| کد خبر: 215424 |

خط تجارت دریایی چابهار به چین برای اولین بار راه اندازی شد

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: نخستین محموله ترانزیتی افغانستان حامل میوه خشک از بندر شهید بهشتی چابهار به مقصد بندر تیان چین کشور چین ارسال شد.

تین نیوز

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: نخستین محموله ترانزیتی افغانستان حامل میوه خشک از بندر شهید بهشتی چابهار به مقصد بندر تیان چین کشور چین ارسال شد.

به گزارش تین نیوز، بهروز آقایی روز یکشنبه در این‌باره اظهارداشت: این محموله با ترانشیپ از طریق چابهار به بندر موندرای هند ارسال شده که پس از تخلیه در این بندر و بارگیری به کشتی دیگری به مقصد نهایی چین منتقل می‌شود.

وی گفت: در حالیکه جهان تحت تاثیر اپیدمی کرونا قرار دارد، علاوه‌بر کسب شاخص حائز اهمیت ارسال سه فروند کشتی حامل کالای ترانزیتی افغانستان به هند در یک ماه، رکورد دیگری در بندر چابهار رقم خورد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: بندر شهید بهشتی چابهار با ایجاد سرویس‌های منظم حمل و نقل کانتینری، گام بلندی برای تسهیل تجارت بین کشورهای آسیای میانه و افغانستان با کشورهای جنوب و جنوب شرقی آسیا و شرق دور برداشت.

وی با تاکید بر اینکه با ارسال این محموله، این کریدور جدید نیز برای بندر شهید بهشتی چابهار گشوده شد، تصریح کرد: در گذشته محموله‌هایی که از طریق بندر چابهار به هند ارسال می‌شده ابتدا به بندر عباس یا بندر جبل علی منتقل و از آنجا با کشتی عازم چین شده که مسیر و هزینه اضافه‌ای را به صاحبان این کالاها تحمیل می‌کرد.

آقایی اظهارداشت: با اقدام جدید بندر شهید بهشتی چابهار در راستای گشوده شدن این کریدور، کاهش چشمگیری در هزینه حمل شاهد خواهیم بود و از سویی کالاها با سرعت بیشتری به مقصد میرسد این اقدام برای ارسال کالا برای سایر مقاصد از جمله ویتنام، تایلند و مالزی نیز در آیندهای نزدیک صورت خواهد گرفت.

وی ادامه داد: کالاهای افغانستان در گذشته از طریق کراچی پاکستان به کشورهای مختلف ارسال میشد که با توجه به وجود زیرساخت‌های مناسب و ارائه خدمات مطلوب توسط بندر چابهار، تجار و صاحبان کالای این کشور راغب به استفاده از این بندر استراتژیک جهت انتقال محموله‌های خود به سمت مقاصد هدف شدند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: این کالاها در قالب خطوط لاینر که طبق برنامه هفتگی بین بندر چابهار و بنادر هند تردد دارد به صورت مستقیم از حوزه دریای عمان به سمت هندوستان حرکت می‌کند.

وی تاکید کرد: با تداوم این تلاش‌ها و همکاری مطلوب خطوط و شرکت‌های نمایندگی کشتیرانی فعال در بندر شهید بهشتی چابهار، این بندر از این پس می‌تواند میزبان کالاهای ترانزیتی افغانستان به مقصد بنادر شرق دور نیز باشد.

آقایی با اشاره به صادرات کالاهای یخچالی و خشکبار افغانستان از طریق بندرچابهار به مقاصد مختلف،افزود: برای حمل این کالاها نیاز به وجود کانتینر خشک و یخچالی بود که این مهم نیز در پی رایزنی با خطوط کشتیرانی در بندر شهید بهشتی محقق شد و در راستای نگهداری کالاهای یخچالی نیز ایجاد سایت کانتینر یخچالی در این بندر در دستور کار قرار گرفت که بخشی از آن به بهره‌برداری رسیده است.

وی با بیان اینکه با تکمیل این سایت می‌توان کالاهای بیشتری را سرویس دهی کرد، خاطرنشان کرد: همزمان با اجرای طرح توسعه بندر شهید بهشتی، زیرساخت‌های عمرانی این بندر بزرگ اقیانوسی با سرعت و فراتر از برنامه زمان بندی در حال ساخت بوده که این مهم موجب ایجاد نقطه کانونی جدید ترانزیت کالا به شرق دور شده است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.