| کد خبر: 162323 |

◄ توسعه فاز سه بندر شهید رجایی دروازه طلایی اقتصاد ایران

بندر شهید رجایی در استان هرمزگان نه‌تنها بزرگ‌ترین بندر تجاری ایران است، بلکه یکی از مهم‌ترین بنادر منطقه نیز هست. این بندر کانتینری به‌حق دروازه طلایی اقتصاد ایران نام‌گرفته است.

تین نیوز

بندر شهید رجایی در استان هرمزگان نه‌تنها بزرگ‌ترین بندر تجاری ایران است، بلکه یکی از مهم‌ترین بنادر منطقه نیز هست. این بندر کانتینری به‌حق دروازه طلایی اقتصاد ایران نام‌گرفته است.

این بندر نه‌تنها برای ایران از اهمیت خاصی برخوردار است بلکه در ابتدای مسیر کوریدور شمال-جنوب قرار دارد و بخش بزرگی از واردات و صادرات کشورهای شمال ایران و افغانستان از طریق این بندر که بهترین راه دسترسی کشورهای مشترک‌المنافع و افغانستان به آب‌های آزاد است انجام می‌شود.

هرچند در سال‌های اخیر، سرمایه‌گذاری‌ چینی‌ها و هندی‌ها در بنادر گوادر پاکستان و بهشتی چابهار، تردیدهایی برای نقش‌آفرینی بندر شهید رجایی در کریدور یادشده و پشتیبانی کشورهای بالادست ایران ایجاد کرده، اما گمان نمی‌رود تا یکی دو دهه آینده از اهمیت بندر شهید رجایی در حوزه تجاری و بندری کاسته شود.

به‌ویژه آن‌که در چند سال اخیر به‌ویژه در دولت یازدهم و دوازدهم گام‌های ارزنده برای شتاب بخشی به روند توسعه این بندر مهم و راهبردی برداشته‌شده است.

یکی از مهم‌ترین طرح‌هایی که چهارشنبه نهم اسفندماه امسال با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهوری کشورمان در بندر شهید رجایی اجرای آن آغاز شد، فاز 3 پایانه کانتینری این بندر است.

بندر شهید رجایی، بندری راهبردی برای ایران

رئیس‌جمهوری در مراسم صدور فرمان آغاز عملیات اجرایی این طرح با اشاره به نقش مهم بندر شهید رجایی در اقتصاد کشور، گفت: این بندر، بندری مهم و راهبردی برای کشور و نقش آن، نقشی ملی است.

حسن روحانی اظهار داشت: این طرح، بندر شهید رجایی را که بندری راهبردی برای ایران است به مرکز بزرگ حمل‌ونقل و ترانزیت کالا به کشورهای شمالی و شرقی ایران تبدیل می‌کند.

وی با تأکید بر تکیه و توان داخلی در پیشبرد و اجرای امور، خاطرنشان کرد: امروز ایران به مدد بهره‌مندی از جوانان غیور و متخصص و متعهد در جایگاه بسیار بالایی در منطقه قرار دارد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین روحانی در این مراسم بر بهره‌مندی هر چه بیشتر از توان‌بخش خصوصی در اجرای امور و بر رفع موانع سرمایه‌گذاری پیش روی این بخش تأکید کرد.

ایجاد 1800 متر کناره پایانه برای پهلوگیری کشتی در بندر شهید رجایی

وزیر راه و شهرسازی نیز در خصوص فاز 3 توسعه بندر شهید رجایی گفت: با احداث فاز 3 بندر شهید رجایی هرمزگان، یک هزار و 800 متر کناره پایانه برای پهلوگیری کشتی‌ها در این بندر ایجاد می‌شود.

عباس آخوندی در جریان سفر کاروان تدبیر و امید به هرمزگان اظهار داشت: قرارداد این طرح با سرمایه‌گذاری حدود 850 میلیارد تومان انجام می‌شود تا بتوانیم هزار و 800 متر کناره ترمینال برای پهلوگیری کشتی‌ها ایجاد کنیم.

وی بیان داشت: با اجرای این طرح، بزرگ‌ترین کشتی‌های حمل کالای دنیا به‌غیراز کشتی‌های نفتی می‌توانند در این ترمینال پهلو دهی داشته باشند و قدرت رقابتی بنادر ایران با بنادر رقیب در منطقه افزایش فراوان ای خواهد یافت.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین اقدام‌های در دست انجام برای توسعه هر چه بیشتر بندر شهید رجایی، تجهیز ترمینال دو این بندر است که طی آن 12 جرثقیل به این پایانه اضافه می‌شود.

آخوندی خاطرنشان کرد: با این اقدام، ظرفیت این جرثقیل‌ها، نسبت به وضع موجود پایانه یک و نیم برابر افزایش خواهد یافت.

آخوندی خاطرنشان کرد: بر اساس تفاهم انجام‌شده با بخش خصوصی که مدیریت پایانه به آن‌ها واگذارشده، پنج جرثقیل دروازه‌ای از سوی این بخش برای ترمینال دو خریداری و نصب خواهد شد.

تکمیل فاز 3 پایانه کانتینری بندر شهید رجایی در 36 ماه

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: با اجرای توسعه فاز سوم بندر شهید رجایی دولت 850 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل زیرساخت‌ها و اسلحه‌ی این فاز اختصاص داده است.

محمد راستاد افزود: با انجام سرمایه‌گذاری‌های موردنیاز در این فاز، درمجموع میزان سرمایه‌گذاری دولتی و بخش خصوصی در این فاز به 20 هزار میلیارد ریال افزایش خواهد یافت.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با تکمیل این فاز، ظرفیت 6 میلیون کانتینری فاز دوم این بندر به بیش از هشت میلیون کانتینر افزایش می‌یابد و هم‌اکنون در حال تجهیز فاز دوم پایانه کانتینری این بندر هستیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: نصب 12 جرثقیل گنتری‌کرین بزرگ کشتی به ساحل و 15 دستگاه جرثقیل دروازه‌ای محوطه کانتینری با 21 میلیون یه رور اعتبار توسط سازنده داخلی در دست اقدام است.

راستاد گفت: پیش بینی ما این است که تا نیمه سال آینده تمام این تجهیزات در بندر شهید رجایی به بهره برداری کامل برسد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان نیز در خصوص فاز سه توسعه پایانه کانتینری بندر شهید رجایی به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این طرح از محل منابع داخلی سازمان بنادر و دریانوردی و بدون استفاده از بودجه‌های نفتی کشور در مدت 36 ماه احداث می‌شود.

الله مرداد عفیفی پور تصریح کرد: با پایان این طرح در مدت 36 ماه، امکان پهلوگیری هم‌زمان سه کشتی بسیار بزرگ اقیانوس‌پیمای نسل هفتم جهان با 400 متر طول، 17.5 متر آبخور و 18 هزار و 400 کانتینر ظرفیت فراهم می‌شود.

عفیفی پور بیان داشت: با بهره‌برداری کامل از این طرح برای هفت هزار و 500 نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال‌زایی صورت می‌گیرد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان تصریح کرد: با اجرای این طرح بزرگ دریایی و بندری، گامی مهم برای افزایش سهم ایران در بازار تجارت جهانی و ارتقای جایگاه بزرگ‌ترین بندر کانتینری ایران در میان 100 بندر برتر دنیا برداشته خواهد شد.

توجه ویژه دولت تسریع‌گر توسعه بندر شهید رجایی

احداث زیرساخت‌های فاز 3 بندر شهید رجایی در جریان نخستین سفر حسن روحانی رئیس‌جمهوری به هرمزگان (ششم اسفند 92) در دستور کار قرار گرفت و پس از مطالعات، کمتر از یک سال بعد (بهمن 93) عملیات عمرانی این طرح عظیم بندری با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری شروع شد.

نتیجه این حرکت راهبردی علاوه بر رونق گرفتن تعاملات بین‌المللی ایران با کشورهای غربی در دوره پسابرجام و تأمین تجهیزات استراتژیک اسکله‌های فاز 2، افزایش ظرفیت مهم‌ترین بندر کشور به شش میلیون تی.ای.یو کانتینر و مهم‌تر از همه اینکه، طی سه چهار سال اخیر برای جمعیتی نزدیک به چهار هزار نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجادشده که نقطه عطفی در عمل به منویات مقام معظم رهبری در خصوص شعار سال 96 (اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال) قلمداد می‌شود.

توجه دولت تدبیر و امید به اهمیت توسعه بندر شهید رجایی نقطه آغازین روند پیشرفت بندر شهید رجایی در بلندمدت در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی قرارگرفته تا این بندر با احداث 5 حوضچه جدید و احداث 12 هزار متر اسکله در 39 پست در بازه زمانی 2030 و درنهایت 2040 این بندر با ظرفیت بیش از 20 میلیون کانتینر در سال بتواند در منطقه خاورمیانه نقش‌آفرینی کند.

ایجاد و راه‌اندازی شهر لجستیک، اجرای طرح جامع بندری، ساخت آزادراه شهید رجایی، راه‌اندازی ترمینال ریلی - نفتی، ساخت ترمینال ریلی - مواد معدنی و ساخت ترمینال مکانیزه غلات از مهم‌ترین برنامه‌های بندر شهید رجایی در بلندمدت برای توسعه ترانزیت و لجستیک در منطقه است.

راه‌اندازی ترمینال کالاهای سردخانه‌ای، ایجاد حوضچه‌های جدید عملیاتی در غرب بندر، احداث ساختمان‌های خدمات ریلی در محوطه بندری و هوشمند سازی فرایند تخلیه و بارگیری کالا و ترانزیت از مهم‌ترین برنامه‌های دولت در طرح توسعه آینده بندر شهید رجایی است.

هم‌اکنون مساحت این بندر به 2400 هکتار رسیده، مساحت محوطه باراندازهای بیش از 220 هکتار است و وسعت انبارهای مسقف بندر شهید رجایی هم‌اکنون به بیش از 25 هکتار رسیده است.

وجود پایانه بزرگ کانتینری، پایانه کالاهای متفرقه با 40 هکتار محوطه، پایانه غلات با 8.8 هکتار مساحت و سیلوهای 100 هزار تنی، پایانه‌های ریلی با 53 کیلومتر در محوطه بندر، پایانه نفتی با 9 اسکله و پایانه روغن نباتی به ظرفیت بیش از 350 هزار تن با مشارکت بخش خصوصی از مهم‌ترین ویژگی‌های این بندر بزرگ کانتینری ایران در خاورمیانه است.

تردد 17 خط کشتیرانی بین‌المللی پس از برجام در بندر شهید رجایی

بندر شهید رجایی دروازه طلایی اقتصاد ایران است که 53 درصد صادرات و واردات، 70 درصد ترانزیت و تخلیه و بارگیری حدود 85 درصد کالاهای کانتینری در سطح کل بنادر کشور را پشتیبانی می‌کند.

بندر شهید رجایی با 18 دستگاه گنتری‌کرین (جرثقیل غول‌پیکر) جهت تخلیه و بارگیری کانتینری و 40 پست اسکله، بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین بندر کانتینری ایران است.

عملیات کانتینری در حوزه بندری از شاخص‌هایی است که مدت‌های بسیاری بود خبری از رشد این عملیات در بزرگ‌ترین بندر تجاری ایران وجود نداشت.

با تلاش‌های دولت و به دنبال اجرای برجام و استقبال خطوط کشتیرانی برتر دنیا برای حضور در بندر شهید رجایی و افزایش تردد خطوط کشتیرانی لاینر به این بندر، عملیات کانتینری رشد فراوان ای یافته که نشان از رشد اقتصادی در کشور دارد.

بندر شهید رجایی در 23 کیلومتری غرب بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع است.

کاروان تدبیر و امید به ریاست حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه نهم اسفندماه وارد هرمزگان شد و ظهر پنجشنبه بندرعباس را به مقصد تهران کرد.

در جریان سفر رئیس‌جمهوری به هرمزگان 15 طرح عمرانی مهم به بهره‌برداری رسید و عملیات اجرایی 15 طرح نیز آغاز شد.

نشست با نخبگان و فرهیختگان، شرکت در جلسه شورای اداری و نشست خبری با خبرنگاران هرمزگان ازجمله دیگر برنامه‌های رئیس‌جمهوری در سفر به هرمزگان بود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.