| کد خبر: 182413 |

◄ باید استفاده از کارت سوخت اجباری شود

باید استفاده از کارت سوخت اجباری شود و اگر فردی از کارت سوخت جایگاه‌داران استفاده کرد، مبلغ اضافی پرداخت کند.

تین نیوز

باید استفاده از کارت سوخت اجباری شود و اگر فردی از کارت سوخت جایگاه‌داران استفاده کرد، مبلغ اضافی پرداخت کند. محمدرضا محمدخانی، معاون پیشین مرکز پژوهش‌های مجلس بابیان این مطلب گفت: به‌عنوان‌مثال به‌جای نرخ لیتری یک‌هزار تومان برای بنزین از وی سه‌هزار تومان برای هر لیتر دریافت شود تا بدین ترتیب استفاده از کارت سوخت همگانی شود.

به‌گزارش تین‌نیوز به نقل از ایسنا، محمدخانی اضافه کرد: پیشنهاد می‌کنم افراد پرمصرف عوارض آلودگی پرداخت کنند؛ زیرا هوا را بیش‌تر از دیگران آلوده می‌کنند، هم‌چنین آن‌ها باید عوارض استفاده از زیرساخت‌های جاده‌ای را بپردازند زیرا جاده‌ها را بیش‌تر تخریب می‌کنند.

او یادآوری کرد: مردم نظر مساعدی نسبت به افزایش نرخ مالیات ندارند؛ بنابراین نباید نرخ بنزین یا مالیات را بالا برد، بلکه باید به سراغ دریافت عوارض از پرمصرف‌ها رفت.

محمدخانی ادامه داد: اگر کارت سوخت به‌طور کامل استفاده می‌شد اکنون می‌توانستیم آماری جامع و کامل از وضعیت مصرف سوخت و بنزین در کشور داشته باشیم و از طریق آن مشخص می‌شد که چه کسانی پرمصرف‌اند.

او بابیان این‌که سامانه کارت سوخت، یک طرح تکمیلی نیز داشت که هیچ‌وقت به اجرا گذاشته نشد، توضیح داد: براساس آن طرح تکمیلی، خودروها برای سوخت‌گیری در پمپ‌بنزین‌ها باید شناسایی می‌شدند.

محمدخانی افزود: براساس این طرح، پس از ورود خودرو به پمپ‌بنزین، علاوه‌بر کارت سوخت، خودرو نیز باید شناسایی و تایید می‌شد و پس‌ازآن سوخت‌گیری امکان می‌یافت.

این کارشناس انرژی اضافه کرد: درصورت اجرای این طرح مشخص می‌شد که هر خودرو چه میزان سوخت مصرف می‌کند و چه افرادی پرمصرف‌اند.

گام‌های اجرای طرح‌های مدیریت سوخت

معاون پیشین مرکز پژوهش‌های مجلس تأکید کرد: برای اجرای طرح‌های مدیریت سوخت در گام نخست باید آمار مصرف سوخت از طریق کارت سوخت استخراج شود.

او ادامه داد: در گام بعد باید به سراغ تحلیل وضعیت مصرف و هم‌چنین تحلیل عوامل اقتصادی و اجتماعی رفت تا تصمیم درستی را برای مدیریت مصرف سوخت اتخاذ کرد.

محمدخانی یادآوری کرد: طرح‌هایی مانند اختصاص روزی یک لیتر بنزین برای هر نفر، طرح‌های فاقد کارشناسی هستند و باعث گسترش بی‌اعتمادی در جامعه شده و سرمایه اجتماعی را کاهش می‌دهند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.