| کد خبر: 127885 |

◄ شهرهایی که مسیر ترانزیت هستند باید از راه ریلی بهره‌مند باشند

تین‌نیوز| چندی پیش یکی از کاربران تین‌نیوز در پیامی که به این شبکه خبری ارسال کرد، در خصوص ضرورت‌های توسعه شبکه ریلی کشور نوشت: «اگر ما می‌خواهیم شهرسازی ریل پایه را  سرلوحه خود قرار دهیم و حداقل جابجایی مسافر را برای کاهش تلفات جاده‌ای 10برابر یا 20 برابر کنیم باید میزان نظارت‌ها و سیستم‌های کنترلی هم جهش یابند.

 

این کاربر تاکید کرد: باید راه‌آهن در ایران اولویت اول حملونقل شود. از مدیرعامل راه‌آهن درخواست دارم برای افزایش چند برابری جابجایی‌های مسافری تلاش و برنامه‌ریزی کنند.

 

وی افزود: در حال حاضر در کشور ما سالیانه 17 هزار نفر در حوادث جاده‌ای کشته می‌شوند و 20 درصد تولید ناخالص ملی کشورمان نابود می‌شود.

 

این کاربر خاطرنشان کرد: باید راه‌آهن با ایفای نقش و افزایش سهم در حمل‌ونقل، تعداد تلفات حوادث رانندگی را به زیر 4000 نفر  برساند تا حداقل در این زمینه به اندازه کشور هم جمعیت خود در منطقه یعنی ترکیه برسیم».

 

پس از انتشار این خبر در پایگاه خبری – تحلیلی صنعت حمل‌ونقل، تین‌نیوز؛ یکی دیگر از کاربران نیز پیامی ارسال کرد که در ادامه می‌خوانید.

 

این کاربر در پیام خود آورده است: آلودگی هوا، هدر رفتن سوخت، تلفات بالای انسانی در تصادفات و بهره‌وری پایین حمل‌ونقل جاده‌ای نشان از اهمیت راه‌آهن دارد و هر ساله  نیز 20 درصد تولید ناخالص ملی کشور به این دلایل ازبین می‌رود.

 

وی افزوده است: این در حالی است که راه‌آهن همراه خود رفاه نیز می‌آورد و با افتتاح راه‌آهن قزوین-رشت، اردبیل و سایر شهرها همچون ارومیه، بستان‌آباد، کرمانشاه، کردستان، همدان و چابهار در این شهرها نیز، تحول ایجاد خواهد شد.

 

این کاربر با یادآوری این‌که شهرهایی که مسیر ترانزیت هستند باید از راه ریلی بهره‌مند باشند، تاکید کرده است: باید اولویت وزارت راه  نیز توسعه راه‌آهن باشد.

 

وی عنوان کرده است: نکته مهم دیگر توسعه قطارهای‌حومه‌ای در استان‌های مختلف کشور است و در شهرستان‌های دور از مرکز استان‌ها نیز می‌توان با انجام تبلیغات و همچنین بیان مزیت‌های آن از جمله ارزانی، امنیت و حرکت منظم و دقیق نسبت به ایجاد و تشویق مردم به استفاده از قطارهای حومه‌ای اقدام کرد.

 

این کاربر در ادامه پیام خود با بیان این که در چند استان ایران به‌خاطر صعب‌العبوری راه‌هایشان امکان ایجاد راه‌آهن حومه‌ای وجود دارد، خاطر نشان کرده است: در استان‌های شمالی کشورمان هم امکان راه‌اندازی راه‌آهن حومه‌ای وجود دارد اگر چه فاصله شهرها در این استان‌ها کم است اما منظم و دقیق بودن حرکت قطارها می‌تواند حمل‌ونقل جاده‌ای را کنار بزند ضمن این‌که ریل ترافیک جاده‌ها را نیز ندارد.

 

در ادامه پیام این کاربر آمده است: هر یک از مکان‌های جغرافیایی ایران شرایط خاصی دارند که اگر مورد مطالعه قرار گیرند حمل‌ونقل ریلی در آن به موفقیت می‌رسد. مثلا شهروندان شهرستان میانه در استان آذربایجان شرقی مراجعات بسیاری برای درمان و کارهای اداری به شهر زنجان و تبریز دارند و این درحالی است که جاده‌های آن‌هم خطرناک، صعب العبور و باریک و مملو کامیون ترانزیت است.

 

این کاربر در ادامه خاطرنشان کرده است: حرکت دو قطار صبح و دو قطار حومه‌ای در برگشت و در ساعات تعطیلی ادارات می‌تواند اتوبوس‌های زنجان تبریز  را از ترمینال جمع کند.

 

به گفته این کاربر همچنین ارزانی و امنیت قطار حومه‌ای نسبت به اتوبوس و حمل‌ونقل جاده‌ای خطرناک قره چمن می‌تواند موجب تحول شود ضمن این‌که امکان ایجاد بزرگراه هم در آنجا نیست.

 

این کاربر افزوده است: نقاط مشابه در استان‌های دیگری مثل کردستان، اردبیل، خوزستان، آذربایجان غربی و کرمانشاه، کرمان و…هم هستند که ظرفیت ایجاد خط ریلی در آنها وجود دارد آن‌هم به‌شرط اینکه ایستگاه‌های قطار داخل شهر باشند.

 

وی در پایان تاکید کرده است: در مجموع امکان و پتانسیل ایجاد راه‌آهن حومه‌ای در سایر استان‌ها به جز تهران هم وجود دارد البته درصورتی که مطالعات کارشناسی دقیقش انجام شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.