| کد خبر: 244524 |

◄ آخرین وضعیت پروژه راهسازی کلور – درام زنجان

افتتاح کامل پروژه راهسازی هفت ساله کلور - درام در زنجان تا پایان امسال، منوط به پایان عملیات امتداد آن در حوزه استان اردبیل است.

تین نیوز

افتتاح کامل پروژه راهسازی هفت ساله کلور - درام در زنجان تا پایان امسال، منوط به پایان عملیات امتداد آن در حوزه استان اردبیل است.

به گزارش تین نیوز به نقل ایرنا، توسعه زیرساخت ها از الزامات مهم رشد اقتصادی و افزایش رفاه عمومی در هر کشوری به شمار می رود.

سرمایه گذاری مستقیم بر روی زیرساخت‌ها منجر به فراهم شدن امکانات تولیدی شده و فعالیت های اقتصادی را تحریک می‌کند و با کاهش هزینه های تجارت و انتقالات باعث بهبود رقابت پذیری و در نهایت توسعه و رشد اقتصادی می‌شود.

امروزه حمل و نقل جاده ای، به عنوان یکی از مهمترین شاخص های توسعه اقتصادی محسوب می شود و کارشناسان و اقتصاددانان معتقدند برای توسعه واحدهای اقتصادی باید واحدهای توسعه حمل و نقلی جاده ای ایجاد شود.

براساس شاخص های توسعه اقتصادی و رونق و پویایی اقتصادی در مناطق مختلف از جمله روستاها و مناطق دور افتاده ای که در بن بست قرار گرفته اند دسترسی به جاده می تواند تاثیر بسزایی در تحول این مناطق داشته باشد.

بهره برداری از پروژه کلور به درام موجب جذب ترافیک از اردبیل به طارم می شود

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: احداث راه کلور – درام منافع قابل توجهی برای استان زنجان دارد و از سوی دیگر با بهره برداری از این راه از ۲۰ هزار ترافیک روزانه اردبیل پنج هزار مورد آن جذب شهرستان طارم خواهد شد.

 مسعود بیات منش اظهارداشت: با جذب این میزان ترافیک به طارم، این شهرستان به ویترین فروشگاهی تبدیل و از بن بست خارج خواهد شد، از طرفی نیز محصولات کشاورزی آن بدون واسطه به دست مصرف کنند می رسد و به لحاظ اقتصادی نیز سرانه درآمد آن نسبت به زمان کنونی ارتقا خواهد یافت.

وی یادآوری کرد: این پروژه ملی ۲۲ کیلومتر در استان زنجان است، که از این میزان بیش از ۱۱ کیلومتر راه روستایی ساخته شده و ۱۰ و نیم کیلومتر دیگر نیز مسیر اصلی کلور به درام است.

به گفته وی، با اجرای این طرح، جذب ۳۰ تا ۴۰ درصد ترافیک استان اردبیل از مسیر گردنه حیران – اسالم –پونل - سرچم - تهران به سمت زنجان خواهد بود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: اردبیل جزو استان هایی است که راه مناسب و ایمنی به پایتخت ندارد که بتواند در چهار فصل سال به استفاده کنندگان خدمات دهد، این استان در گذشته برای تردد به تهران از مسیر گردنه حیران - قزوین - رشت استفاده می کرد که بعد از ساخت جاده اردبیل - سرچم ۹۰ درصد از ترافیک این استان به اتوبان زنجان – تبریز جذب شد.

بیات منش ادامه داد: با ساخت راه اردبیل – سرچم ۳۰ درصد ترافیک در اتوبان زنجان – تبریز در این استان افزایش یافت.

وی خاطرنشان کرد: هرچه ترافیک عبوری از استان زنجان افزایش یابد شاید به لحاظ نگهداری جاده ها مشکلاتی داشته باشد اما منافعم را به لحاظ شغل های خدماتی ایجاد می کند.

مدیر کل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: برای مسئولان وزارت راه و استان اردبیل و در حال حاضر مسیر سرچم - اردبیل نیز برای این استان راه مناسبی نیست، افزود: آنها به دنبال احداث کریدور اردبیل – خلخال - کلور - درام - منجیل هستند.

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی زنجان نیز گفت: پروژه کلور - درام به طول ۱۰ و نیم کیلومتر است که در دست ساخت قراردارد.

به گفته اصغر اسماعیلی، در سال ۹۳ چهار کیلومتر از این پروژه را آسفالت کردیم و عملیات ابنیه در چهار کیلومتر دیگر آن به پایان رسیده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر در بیش از هشت کیلومتر از پروژه عملیات پل سازی و خاک برداری به پایان رسیده و خاک ریزی در حال انجام است.

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی زنجان گفت: عملیات خاک برداری نیز در حدود یک کیلومتر در دست انجام است.

اسماعیلی اظهارداشت: قسمتی از این پروژه به طول حدود ۴۳ کیلومتر در استان اردبیل قرار دارد و افتتاح این طرح در حوزه استان زنجان برای سال آینده امکانپذیر است.

 وی تاکید کرد: برای افتتاح کامل و رفتن به زیر ترافیک باید عملیات آن در استان اردبیل نیز به پایان برسد تا پروژه ۲ استان به هم متصل شود.

 معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی زنجان، شروع ساخت این پروژه را از سال ۱۳۹۵ بیان کرد که از در مقطعی به دلیل نبود اعتبار تعطیل بود.

اسماعیلی یادآوری کرد: در زمان حاضر ساخت هر کیلومتر راه نیازمند ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار است.

وی افزود: پروژه کلور به درام مسیر جدیدی است که بازگشایی شده و از طرفی نیز این مسیر کوهستانی است.

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی زنجان گفت: از اعتبار مصوب برای این پروژه که ۶۳۰ میلیارد ریال است از این میزان تاکنون ۴۴۰ میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته است.

به گفته اسماعیلی، ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای اتمام پروژه کلور به درام نیاز است.

به گزارش ایرنا، استان زنجان ۶ پروژه راه سازی مهم ملی دارد و همزمان هفت جاده با این پروژه ها ساخته می شود که چهار جاده مسیر اصلی برای ارتباط با استان های همجوار اردبیل، گیلان، آذربایجان غربی، کردستان و همدان است و سه جاده به بزرگراه تبدیل می شود که این جاده ها در شبکه بزرگراهی درجه یک کشور و آسیایی قرار دارند.

استاندار اردبیل نیز ساخت راه کلور – درام را یکی از مطالبات مردم این استان و زیرساختی برای توسعه بخش های گردشگری و جذب سرمایه گذاران دانسته و گفته است: با توجه به این اولویت‌ها و مطالبه جدی مردم جنوب استان، با فوریت و از محل سفر رئیس جمهور ۲۸ میلیارد تومان منابع برای تکمیل این محور ارتباطی اختصاص داده‌ شده  است تا کار متوقف نشود و این پروژه تا پایان امسال به بهره برداری برسد.

سید حامد عاملی افزوده است: امسال ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیز از محل ماده ۵۶ و همراهی بانک عامل به راه ارتباطی کلور – درام اختصاص می یابد که در کنار اعتبارات ملی و استانی، تخصیص این منابع در ۶ ماهه اول امسال پیگیری می شود.

 پروژه محور ارتباطی طارم - منجیل زمان سفر به این منطقه را ۴۵ دقیقه کاهش می دهد

محور ارتباطی طارم - منجیل نیز که از سال ۱۳۸۲ آغاز به کا رکرده و از پروژه‌های دارای ردیف ملی در حوزه راه بوده است، به دلیل نبود اعتبار کافی تاکنون به بهره برداری نرسیده است.

این پروژه به طول ۱۰۵ کیلومتر است که ۸۰ کیلومتر آن در داخل استان و ۲۵ کیلومتر هم در استان گیلان است. این محور یک پروژه مهم است و ارتباط استان‌های شمالغرب را با استان‌های شمالی تسهیل می‌کند.

از مجموع قطعات این پروژه، عملیات اجرایی ۳۰ کیلومتر باقیمانده در دست اجرا است و بر اساس پیش بینی ها امسال این پروژه به مرحله بهره برداری می رسد. 

مدیرکل راه و شهرسازی زنجان با بیان اینکه با اجرای راه اصلی منجیل به سه راهی طارم ۴۵ دقیقه مسیر تردد کوتاه می‌شود، گفت: برای تکمیل پروژه محور سه راهی طارم – منجیل نیز ۱۲۵ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه محور طارم - منجیل در فازبندی‌های مختلف در محدوده استان زنجان و شهرستان طارم انجام می شود که حدود ۱۰ تا ۱۲ کیلومتر بین شهرستان زنجان و طارم (بین روستاهای سولوچای تا بالای روستای سرخه‌دیزج) نیازمند اعتبار بالایی است و به دلیل کُندی در تخصیص آن، تاکنون تکمیل نشده است.

معاون برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان نیز با اشاره به بودجه‌های تخصیص یافته به مصوبات سفر سال گذشته رییس جمهور به زنجان گفت: برای پروژه های این بخش هفت عنوان پروژه با اعتبار ۱۱۵ میلیارد تومان از ۱۴۲۰ میلیارد تومان مصوب شد.

احمد خداوردی افزود: ۴۷۷ میلیارد تومان از مجموع منابع مصوب سفر سال گذشته رییس‌جمهور به زنجان صرفاً از منابع سازمان برنامه و بودجه و مدیریت و برنامه‌ریزی استان در قالب اعتبارات عمرانی تامین و برای ۴۳ عنوان پروژه به دستگاه‌ها ابلاغ شد.

وی افزود: سفر هیات‌ دولت به این استان در مجموع ۸۳ عنوان مصوبه عمرانی با بیش از ۴۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار، ۲۱ مجوز و ۱۵ مورد مصوبه برای تسهیلات بانکی به همراه داشت که بر اساس تقسیم کار انجام شده، اقدامات عمرانی از سوی این سازمان پیگیری می‌شود.

بهره برداری از محور ارتباطی زنجان - طارم - منجیل علاوه بر تسهیل در تردد، کاهش چشمگیر مصرف سوخت و سفری ایمن‌ را برای هموطنان به دنبال خواهد داشت.

استان زنجان پنج هزارو ۸۴۰ کیلومتر راه ارتباطی دارد که از این میزان، ۲۰۰ کیلومتر آزاد راه، ۱۱۳ کیلومتر بزرگراه، ۳۴۲ کیلومتر راه اصلی و ۹۷۴ کیلومتر راه فرعی است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.