| کد خبر: 261068 |

وعده ساخت دو ساله راه‌ آهن شلمچه بصره عملی می شود؟

راه آهن شلمچه بصره با همراهی دو کشور ایران و عراق حداکثر تا دو سال آینده به سرانجام می رسد .

تین نیوز

معاون اول رئیس جمهور گفت: راه آهن شلمچه بصره با همراهی دو کشور ایران و عراق حداکثر تا دو سال آینده به سرانجام می رسد و امیدواریم برای دو کشور و همچنین سایر کشورهای منطقه منشاء خیر و برکت باشد.

به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، محمد مخبر پروژه راه آهن شلمچه  بصره را طرحی راهبردی برای ایران و عراق و تحول در منطقه غرب آسیا خواند که علاوه بر اتصال راه آهن دو کشور، می تواند تکمیل کننده مسیرهای بین المللی حمل و نقل باشد.

معاون اول رئیس جمهور گفت: همه کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای به دو کریدور شمال ـ جنوب و شرق ـ غرب نیاز دارند وجز راهبردهای جدی ما است. این پروژه یکی از مواردی است که از پیش از انقلاب، مدنظر ایران و عراق بوده است که متاسفانه تکمیل نشده است.

وی افزود: با این 32 کیلومتری که از شلمچه به بصره می رود ایران به مدیترانه وصل می شود ضمن اینکه برای همه کشورهای غرب آسیایی موقعیت مهمی بشمار می رود. خوشبختانه پیش برد این طرح توسط دولت عراق مصوب شده و نخست وزیر عراق هم مصمم به تکمیل آن است، اگر این طرح به تکمیل برسد تحول بسیار مهمی در منطقه است.

مخبر تصریح کرد: در راستای سیاست تقویت روابط با همسایگان و پس از دو سال پیگیری مداوم این مسیر مهم با همراهی دو کشور حداکثر تا دو سال آینده به سرانجام می رسد که امیدواریم برای هر دو کشور ایران و عراق و همچنین کشورهای منطقه منشاء خیر و برکت باشد.

معاون اول رئیس جمهور، اتصال خطوط ریلی ایران به عراق و امتداد آن تا دریای مدیترانه پس از چند دهه را اتفاقی مبارک دانست و تصریح کرد: با تکمیل راه آهن شلمچه به بصره، علاوه بر جهش فوق العاده در تبادلات تجاری و بازرگانی دو کشور، سایر کشورهایی که در شرق جهان قرار دارند، می توانند از خطوط ریلی ایران به نیمه غربی و کشورهای حوزه مدیترانه دسترسی پیدا کنند؛ همچنین امیدواریم این خط پس از راه اندازی در تسهیل مسافرت بین ایران و عراق خصوصا در شهرهای زیارتی نجف و کربلا نقش ویژه ای داشته باشد.

عملیات اجرایی 32 کیلومتر راه آهن شلمچه تا بصره، امروز (شنبه) در مراسمی با حضور معاون اول رئیس جمهور ایران و نخست وزیر عراق در نقطه صفر مرزی آغاز می شود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سینا هوشمند 4 2

    حالا اگه 3 سال یا 4 سالم بشه مهم نیست مهم اینه که عزم ساختنش وجود داشته باشه فقط نمیدونم چرا این راه آهن رشت کاسپین 36 کیلومتری رو 5 ساله امروز و فردا میکنن

    • ناشناس 2 0

      طرح راه آهن رشت کاسپین و همون 36 کیلومتری که شما می گی به دلایل واضح و ساده زمان بر شده :
      1 . مصالح در این منطقه کم است هزینه کار و زمان کار هم اینجوری بالاتر می ره
      2 . منطقه پرآب و حتی باتلاقیه کار ساخت را سخت تر و طولانی تر می کند
      3 . زمین های این مناطق گران است تملک نیازه و تملک کردن هم زوری نیست یکی نخواد زمین کشاورزیشو یا خونشو بفروشه مشکل حقوقی ایجاد بشه یکهو پروژه برای ماه ها در اون فاز می خوابه ضمن اینکه چون از دل مناطق کشاورزی و پرجمعیت می گذره نیاز به احداث زیرگذرها و پل های بسیار داره درواقع طرح نباید جوری جلو بره که بومیان ناراضی باشند باز زمان و هزینه کار زیادتر می شه
      4 . حضور خطوط برق و لوله های آب و ... و زمین های متعلق به نهادهای نظامی و غیرنظامی که یکی یکی باید تملک و جابه جا بشن
      و ...
      درواقع اسمش 36 کیلومتره اما این یک ابرپروژه پیچیدس که حالا قرار شده به بندر کاسپین برسه اگر بخواد به بندر انزلی هم برسه یک پیچیدگی بسیار بزرگ با محیط زیست خواهد داشت و اجازه محیط زیست هم صادر بشه پیچیدگی فنی فوق العاده سمت تالاب انزلی دارد که باز هزینه ها و زمان کار را افزایش می ده
      این طرح ریلی نهایتا تا سال بعد افتتاح می شه تا یک اتفاق تاریخی در این منطقه و برای کل ایران بیفته . ساخت زیرساخت اصلا کار ساده ایی نیست .

  • کارشناس ریلی 4 2

    باسلام
    قطعا راه آهن شلمچه به بصره یکی از کلیدی ترین خطوط مرزی ایران است که استارت آن از دولت دوم محمود احمدی نژاد شروع شد لیکن همیشه به دلیل بد قولی عراقی ها در انجام تعهدات خود انجام نشد انتظار می رود که اینبار طرف عراقی به تعهدات خود که البته هنوز شفاف عنوان نشده این تعهدات چی هستند عمل کند ظاهرا که تعهدات بیشتر سمت ایران است تا عراق در هر صورت اینکه وزیر راه وشهر سازی قول ساخن دوساله مسیر را می دهد نشان از عدم آشنائی ایشان از پروژه های عمرانی در این سطح می باشد وهمچنین استفاده از مشاوران ومعونانی که ایشان هم تجربه اجرائی ندارند قطعا ساخت 32 کیلومتر خط ریلی با احتساب آماده بودن مسیر و ریل وادوات در بدترین حالت شش ماه بیشتر زمان نمی برد زیرا مسیر شلمچه بصره کفی وفاقد عوارض جغرافیائی خیلی سختی است البته باید زمان مین روبی مسیر را هم به این زمان اضافه کرد که بازهم در بدترین حالت 1سال و نیم بیشتر زمان نخواهد خواست.
    اما جناب آقای وزیر و معاون شما به نظر هیچ آشنائی با ساخت پل آنهم بر روی رودخانه پر آبی چون شط العرب (به زعم برخی کارون)ندارند برای ساخت این پل و پایه های این پل که بجز یک پایه که در جزیره سند باد احداث می شودو مابقی در آب اجرا می شوند، شما نیاز دارید از روشهای زمانبر برای تزریق بتن در آب استفاده کنید تجهیرات خاص بسازید ونهایتا بعد از آن عرشه را کار کنید، و انشالله که پل را دوخطه طراحی کرده باشد تا در آینده این خط دوخطه شود .
    اینها همه زمان بر هستند از طرف دهانه بازشو را دارید که شرکت های ایرانی هیچ تجربه ساختی ندارند در این خصوص چه ایرانی بخواهد بسازید وچه خارجی بسازید دوسال برای این دهانه بازشو کم است اگر فرض کنیم همین امروز که عملیات اجرائی را شروع کرده اید هم زمان برای ساخت پل تجهیز کارگاه کرده باشید وزمین های مسیر نزدیک به رودخانه را تملک کرده باشید بازهم نمی توانید در دوسال این پل 700 متری (به اشتباه در برخی اخبار 1000 متری عنوان شده است)را بسازید پس قولی بدهید که عملیاتی باشد
    البته از ساخت این مسیر بسیار خوشحالیم اما در دوسال امکان پذیر نمی باشد از منظر محدودیت های فنی .
    انشالله که موفق باشید.

    • ناشناس 1 0

      باز ایرادهای بنی اسراییلی برخی افراد کارشناس نما شروع شد.

      این کارشناس ریلی از میزان مینهای کاشته شده خبر ندارد؟ از خاک سست منطقه خبر ندارد؟ ... که زمان دو سال را زیاد میداند.