| کد خبر: 259998 |

تامین منابع مالی اجرای بزرگترین طرح ریلی کشور از طریق تهاتر نفتی

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی از تامین منابع مالی اجرای بزرگترین طرح ریلی کشور به طول ۹۱۰ کیلومتر از طریق تهاتر نفتی خبر داد.

تین نیوز

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی از تامین منابع مالی اجرای بزرگترین طرح ریلی کشور به طول ۹۱۰ کیلومتر از طریق تهاتر نفتی خبر داد.

به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، میرمحمد مودی سرپرست اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با اعلام این خبر گفت: احداث راه آهن خراسان جنوبی از طرح های زیربنایی و شاخص در شرق کشور است که سال ها درگیر تامین اعتبار بوده و تهاتر نفتی از روش های تامین مالی این طرح ریلی است.

میرمحمد مودی اظهار کرد:راه آهن شرق کشور به طول ۹۱۰ کیلومتر که از زاهدان شروع می شود و به سمت بیرجند تا خراسان رضوی ادامه می یابد، بزرگترین طرح ریلی کشور است که با توجه به بندر اقیانوسی چابهار، بهره برداری از این طرح باعث دگرگونی در بخش حمل و نقل این استان ها به ویژه ترانزیت کالا خواهد شد.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی ادامه داد: قطعه ای از این مسیر که بیرجند را به ایستگاه یونسی متصل می کند در سال های گذشته کلنگ زنی شد اما تامین اعتبار نشده بود و در دولت سیزدهم با تاکید رئیس جمهور، پیگیری مسئولان استان و مساعدت دستگاه های کشوری از جمله وزارت راه و شهرسازی و وزارت نفت، این طرح مهم و ملی تامین اعتبار شد تا کل قطعات عملیاتی شود.

وی افزود:برای تحقق وعده هایی که دولت سیزدهم در زمینه راه آهن به مردم خراسان جنوبی داده،اقدامات از سه مسیر تهاتر نفتی، کنسرسیوم بانکی از محل صندوق توسعه ملی و قانون بودجه سالانه دنبال می شود و تهاتر نفتی منبع اعتباری مطمئن به شمار می رود که سیر اداری آن در حال انجام است.

تاکید دولت بر تامین اعتبار سپس کلنگ زنی

وی افزود: احداث راه آهن زاهدان - بیرجند - یونسی - مشهد به طول ۹۱۰ کیلومتر حدود ۶۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد و اولویت دولت این است که برای آغاز عملیات اجرایی طرح های عمرانی و زیربنایی ابتدا منابع مالی لازم تامین شود.

مودی گفت: با هم افزایی وزارت راه و شهرسازی و وزارت نفت، پنج طرح ریلی از محل تهاتر نفتی برای اولین بار در کشور تامین اعتبار شده که یکی از این طرح ها، راه آهن زاهدان - بیرجند - یونسی است و با پیگیری های مستمر مسئولان برای این تامین اعتبار سیر قانونی زیادی پشت سر گذاشته شد.

وی افزود: پیگیری های زیادی برای تامین منابع مالی در ۲ سال اخیر صورت گرفت و در نهایت استجازه مقام معظم رهبری برای تهاتر نفتی بود که راهگشای طرح راه آهن خراسان جنوبی شد.

فرآیند اداری تهاتر نفت در حال انجام است

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی اظهارکرد: پیشنهاد تهاتر نفت از سوی خراسان جنوبی مطرح و پیگیری شد که پس از اخذ موافقت در سطح ملی، فرآیند اداری تزریق این اعتبار در حال طی شدن است.

وی عنوان کرد: هفته گذشته استاندار خراسان جنوبی دیداری با رئیس جمهور داشت که موضوع راه آهن استان و مسائل پیش روی طرح مطرح شد و با دستور آیت الله رئیسی بلافاصله در شرکت ملی نفت ایران با حضور مجریان طرح، مسائل فنی و تامین اعتبار لازم مورد بررسی قرار گرفت.

مودی گفت: باید این تصمیم و اقدام را به فال نیک بگیریم که پول نفت برای طرح های زیربنایی کلان کشور هزینه شود و در واقع منشاء سرمایه گذاری های بعدی به ویژه در حوزه حمل و نقل و توسعه مبادلات تجاری با کشورهای همسایه است.

وی با بیان اینکه حجم کار بسیار سنگین است افزود: همزمان ۹۱۰ کیلومتر طول مسیر راه آهن زاهدان - بیرجند - یونسی - مشهد در حال مطالعه است؛ از نهبندان تا یونسی به طول ۴۲۱ کیلومتر که در حوزه سرزمینی خراسان جنوبی قرار دارد به غیر از ۲ قطعه که در دست اقدام است، پیمانکاران تمامی قطعات مشخص شده اندو یکسری از پیمانکاران در حال تجهیز کارگاه های خود هستند و برای تامین آب، سوخت و آزادسازی زمین تاکنون جلسات زیادی با پیمانکاران در تهران و خراسان جنوبی برگزار کردیم.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: همچنین در قانون بودجه امسال هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای این طرح در نظر گرفته شده است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • حسین 0 1

    سلام
    چرا از توجیه اقتصادی طرح هیچ صحبتی نمیشود؟ مگر چقدر بار در این مسبر داریم که مسافت به طولانی ریل گذاری شود؟
    کاش مشکل لکوموتیو اول حل شود بعد سراغ خطوط جدید بروند