| کد خبر: 233220 |

◄ آخرین وضعیت ۶ پروژه ریلی اولویت‌دار کشور

معاون وزیر راه و شهرسازی با تشریح آخرین وضعیت ۶ پروژه ریلی اولویت‌دار کشور، گفت: خط‌آهن رشت - کاسپین و راه‌آهن اردبیل تا پاییز امسال تکمیل می‌شود.

تین نیوز

معاون وزیر راه و شهرسازی با تشریح آخرین وضعیت ۶ پروژه ریلی اولویت‌دار کشور، گفت: خط‌آهن رشت - کاسپین و راه‌آهن اردبیل تا پاییز امسال تکمیل می‌شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از فارس، خیرالله خادمی درباره وضعیت فعلی‌ پروژه‌های ریلی اولویت‌دار کشور، ‌اظهار داشت: پروژه‌های ریلی که در اولویت تکمیل و در آستانه بهره‌برداری قرار دارند، شامل 6 پروژه است.

مسیر ریلی‌ یزد - اقلید در آستانه تحویل خط

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ‌ریل‌گذاری مسیر ریلی‌ یزد - اقلید در مرحله پایانی است به این ترتیب آماده می‌شویم که عملیات تحویل خط انجام شود، طول این مسیر ریلی 271 کیلومتر است.

 ‌خط‌آهن بستان‌آباد-تبریز در ایستگاه آخر

وی افزود: همچنین راه‌آهن بستان‌آباد به تبریز یکی دیگر از مهم‌ترین پروژه‌های ریلی کشور است، این خط‌آهن دارای سازه‌های بسیار بزرگ از جمله پل باسمنج به طول یک کیلومتر است، در این پرو‌ژه برای اولین‌بار در کشور د‌ر ساخت پل از هر طرف 500 متر پیشرانی صورت گرفته‌ که کاری بی‌نظیر‌ در کشور است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور گفت: فقط برای محدوده 44 کیلومتری ریلی بستان‌آباد به تبریز مبلغی حدود 2500 میلیارد تومان در نظر گرفته شد، خط به زودی به تبریز و ایستگاه خاوران متصل می‌شود و از جنوب تبریز به عنوان اولین ایستگاه وارد شهر خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

۹۷۰ کیلومتر راه‌آهن تا پایان سال تحویل‌ می‌شود

 افتتاح 150 کیلومتر از راه‌آهن چابهار-زاهدان از زاهدان تا خاش

خادمی اظهار داشت: مسیر ریلیِ بعدیِ در اولویت، راه‌آهن زاهدان - خاش است اولین قطعه از محور ریلی شرق و چابهار محسوب می‌شود.

وی گفت: در آینده نزدیک 150 کیلومتر از این مسیر ریلی افتتاح خواهد شد، کمتر از 20 کیلومتر از مسیر باقی مانده است که به سرعت در حال ریل‌گذاری هستیم و تا چند روز آینده ریل‌گذاری این مسیر هم به پایان می‌رسد و سپس به تنظیم و ریل‌واژ و زیرکوبی می‌رسد که امیدواریم این خط‌ ریلی هم به سرعت آماده شود.

 اتصال کردستان به شبکه ریلی با تکمیل خط‌آهن همدان-سنندج در آینده نزدیک

خادمی اظهار کرد: مسیر ریلی دارای اولویتِ بعدی، خط‌آهن همدان به سنندج است که اتصال استان کردستان به شبکه ریلی را به همراه دارد، در این پروژه‌ ریل‌گذاری ‌به سرعت اجرا شده و در حال تکمیل است، ‌زمانی هم برای ریل‌واژ و تنظیم خط لازم داریم و‌ پس از آن پروژه به بهره‌برداری می‌رسد.

 خط‌آهن رشت-کاسپین  اول مهر تکمیل می‌شود

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور بیان کرد: دیگر پروژه ریلی اولویت‌دار کشور، ‌‌راه‌آهن رشت - کاسپین به طول 33 کیلومتر است که در حال اجراست؛ 25 کیلومتر از این خط ریلی به زودی تحویل می‌شود و فقط یک پل باید روی بزرگراه رشت - انزلی ساخته شود که تا چند ماه بعد آماده افتتاح است و تلاش می‌شود خط‌آهن رشت - کاسپین تا پایان تابستان امسال بهره‌برداری شود.

راه‌آهن اردبیل پاییز امسال تحویل خواهد شد

وی اضافه کرد: دیگر مسیر ریلی، که پس از ‌خطوط ریلی مذکور به بهره‌برداری می‌رسد، اتصال اردبیل به شبکه ریلی است، این پروژه یکی از بزرگترین و سخت‌ترین مسیرهای ریلی کشور است، مسیر‌ 28 کیلومتر تونل، پنج کیلومتر گالری تونل و پنج کیلومتر پل عظیم بر روی دره‌های بلند دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: مسیر ریلی اردبیل به عنوان سخت‌ترین پروژه‌های ریلی، برنامه‌ریزی شده است که در پاییز امسال به بهره‌برداری برسد، در حال حاضر حدود 70 کیلومتر از این خط ریلی، ریل‌گذاری شده است و زیرسازی خط بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

 این در حالی است که روز یکم تیرماه امسال، استاندار اردبیل از تکمیل راه‌آهن اردبیل تا پایان سال 1400 خبر داده بود؛ پیش از‌ این تابلو روزشمار افتتاح پروژه راه‌آهن اردبیل در سایت استانداری اردبیل فعال بود که به دلیل عدم تکمیل پروژه در مدت‌زمان‌ برنامه‌ریزی شده، این تابلو روزشمار نیز‌ خاموش شد.

بنابراین گزارش‌ راه‌آهن اردبیل حدود 217 کیلومتر طول دارد که 64 کیلومتر از این پروژه توسط شرکت جنرال مکانیکِ بنیاد مستضعفان‌  تکمیل شده است‌؛ دو روش سنتی و مکانیزه برای ریل‌گذاری این خط‌آهن استفاده می‌شود که با توجه به صعب العبور بودن مسیر راه‌آهن اردبیل به میانه که اغلب شامل ترانشه، پل و تونل است و نیز نبود امکان برای حمل بالاست و عدم امکان واردات دستگاه مکانیزه به دلیل تحریم‌ها، دستگاهی به روش بومی ساخته شد‌

عملیات اجرایی راه‌آهن میانه - اردبیل به طول 175 کیلومتر در سال 84 آغاز شد.‌

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    ایران نبایدفقط به پل خلیج یک پل ویک جزیره درخلیج فارس اکتفا کند بلکه باید اتصال بعض دیگرجزایررابه سرمایه گزارپیشنهاددهدحتی احداث جزایرمصنوعی دردریای عمان رادرمناطق عمیق ترراپیشنهادداد