برای اولین بار در کشور صورت گرفت:
◄ استفاده از روسازی دال خط بتنی در راهآهن قزوین-رشت
استفاده از روسازی دال خط بتنی در راهآهن قزوین-رشت برای اولین بار در کشور انجام شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: برای اولین بار در شبکه راهآهن کشور اجرای روش روسازی دال خط بتنی بهجای روشهای مرسوم روسازی بر روی پل رودخانه منجیل واقع در راهآهن قزوین- رشت صورت گرفت.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور، خیراله خادمی راهآهن قزوین- رشت را یکی از شاهکارهای مهندسی در حوزه طراحی و ساخت تونلهای طویل و پلهای خاص دانست و افزود: توپوگرافی خاص مسیر راهآهن قزوین- رشت، کوهستانی بودن مسیر، مسائل زیستمحیطی و بافت کشاورزی موجب شد تا در اجرای این خط ریلی اقدامات ویژهای برای اولین بار در این مسیر ریلی صورت پذیرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با این توضیح خاطرنشان کرد: در تقاطع مشترک راه اصلی و آزادراه قزوین- رشت با راهآهن و سد منجیل واقع در شهر منجیل که فصل مشترک شبکههای مختلف حملونقل منطقه است اجرای پل بهعنوان گزینه ارجح و نهایی انتخاب شد.
خادمی انتخاب مسیر مناسب برای عبور راهآهن از حاشیه شهر منجیل و توپوگرافی خاص منطقه را موجب محدودیت اجرای طرح دانست و ادامه داد: با توجه به شرایطی که در بالا اشاره شد، عبور از حاشیه دریاچه سفیدرود بهوسیله پل بهترین انتخاب بود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه از خصوصیات این پل به طول 1435 متری آن اشاره و اضافه کرد: این پل یکی از شاهکارهای مهندسی در راهآهن قزوین- رشت محسوب میشود که دارای دو قوس افقی به شعاع 500متر است و از وسط دریاچه پشت سد منجیل و از روی راه اصلی قزوین- رشت و در ارتفاع پایینتر از تونل آزادراه قزوین- رشت عبور میکند.
وی افزود: در طراحی این پل علاوه بر اینکه عبور ایمن شبکههای مختلف حملونقل مدنظر قرارگرفته باظرافت خاصی به زیبایی و منظر راه نیز توجه ویژه صورت گرفته است.
وی همچنین از اجرای روسازی به روش سیستم دال خط بتنی در این پل برای اولین بار در کشور خبر داد و گفت: به دلیل شرایط خاص این پل و نیاز به کاهش هرچه بیشتر زمان تعمیر و نگهداریهای احتمالی مسیر مقرر شد تا روش اسلب بتنی بهجای روش روسازی مرسوم بالاستی اجرا شود.
خادمی افزود: ضرورت تعیین لایه الاستومری مناسب برای لایه تحتانی دال به جهت کاهش ارتعاشات ناشی از عبور قطار، سبکسازی شبکه آرماتوربندی و افزایش مقاومت بتن ازجمله ویژگیهای دیگر این پل طویل و زیبا است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه وزش باد شدید در منطقه منجیل را موجب دشواری کار کردن در ارتفاع پایههای 28 متری پل دانست و گفت: علیرغم مشکلات مذکور تاکنون بیش از یک کیلومتر اسلب بتنی این پل نصبشده است و عملیات اجرایی با در نظر گرفتن مسائل فنی و تقاطع سیستمهای مختلف حملونقل در دست اجرا قرار دارد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.