| کد خبر: 171539 |

برای اولین بار در کشور صورت گرفت:

◄ استفاده از روسازی دال خط بتنی در راه‌آهن قزوین-رشت

استفاده از روسازی دال خط بتنی در راه‌آهن قزوین-رشت برای اولین بار در کشور انجام شد.

تین نیوز

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: برای اولین بار در شبکه راه‌آهن کشور اجرای روش روسازی دال خط بتنی به‌جای روش‌های مرسوم روسازی بر روی پل رودخانه منجیل واقع در راه‌آهن قزوین- رشت صورت گرفت.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، خیراله خادمی راه‌آهن قزوین- رشت را یکی از شاهکارهای مهندسی در حوزه طراحی و ساخت تونل‌های طویل و پل‌های خاص دانست و افزود: توپوگرافی خاص مسیر راه‌آهن قزوین- رشت، کوهستانی بودن مسیر، مسائل زیست‌محیطی و بافت کشاورزی موجب شد تا در اجرای این خط ریلی اقدامات ویژه‌ای برای اولین بار در این مسیر ریلی صورت پذیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با این توضیح خاطرنشان کرد: در تقاطع مشترک راه اصلی و آزادراه قزوین- رشت با راه‌آهن و سد منجیل واقع در شهر منجیل که فصل مشترک شبکه‌های مختلف حمل‌ونقل منطقه است اجرای پل به‌عنوان گزینه ارجح و نهایی انتخاب شد.

خادمی انتخاب مسیر مناسب برای عبور راه‌آهن از حاشیه شهر منجیل و توپوگرافی خاص منطقه را موجب محدودیت اجرای طرح دانست و ادامه داد: با توجه به شرایطی که در بالا اشاره شد، عبور از حاشیه دریاچه سفیدرود به‌وسیله پل بهترین انتخاب بود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه از خصوصیات این پل به طول 1435 متری آن اشاره و اضافه کرد:‌ این پل یکی از شاهکارهای مهندسی در راه‌آهن قزوین- رشت محسوب می‌شود که دارای دو قوس افقی به شعاع 500‌متر است و از وسط دریاچه پشت سد منجیل و از روی راه اصلی قزوین- رشت و در ارتفاع پایین‌تر از تونل آزادراه قزوین- رشت عبور می‌کند.

 وی افزود: در طراحی این پل علاوه بر این‌که عبور ایمن شبکه‌های مختلف حمل‌ونقل مدنظر قرارگرفته باظرافت خاصی به زیبایی و منظر راه نیز توجه ویژه صورت گرفته است.

وی همچنین از اجرای روسازی به روش سیستم دال خط بتنی در این پل برای اولین بار در کشور خبر داد و گفت:‌ به دلیل شرایط خاص این پل و نیاز به کاهش هرچه بیشتر زمان تعمیر و نگهداری‌های احتمالی مسیر مقرر شد تا روش اسلب بتنی به‌جای روش روسازی مرسوم بالاستی اجرا شود.

خادمی افزود: ‌ضرورت تعیین لایه الاستومری مناسب برای لایه تحتانی دال به جهت کاهش ارتعاشات ناشی از عبور قطار، سبک‌سازی شبکه آرماتوربندی و افزایش مقاومت بتن ازجمله ویژگی‌های دیگر این پل طویل و زیبا است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه وزش باد شدید در منطقه منجیل را موجب دشواری کار کردن در ارتفاع پایه‌های 28 متری پل دانست و گفت: علیرغم مشکلات مذکور تاکنون بیش از یک کیلومتر اسلب بتنی این پل نصب‌شده است و عملیات اجرایی با در نظر گرفتن مسائل فنی و تقاطع سیستم‌های مختلف حمل‌ونقل در دست اجرا قرار دارد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.