| کد خبر: 171456 |

یک کارشناس بخش ریلی مطرح کرد

◄ جای خالی تحقیق و توسعه ایمنی در ساختار صنعت ریلی

در سراسر جهان و سالانه میلیاردها دلار باین امر تخصیص می‌یابد و نتایج کاوش‌های علمی و فنی، تبدیل به محصولی به‌نام توسعه می‌شود.

تین نیوز

یک کارشناس حمل‌ونقل معتقد است سیستم علایم اطلاعاتی الکترونیکی راه‌آهن با وجود تغییراتی که طی سال‌های اخیر در مورد آن صورت گرفته است، هنوز و بسیار جای توسعه دارد.

به گزارش تین‌نیوز، احمد خوشنودی این مطلب را در بخش نظرات کابران این شبکه خبری و پس از آن نوشت که در خبری از قول حسین عاشوری  قائم‌مقام راه‌آهن تاکید شد: «هم‌زمان با تلاش برای افزایش حمل بار و جابه‌جایی مسافر ضروری است که نسبت به ارتقای ایمنی راه‌آهن نیز اقدام شود که در این‌باره مشاور اصلاح ساختار راه‌آهن پیشنهادهایی برای ساختار آتی ایمنی راه‌آهن ارایه داده که ازجمله موارد پیشنهادی در ساختار جدید تشکیل نهاد رگلاتوری و انتقال بخشی از وظایف مرتبط به ایمنی ریلی به خارج از راه‌آهن است.»

خوشنودی در این زمینه گفت: وقتی در سیستم حمل‌و‌نقل ریلی، سخن از ایمنی است، نمی‌توان از سیستم سیگنالینگ، سیستم علایم اطلاعاتی الکترونیکی (به‌جای سیستم علایم الکتریکی) سخن نگفت و این ساختار با وجودِ تغییراتی که طی سال‌های اخیر در مورد آن صورت گرفته است، هنوز و بسیار جای توسعه دارد. 

این کارشناس بخش ریلی تاکید کرد: سازمان‌ها و کسب و کارهای ریلی در جهان و منطقه، سرمایه‌گذاری‌های کلانی در بخش‌های R&D در حوزه ایمنی علایمی (سیگنالینگ) انجام داده‌اند که نمونه آن عربستان سعودی و قراردادهای ریلی این کشور در حوزه ایمنی با شرکت‌های زیمنس و چندین شرکت پیشرو در حوزه علایمی است.

او گفت: وقتی به بخش توسعه و تحقیق می‌پردازیم باید فاکتور «هزینه-فایده» آن‌ را ارزیابی کرده و نیز بپذیریم  قبل از ادغام یا تفکیک ادارات و نام‌ها، ساختار صنعت ریلی، نیازمند بخش تحقیق و توسعه در حوزه ایمنی است.

خوشنودی  با بیان این‌که اگر تحقیق، به‌درستی صورت گیرد، بلاتردید به توسعه نیز خواهد انجامید، افزود: در سراسر جهان و سالانه میلیاردها دلار به این امر تخصیص می‌یابد و نتایج کاوش‌های علمی و فنی، تبدیل به محصولی به‌نام توسعه می‌شود.

این کارشناس تاکید کرد: مسلماً نیروهای شاغل در بخش R&D در سازمان‌ها، از بخش‌های عملیاتی و تولیدی، منفک می‌شوند و این هزینه تحقیق و توسعه برای سازمان است، اما «فایده»ای که در میان‌مدت و سپس بلند‌مدت، نصیب سازمان‌ها و کسب و کارها می‌کنند، در مقابل خروجشان از بخش عملیاتی و اجرایی، عملاً قابل مقایسه نیست.

او ادامه داد: به‌طور مثال تحقیق از طریق الگوریتم‌های داده کاوی و برروی «علل تاخیرات قطارها» در یک سازمان، ممکن است قبل از برون‌سپاری، چند نیروی اجرایی و تحصیل‌کرده و متخصص را از یک سازمان گرفته و در بخش تحقیق و توسعه مشغول کند، اما در نهایت کاهش چشمگیر تاخیرات و نتیجه این تحقیقات که منجر به هدایت نیروهای عملیاتی و ایجاد تمرکز آنان بر چالش ها می‌‌شود، همواره به‌عنوان ذخیره دانش در یک سازمان باقی مانده و زمینه‌ساز موفقیت‌ها و تحقیقات آتی خواهد شد.

به گزارش تین‌نیوز، این کارشناس گفت: در مورد تهدیدات سازمانی و فرصت‌های آن نیز، تاثیر شگرف بخش‌های تحقیق و توسعه، انکار ناپذیر بوده و ناگفته پیداست این بخش‌ها باید نظام‌مند، ساختار یافته و دارای بودجه و قوانین سازمانی بوده و ماموریت‌هایشان شفاف و تعریف شده باشد به‌گونه‌ای که دیگر بخش‌های سازمان، آنها را شناسایی کرده و به رسمیت بشناسند و ملزم به همکاری با آنها باشند.

خوشنودی خاطرنشان کرد: بنابراین تعریف بخش‌های تحقیق و توسعه در زیر بخش‌های مختلف سازمانی و زیر نظر مرکزی به‌همین نام، در سازمان، نخستین و بدیهی‌ترین گام، برای توسعه در تمام زیرگروه‌ها بوده و بخش ایمنی در سیر و حرکت، در این میان و به‌دلیل حیاتی بودن نقشی که در سیر و حرکت دارد، بیش از بخش‌های دیگر نیازمند به تشکیل و ایجاد بخش تحقیق و توسعه است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.