| کد خبر: 210280 |

◄ تفکیک عجیب صف‌ کامیون‌ها برای ورود به گمرک ماهیرود

یک راننده کامیون اجرای طرح تفکیک صف‌ کامیون‌های حامل بار برای ورود به گمرک ماهیرود در خراسان جنوبی را نوعی رانت و ترویج بومی‌گرایی دانست.

تین نیوز

یک راننده کامیون اجرای طرح تفکیک صف‌ کامیون‌های حامل بار برای ورود به گمرک ماهیرود در در نقطه صفر مرزی ایران و افغانستان و در فاصله ۷۵۰ کیلومتری مشهد را نوعی رانت و ترویج بومی‌گرایی دانست و گفت: آن‌چنان که پیگیری‌های رانندگان نشان می‌دهد با توجه به اعتراض رانندگان قرار است امروز برای حل این مشکل جلسه‌ای در استانداری برگزار شود.

بازارچه مرزی ماهیرود

به گزارش تین نیوز، مسعود چوپانی در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: از چندی پیش جداسازی صف کامیون‌های حامل بار داخل استان و اولویت ورود به گمرک برای تولیدات استان به اسم مصوبه استانداری و به بهانه حمایت از تولیدات استان خراسان جنوبی انجام شده است.

وی در توضیح این موضوع، افزود: شروع این طرح  به سال ۹۷ برمی‌گردد که برای کامیون‌های یکی از کاvخانه‌های سیمان منطقه به اسم مصوبه استانداری صف جداگانه با اولویت ورود و بدون نوبت  تشکیل شد.

این راننده کامیون عنوان کرد: این تفکیک با واکنش شدید حاملان دیگر کارخانه سیمان منطقه و همچنین سایر رانندگان مواجه و بعد از چند روز این طرح حذف شد و  تمام کامیون‌ها در یک صف به سمت تنها در ورودی مناطق سه گانه مرزی (بازارچه مرزی میل ۷۸ ،گمرک ماهیرود، منطقه ویژه اقتصادی ماهیرود)هدایت شدند.

به گزارش تین نیوز، چوپانی افزود: در اواخر سال ۹۸ و با گرم شدن بازار نوروزی، مجدداً در تاریخ 10 اسفند ماه 98 در پارکینگ منطقه مرزی طرحی با عنوان تفکیک بارهای مکانیکی و کارگری به اجرا درآمد که همزمان صف جداگانه برای تولیدات استان که اکثرا مربوط به 2 کارخانه هستند تشکیل شد و کامیون‌ها حامل بار این کارخانه‌ها، به‌ بهانه مصوبه استانداری با اولویت از پارکینگ خارج و به‌سمت تنها درب منطقه مرزی روانه شدند و باز هم نارضایتی و گله و شکایت و درگیری شکل گرفت.

کارخانه سیمان ماهیرود

وی با بیان این‌که با توجه به درگیری رانندگان این طرح در اسفند ماه منتفی شد و دوباره صف به‌روال عادی برگشت، اظهار کرد: مجدداً در سال جدید مصادف با ۲۳ فروردین این طرح اجرا و با واکنش‌های خاص خود و توجیه و بهانه مسئولان همراه شد و متاسفانه هیچ جواب قانع کننده‌ای هم در این مورد ارائه نشده و تنها توجیه مطرح شده حمایت از تولید استان بوده است.

چوپانی اظهار کرد: بر این اساس می‌توان گفت این طرح یک رانت برای صاحبان کالای کارخانه‌های منطقه است که با امتیاز اولویت ورود، در رقابت برای جذب کامیون و بیشتر شدن بارگیری و صادرات بدون به‌روزرسانی کرایه‌ها پیش افتاده‌اند.

این راننده کامیون افزود: منطقه مرزی ماهیرود شامل سه منطقه گمرک ماهیرود (فقط مختص ترانزیت)، بازارچه مرزی میل ۷۸ و منطقه ویژه اقتصادی ماهیرود است که این مناطق سه گانه یک درب مشترک برای ورود دارند که مرزبانی بوده و بعد از بازرسی مرزبانی و ثبت در گیت ورودی مسیر گمرک و بازارچه و منطقه ویژه جدا می‌شود.

به گزارش تین نیوز، وی عنوان کرد: اولویت ورود برای کامیون‌های حامل محمولات کارخانه‌های سیمان استان، مشکلاتی را برای منطقه ویژه و بازارچه و سایر تجار و رانندگان ایجاد کرده است چون ابتدا از تمام ظرفیت مرزبانی و شرکت نفت و باسکول و کارگر فقط برای سیمان استفاده می‌شود.

این راننده افزود: به‌عنوان مثال چون کامیون‌های سیمان در بازارچه تخلیه دارند تمام پرسنل منطقه ویژه تا ساعت 10 و 11 بلاتکلیف هستند و زمان کاری سایر تجار و کارکنان از ساعت11  شروع می‌شود و به زبان ساده تمام منطقه ویژه و بازارچه فدای صادرات سیمان می‌شود.

چوپانی تاکید کرد: ایجاد تفرقه و کینه بین رانندگان از هدایای این طرح است و در حالی‌که هر کجا  بومی گرایی در حال شکل‌گیری است استانداری شرایط را به‌نفع عموم تغییر می‌دهد، متاسفانه  در این منطقه به بهانه مصوبه استانداری بومی‌گرایی اجرا شده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.