| کد خبر: 189120 |

◄ تشکیل صندوق رفاه؛ شاه کلید حل مشکلات بیمه رانندگان

حل مشکلات بیمه‌ای درحوزه تامین اجتماعی از جمله مطالبات مهم رانندگان برون‌شهری است و عدم شفاف‌سازی این سازمان نسبت به بیمه رانندگان، مشکلاتی را برای آنان به‌وجود آورده است.

تین نیوز

عضو کارگروه مطالبات رانندگان کشور، تشکیل صندوقی به نام صندوق رفاه را  شاه‌کلید حل مشکلات بیمه تامین اجتماعی رانندگان عنوان کرد.

به گزارش تین نیوز، مختار داوودی بهره‌مندی از مزایای سختی کار را مهمترین خواسته صنفی رانندگان دانست و اظهار کرد: حل مشکلات بیمه‌ای درحوزه تامین اجتماعی از جمله مطالبات مهم رانندگان برون‌شهری است و عدم شفاف‌سازی این سازمان نسبت به بیمه رانندگان، مشکلاتی را برای آنان به‌وجود آورده است.

وی به تین‌ نیوز گفت: عدم برخورداری از شرایط سخت و زیان‌آور بودن شغل رانندگی، بهره‌مند نبودن از بیمه بیکاری به‌علت پرداختن  نشدن سه درصد ازسوی کارفرما، تحت پوشش نبودن بخش‌هایی از هزینه‌های پزشکی غیر ارادی مثل کارت سلامت و عدم نظارت این سازمان بر موضوع بیمه رانندگان همچون سایر سطوح کارگری که در گذشته منجر به پایمال شدن بخشی یا کل سوابق بیمه‌ای رانندگان در دوره کسر از صورت وضعیت و بارنامه  شد،از جمله این مشکلات است.

او افزود: بهره‌مند نبودن از بیمه تکمیلی، مورد قبول واقع نشدن از کارافتادگی راننده با توجه به ابطال کارت سلامت و محروم شدن از رانندگی باوجودی که هر کدام از این بندها برای جامعه رانندگان مهم و حیاتی است و از همه مهمتر عدم بهره‌مندی از مزایای سختی کار که مهمترین خواسته صنف است، از دیگر مشکلات رانندگان در بخش تامین اجتماعی است.

این راننده خود مالک با تاکید بر این‌که مدیر قبلی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و همچنین تامین اجتماعی از مخالفان تصویب سخت و زیان‌آور شناخته شدن شغل رانندگی بودند و این موضوع موجب شد  طرح مذکور از دستور نمایندگان مجلس خارج شود، بیان کرد:  یکی از مشکلات رانندگان برای سخت و زیان‌آور شناخته شدن این شغل، مشخص نبودن کارفرماست.

عضو هیئت‌مدیره کانون سراسری انجمن‌های صنفی رانندگان مسافری کشور گفت: برای مثال هر اتوبوس بسته به مسافت با یک راننده و گاهی 2 یا سه راننده مبادرت به جابه‌جایی مسافر می‌کند و ممکن است آن اتوبوس در ماه یک‌بار راننده دوم یا سوم  را به کار بگیرد و اگر وسیله نقلیه کارگاه در نظر گرفته شود، این وسیله یا در اثر تصادف و یا مدت سنوات اسقاط می‌شود، بنابراین کارفا درنظرگرفتن مالک وسیله برای طلب بیمه‌ای، معنا ندارد.

به گزارش تین نیوز، داوودی افزود: از سوی دیگر، شرکت حمل‌ونقل هم با مالکان قرارداد همکاری داشته و به‌طور رسمی نقشی در استخدام رانندگان ندارد، به عبارتی شرکت‌ها خدماتی بوده و درقبال درصد پولی که از مالک می‌گیرند، وظیفه تهیه بار و مسافر، تهیه خدمات و پرداخت هزینه‌هایی که مالک باید به شهرداری و شرکت‌های بیمه‌ای بپردازد را انجام می‌دهند، بنابراین آنها هم کارفرما محسوب نمی‌شوند. 

این راننده خود مالک با تاکید بر این‌که لازمه و کلید حل مشکلات رانندگان داشتن کارفرماست، اظهار کرد: بعد از اعتراضات خرداد سال گذشته، با تشکیل کارگروه پیگیری مطالبات توسط نمایندگان صنف‌، پیگیری‌ها در کمیسیون‌های مجلس و دیگر وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مرتبط، حل مشکلات آنان آغاز شد.

عضو کارگروه مطالبات رانندگان کشور خاطرنشان کرد: نمایندگان مجلس، دولت، صنف و سازمان تامین اجتماعی به این نتیجه رسیدند، درخلأ نبود کارفرما، صندوقی به‌نام صندوق رفاه برای رانندگان تشکیل شود و از صورت وضعیت و بارنامه، درصدی کسر و به حساب این صندوق واریز و صندوق هم به‌صورت هئیت امنایی اداره شود.

به گزارش تین نیوز، او گفت: در این پیشنهاد مقرر شد 2  نماینده مجلس، یک نفر از دولت (سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای)، یک نفر از سازمان تامین اجتماعی و نماینده کانون‌های سه‌گانه رانندگان کالا، مسافر و کامیونداران در هیئت امنای صندوق رفاه حضور داشته باشند.

داوودی بیان کرد: در صورت تشکیل صندوق رفاه، سازمان تامین اجتماعی می‌تواند 4 درصد طلب حق سخت و زیان‌آور بودن شغل رانندگی را از این صندوق برداشت کند.

وی افزود: بر این اساس، پیگیری‌ها در کمیسیون اجتماعی مجلس آغاز و جلسات متعددی برگزار شد، کارها درحال پیشرفت بود که به‌خاطر بررسی لایحه بودجه، ابتدا جلسات کارگروه در کمیسیون‌های مجلس و پس از آن جلسات کارگروه درسازمان راهداری هم تعطیل شد.

این فعال صنفی تاکید کرد: در آخرین جلسه پیگیری که اواخر اردیبهشت امسال، در کمیسیون عمران مجلس برگزار شد، باز نمایندگان سه کانون رانندگان کالا، مسافر و کامیونداران به عدم پیگیری این موضوع از سوی نمایندگان دولت و تامین اجتماعیمعترض بودند که کمیسیون عمران، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و همچنین تامین اجتماعی را مکلف به تشکیل این صندوق نمود که شاه کلید حل مشکلات بیمه تامین اجتماعی رانندگان است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.