| کد خبر: 240808 |

◄ تحریم‌های حمل ونقلی روسیه و فرصت‌های ترانزیتی ایران

دبیر انجمن کشتیرانی اظهار داشت: وقتی واکنش صحیحی از سوی دولت رخ نمی دهند به مفهوم سوءمدیریت و بی‌تدبیری است.

تین نیوز

 مانند اتفاقی که در تحریم کشورهای حوزه خلیج فارس(قطر) رخ داد و ایران در آن شرایط تمام فرصت‌‌ها و امتیازات را به صورت یکجا به ترکیه واگذار کرد یا در تخاصمی که بین ترکیه و روسیه اتفاق افتاد ایران هیچ اقدامی انجام نداد و از استفاده از تمام قابلیت‌هایی که داشتیم، دریغ کردیم.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، مسعود پل مه درباره فرصت‌هایی که مسیرهای ترانزیتی ایران می‌تواند برای روسیه در شرایط تحریم‌های اروپا و امریکا داشته باشد، اظهار داشت: اعتقاد دارم جنگ توسط هر کشوری که شروع شود یک عمل قبیح است اما در عین حال این جنگ از لحاظ اقتصادی، فرصت‌های بسیار خوبی را ایجاد کرده‌ و در صورتی که مدیریت و تدبیر صحیح برای استفاده از فرصت‌های ایجاد شده، اجرایی شود نتایج خوبی را از لحاظ اقتصادی به ویژه در حوزه ترانزیت و سایر خدمات لجستیکی برای  ایران در پی خواهد داشت. 

وی ادامه داد: طبیعی است که در مخاصمه به وجود آمده اروپا و آمریکا و سایر متحدان تحریم‌های اقتصادی متعددی را متوجه روسیه می‌کنند کما اینکه در حال حاضر مسیرهای هوایی خود را به روی روسیه بسته‌اند و همزمان اروپا ورود تمام کشتی‌های روسی یا تحت پرچم روسیه را ممنوع اعلام کرده و به دنبال آن مناسبات تجاری بین این کشورها قطع شده‌است. 

inde55995x

دبیر انجمن کشتیرانی ایران افزود: وقتی دسترسی‌های متداول و متعارف حمل کالا از روسیه به اروپا و یا بالعکس مسدود شود به این معنا نیست که پس از این روسیه در تحریم صد درصدی قرار گرفته و هیچ گونه عملیات حمل به/ از روسیه انجام نمی‌شود. 

پلمه با بیان اینکه در این شرایط ایران از طریق آبراه‌هایی که به روسیه متصل می‌شود و از طریق شبکه ریلی و جاده‌ای می‌تواند از صادرات و واردات آن کشور کسب سهم کند، گفت: می‌دانیم که کریدور ریلی که چین را از طریق روسیه به اروپا متصل می‌کرد و همچنین کریدور دیگری که در شمال روسیه فعال بود، متوقف شده‌ به همین دلیل حجم قابل توجهی از بارهای این دو کریدور به سمت کریدور میانی و کریدور تراسیکا معطوف شده‌ از این رو ضرورت دارد در این شرایط سازمان بنادر و و دریانوردی و شرکت راه آهن برای جذب بارهایی که از چین به سمت اروپا در تردد بودند، از فرصت پیش آمده، استفاده کنند. 

وی با تاکید بر اینکه برای احیای راه ابریشم سنتی می‌توان از این شرایط استفاده کرد، گفت: از مسیر راه ابریشم سنتی می‌شود برای ارسال کالا از مسیر ریلی چین، CIS ایران و ترکیه و در نهایت ارسال کالا به اروپا استفاده کرد. 

دبیر انجمن کشتیرانی با اشاره به اقدامات کشورهای منطقه در این شرایط اظهار داشت: اطلاع داریم کشورهای قزاقستان، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان برای اینکه از این فرصت کمال استفاده را برده باشند شروع به جذب سفارش‌های متعددی کرده‌اند که از طریق ریل به قزاقستان و ترکمستان و سپس از طریق آکتائو و ترکمن‌باشی و کشتی‌ها رو رو به آذربایجان منتقل و از این کشور به گرجستان و در نهایت از آنجا به سمت ترکیه و اروپا برود.

وی با بیان اینکه برای استفاده از این فرصت بین کشورهای منطقه یک رقابت تنگانگی ایجاد شده، ادامه داد: معتقدم در این شرایط می‌توانیم با همکاری ترکیه یعنی در واقع با شراکت ترکیه برای احیای مسیر ریلی ایران و ترکیه برای حمل کالا چین به اروپا و بالعکس اقدام کنیم.

پلمه با اشاره به پتانسیل بنادر شمالی برای استفاده از این فرصت منطقه‌ای گفت: به طور قطع بنادر ایران در شمال کشور با همین ظرفیت‌های موجود این قابلیت را دارند که تمام نیازهای روسیه در انتقال کالا به کشور را سرویس دهند. هر چند که به واسطه اقلیم جغرافیای دریای خزر بنادر بزرگی در این محدوده نداریم اما تعدد بنادر در این منطقه و امکانات موجود و همچنین حسب سیاست‌های سازمان بنادر و دریانوردی که به اجرا رسیده از همین ظرفیت برای مدیریت ارسال کالا به/از روسیه می‌توان استفاده کرد. 

دبیر انجمن کشتیرانی افزود: می‌دانیم که محصولات کشاورزی و مواد غذایی قابل توجهی از اروپا به روسیه انتقال داده می‌شد و این انتقال کالا از طریق مرزهای  جاده‌ای، ریلی و دریایی اروپا و روسیه صورت می‌گرفت اما در این شرایط جنگی شاهد انسداد این راه‌های ترانزیتی هستیم و اطمینان داریم که مشکلاتی برای صادرات و واردات کالا از /به اروپا هم مشکل ایجاد می‌کند. 

وی تاکید کرد: البته این طور نیست که وقتی اروپا تحریمی را اعمال می‌کند، تمام بخش خصوصی اروپا حاضر به تحمل این زیان باشند و روابط تجاری خود با روسیه را قطع کنند و به طور قطع کالاها از سایر مسیرها به روسیه خواهد رفت که امن‌ترین و کوتاه‌ترین مسیرها، مسیر ایران است اما باید توجه داشته باشیم در این شرایط رقابتی باید به مولفه‌های ترانزیتی زمان، کیفیت و قیمت توجه کنیم.

پلمه درباره اقدامات دولت و مسئولان متولی ترانزیت برای استفاده از این شرایط اظهار داشت: در کشورما متاسفانه تا زمانی که دقیقه به ۹۰ نرسد مسئولان هوشیار نمی‌شوند. 

همین موضوع استفاده از شرایط را در شورای عالی ترابری که سه معاون وزیر با مسئولیت انواع شیوه‌های حمل و نقلی در آن حضور داشتند، مطرح کردم اما واکنشی به این موضوع نداشتند. 

دبیر انجمن کشتیرانی ادامه داد: :وقتی واکنش صحیحی از سوی دولت رخ نمی دهند به مفهوم سوءمدیریت و بی‌تدبیر است.  مانند اتفاقی که در تحریم کشورهای حوزه خلیج فارس(قطر) رخ داد و ایران در آن شرایط تمام فرصت‌‌ها و امتیازات به صورت یکجا به ترکیه واگذار کردیم یا در تخاصمی که بین ترکیه و روسیه اتفاق افتاد ایران هیچ اقدامی انجام نداد و از استفاده از تمام قابلیت‌هایی که داشتیم، دریغ کردیم.

 وی گفت: دولت چنان برروی مسائل اقتصادی چنبره زده که قابلیت لازم برای مدیریت و تفکر و برنامه ریزی ندارد البته در همین حین بخش خصوصی آمادگی استفاده از فرصت به وجود آمده در منطقه را دارد و اتفاقا در این خصوص با قزاقستان هم تعاملاتی صورت گرفته تا بتوانند با همکاری کشورهای منطقه به نفع اشتغال نیروی کار در ایران و درآمدزایی کشور اقدامی انجام دهند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 1 0

    در این دوره که روسیه در معرض تنش است و بنادر بین المللی برای ارائه خدمات به این کشور در تحریم هستند ودیگر کشورهای حاشیه دریای خزر در حال گسترش شدید تبادلات ترانزیتی و صادراتی خود به روسیه هستند !!! باید مسائل جانبی را مثل عبور از رودخانه ولگا-دن فراموش کنیم !!! امروز ایران دارای یک بندر اختصاصی در روسیه است (بندر سالیانکا !!) ولی توان بنادر ما در دریای خزر از لحاظ تجهیزات و پسکرانه و ... و توان نواگان فرسوده کشتی های ایران در این دریا از لحاظ تنوع رو رو کانتینر بر و نوسازی این ناوگان و در تعداد و حجم پایین است !!!! روسیه سالانه 295 میلیارد دلار ورادات دارد !!!! این مدت تنش می تواند برای ایران و دریای خزر و زیرساخت کشورمان چه از لحاظ بندری و چه کشتیرانی طلایی باشد !!! باید تا می توانیم این بستر را گسترش بدهیم !!! در آینده فرصت بهره برداری به اشکال دیگر هم خواهیم داشت !!! ولی امروز بازار مستقیم صادرات و ترانزیت به روسیه آنقدر فعال و داغ است که هرقدر در زیرساخت های کشورمان در دریای خزر هزینه کنیم !!! فورا به سود برسیم !!!! تا فرصت طلایی فراهم است باید حداکثر بهره را برد !!! فردا اگر زیرساخت کاملی در این مدت ایجاد کرده باشیم !!! می توانیم برای صادرات و ترانزیت به دیگر کشورها مثل قزاقستان و چین و ازبکستان و .... استفاده کنیم !!! ولی امروز فرصت ماهی گیری از این مسیر طلایی است !!!

  • ناشناس 1 0

    در کنار این موارد عدم اجازه ورود واگن های ایران به حوزه کشورهای cis مساله ای است که باید سریعا رفع شود !!! ایران در اتصال به ترکمنستان می تواند ترانزیت و صادرات گسترده ای به روسیه و اوراسیا داشته باشد !! به شرط اینکه مساله منع ورود واگن به حوزه cis و نیاز به اجاره کردن واگن از این حوزه سریعا رفع شود !!!!