| کد خبر: 203633 |

دو روی سکه ادعای زمین‌گیر شدن کشتی‌ها برای سوخت

درحالی که پیش از این اعلام شده بود، کشتی‌ها به دلیل نبود سوخت کم‌سولفور با مشکل مواجه شده‌اند، وزیر نفت این موضوع را رد کرده و بر این باور است که هم‌اکنون به اندازه نیاز کشتی‌های اقیانوس‌پیما می‌توانیم سوخت با سولفور زیر نیم درصد تامین کنیم و جای نگرانی وجود ندارد.

تین نیوز

درحالی که پیش از این اعلام شده بود، کشتی‌ها به دلیل نبود سوخت کم‌سولفور با مشکل مواجه شده‌اند، وزیر نفت این موضوع را رد کرده و بر این باور است که هم‌اکنون به اندازه نیاز کشتی‌های اقیانوس‌پیما می‌توانیم سوخت با سولفور زیر نیم درصد تامین کنیم و جای نگرانی وجود ندارد.

به‌گزارش تین‌نیوز به نقل از ایسنا، براساس استانداردهای سازمان جهانی دریانوردی، کشتی‌هایی که در آب‌های بین‌المللی تردد می‌کنند باید استانداردهای سوخت مصرفی خود را به حدی قابل قبولی برای حفظ محیط زیست برسانند. یکی از اصلی‌ترین استانداردهایی که در سال‌های گذشته بر لزوم رعایت آن تاکید شده، استفاده از سوخت کم‌سولفور در کشتی‌ها و شناوهاست که عنوان شده است با توجه به محدودیت‌هایی که در ماه‌های گذشته تحریم‌های یک‌جانبه و غیرقانونی آمریکا علیه اقتصاد و مردم ایران به وجود آورده، واردات این سوخت برای شرکت‌های کشتیرانی دشوار شده است.

در این باره، مهدی شریفی نیک‌نفس - نایب‌رئیس کمیسیون تسهیل تجارت اتاق بازرگانی-  معتقد است که از ابتدای ژانویه بر اساس استاندارد IMO۲۰۲۰ سوخت کشتی‌ها باید مطابق با سولفور ۵۰۰PPM باشد، تعیین این استاندارد منجر به افزایش هزینه حمل و کمبود سوخت برای انتقال محصولات پتروشیمی شده است. چند کشتی زمین‌گیر شده‌اند و سوختی برای آن‌ها موجود نیست. در واقع اگر پالایشگاه‌های ایران بخواهند در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند، به ۱۰ میلیارد دلار سرمایه نیاز است.

همچنین دبیر انجمن کشتیرانی و صنایع وابسته در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: از حدود ۱۰ سال پیش، سازمان جهانی دریانوردی به بحث استاندارد سوخت کشتی‌ها و لزوم استفاده از سوخت کم سولفور برای کشتی‌ها ورود و در سال‌های گذشته بر لزوم پایبندی به آن تاکید کرد. این سوخت در بسیاری از کشورهای جهان تولید می‌شود و مشکلی در تامین آن نیست، اما با توجه به تحریم‌های صورت گرفته، در حال حاضر محدودیت‌هایی در این زمینه برای ایران وجود دارد و از این‌رو ترجیح بر تامین این نیاز از داخل است.

مسعود پلمه با بیان این‌که در حال حاضر تنها پالایشگاه شازند این سوخت را در داخل ایران تولید می‌کند، گفت: در این زمینه ما در حال حاضر دو مشکل داریم؛ از سویی میزان تولید این سوخت متناسب با نیازهای داخلی کشور نیست و ما باید مقدار تولید خود را افزایش دهیم و از سوی دیگر این پالایشگاه اعلام کرده این سوخت را در محل پالایشگاه تحویل می‌دهد و همین موضوع برای شرکت‌های کشتیرانی هزینه‌ای مضاعف به وجود می‌آورد. از این رو امیدواریم با ورود وزارت نفت و دستگاه‌های ذی ربط، شرایط برای برطرف شدن این مشکل و تامین سوخت مورد نیاز شناورها فراهم شود.

راه‌حل اصلی برای تولید نفت کوره کم سولفور بهینه‌سازی پالایشگاه‌ها

این صحبت‌ها با واکنش وزیر نفت روبرو شد و او امروز در صحن علنی مجلس در پاسخ به پرسش نمایندگان درباره کوتاهی وزارت نفت درباره تولید سوخت کم سولفور گفت: میانگین تولید نفت کوره جهان در سال ۲۰۱۷ روزانه یک میلیون تن بوده که بنا بر آمار منابع رسمی کمتر از دو درصد آن حاوی گوگرد کمتر از نیم درصد است و مطابق استاندارد وضع شده، بوده است.

وی با بیان این‌که اگر فعالیت پالایشگاه‌های کشور عادی باشد، مقدار نفت کوره  تولیدی، روزانه حدود ۴۰ هزار تن است که ۱۳ هزار تن آن در پالایشگاه آبادان تولید می‌شود، تصریح کرد: راه‌حل اصلی برای تولید نفت کوره کم سولفور این است که پالایشگاه‌ها در داخل کشور بهینه‌سازی شوند، افزود: این کار به ۱۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد که در شرایط کنونی تامین آن دشوار است. این مساله که عنوان می‌شود اختلال در کشتیرانی ایجاد شده است، درست نیست، مهم ترین بخش کشتیرانی نفتکش است که آن هم دچار اختلال نشده است.

وزیر نفت با اشاره به اینکه نصب پاک‌کننده روی کشتی‌ها (اسکرابر) که خروجی دود موتورها را تنظیم و آلودگی هوا را کاهش می‌دهد، به‌عنوان راهکار جهانی برای حل معضل نفت کوره است، گفت: هزینه هر کشتی با توجه به سیستم و ظرفیتش ۲ تا ۷ میلیون دلار است که هیچ کشتی ایرانی این کار را نکرده است.

زنگنه همچنین تصریح کرد: مخلوط کردن نفت کوره که محصول گوگرد بالا با محصول گوگرد پایین مخلوط و به حد استاندارد مورد استفاده کشتی برسد نیز یکی دیگر از راهکاری حل معضل نفت کوره است که با همکاری نفتکش به یک ترکیبی رسیدیم که در موتورهای کنونی جواب می‌دهد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.