| کد خبر: 147118 |

دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته عنوان کرد:

◄ جای خالی دیپلماسی دریایی

دولت در بخش‌هایی حضور پیدا می‌کند که به نوعی تهدید رقابت تلقی می‌شود. البته، به واسطه شرایط خاصی که در قوانین و نگاه به بنادر داریم، در برخی بخش‌ها حضور دولت ضروری و کمک‌کننده است، اما نه به این گستردگی که امروز شاهد آن هستیم.

تین نیوز

دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته معتقد است: دولت در بخش‌هایی حضور پیدا می‌کند که به نوعی تهدید رقابت تلقی می‌شود.

به گزارش شبکه خبری تحلیلی تین‌نیوز و به نقل از هفته‌نامه حمل‌ونقل، مسعود پل‌مه دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته با بیان اینکه حضور دولت در بخش اقتصادی ضد رقابت است گفت: می‌توانیم سایه دولت در بحث رقابت را مشکل عمومی و سنتی تلقی کنیم. دولت در بخش‌هایی حضور پیدا می‌کند که به نوعی تهدید رقابت تلقی می‌شود. البته، به واسطه شرایط خاصی که در قوانین و نگاه به بنادر داریم، در برخی بخش‌ها حضور دولت ضروری و کمک‌کننده است، اما نه به این گستردگی که امروز شاهد آن هستیم.

پل‌مه همچنین با بیان اینکه منظور ما حذف دولت نیست افزود: اما دولت در بخش‌هایی می‌خواهد فعالیت را مدیریت، تصمیم‌سازی و بر آن نظارت کند و مثلا کف و سقف در نظر می‌گیرد. در حوزه تعرفه و توزیع کار، مداخله می‌کند و گستره مختلفی را به خودش اختصاص می‌دهد. اینجا، نقض غرض کرده است. اگر دولت مباحث تعرفه‌ای را در اختیار خود شرکت بگذارد و بر اساس رقابت باشد، طبیعتا کسب‌وکار رونق پیدا می‌کند. بنابراین شرکت‌ها به عنوان یک بنگاه اقتصادی ناچار خواهند بود بر خلاف سرمایه‌گذاری، از اصول تجربه‌شده اقتصادی تبعیت کنند.

دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته هماهنگی میان بخش خصوصی و وزارت امور خارجه را یکی از الزامات دیپلماسی اقتصادی دانست و تاکید کرد: اتفاق نظر داریم که کار بندر و دریا متکی به روابط بین‌الملل است و به طور قطع، یک پایه اصلی توسعه وزارت امور خارجه است که می‌تواند دیپلماسی اقتصادی را گسترش بدهد. بسیاری از رویکردهای ما نیازمند تعاملات هوشمندانه و ساختاری است.

پلمه تاکید کرد: اگر در چرخه فعالیت‌های بین‌المللی، وزارت امور خارجه هوشمندانه دیپلماسی اقتصادی را اعمال کند و به گونه‌ای عمل شود که ما با دریافت پالس‌های مؤثر، قابلیت گسترش اقتصادی را در فراسوی ایران داشته باشیم، به این مفهوم که گسترش فضای اقتصادی از طریق سفارتخانه‌ها با نیروهایی دنبال شود که اشراف کامل به فضای اقتصادی و سیاسی منطقه دارند؛ به طور قطع شرایط متفاوت خواهد بود.

او همچنین گفت: ر عرصه دیپلماتیک، علاقه‌مندی‌های وزیر محترم امور خارجه و برخی از معاونان ایشان بارها مطرح شده است، ولی ما این تحول را در نگاه بخش خصوصی ندیدیم. دلایل زیادی وجود دارد که وزارت امور خارجه را مجاب کند در این زمینه فعال‌تر عمل کند.

مشروح گفت‌و‌گوی دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته را اینجا بخوانید.

 

 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.