| کد خبر: 128266 |

چرا یانگ‌مینگ از ایران رفت؟

تین نیوز

تین‌نیوز| رئیس انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته درباره  علت توقف فعالیت یانگ‏‎مینگ در بنادر ایران گفت: حدود دو هفته است که خط کشتیرانی «YML» (یانگ‌مینگ) تایوان مقصد خود را از بندر شهیدرجایی در ایران به بندر ام قصر عراق تغییر داده‌است.

 

به گزارش مارین تایمز،  مسعود پل‌مه با رد ادعای تغییر مسیر کشتیرانی یانگ‎مینگ بر اثر تحریم‎ها و فشارهای دولت آمریکا گفت: ما این ادعا را تایید نمی‌کنیم و دلایل این تغییر مسیر را، مبنی بر تحریم‎ها و مسائل سیاسی مرتبط با آمریکا نمی‎دانیم ضمن اینکه، خبر اعلام شده در برخی رسانه‎ها از طرف شرکت یانگ مینگ غیررسمی بوده است و جنبه حقوقی ندارد.

 

امکان تغییر مسیر خطوط کشتیرانی‌های دیگر به سمت عراق

وی با بیان اینکه YML یا همان خط کشتیرانی یانگ مینگ از لحاظ کارکرد پنجمین رتبه منطقه را دارد، تصریح کرد: برای ما این موضوع مهمتر است که توجه داشته باشیم بنادر کشور عراق در حال به‌دست آوردن جایگاه خود و جذب سهم سایر بنادرهستند و رفته رفته پیشرفت می‎کنند به همین دلیل احتمال دارد که دیگر خطوط کشتیرانی نیز به سمت بنادر این کشور تغییر مسیر دهند.

 

رئیس فدراسیون حمل و نقل گفت: تغییر مسیر این خط کشتیرانی از بندر شهیدرجایی به هر بندر دیگری، به این مفهوم نیست که این شرکت از خطوط دیگر برای انتقال کانتینرهای خود به ایران جلوگیری می‎کند بلکه طبیعتا این خط کشتیرانی برای ایران جذب بار داشته و کانتینرها را به شیوه ترانشیپ و با بهره‌مندی از فیدرها ارسال خواهد کرد مانند دوران تحریم که خطوط جهانی ، کانتینرهای ایران را در یک بندر دیگر تخلیه می‎کردند و این کانتینرها از آنجا توسط کشتی‎های فیدری بارگیری می‎شد و به سمت بنادر ایران می‌آمد بنابراین سهم کانتینری بنادر ایران به این دلیل کاهش نخواهد یافت.

 

رئیس انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه اصلی‎ترین دلیل یانگ‎مینگ برای تغییر مسیر از بندر شهیدرجایی به بندر ام قصر گفت: دلیل مشخص و معینی برای این تغییر مسیر بندری نمی‎توان تعیین کرد  البته یکی از اقداماتی که یک خط کشتیرانی انجام می‌دهد این است که بنادر مقصد را بررسی کند و هر کدام از آنها را که از حیث موقعیت استراتژیک، میزان تسهیلات و به‎روز بودن امکانات در شرایط بهتری قرار داشته باشند و علاوه بر این‌ها از مسائل حاشیه‎ای سیاسی به دور باشد در ارجحیت قرار دهد.

 

وی افزود: البته بعد از برجام بسیاری از محدودیت‎ها و مشکلات بنادر ما رفع شد و به همین دلیل نمی‎توان  تصور کرد که یانگ مینگ به دلیل شرایط سیاسی این بندر را ترک کرده باشد به همین دلیل به نظر می‎رسد که بخش قابل توجهی از  خبر توقف تردد این خط به بنادر ایران  شانتاژ خبری است در حالی که به نظر  این اتفاق به خاطر تصمیمات داخلی این شرکت است .

 

پل‌مه در پاسخ به این پرسش که آیا پیشرفت بنادر عراق می‎تواند تهدیدی برای بنادر استان خوزستان از جمله بندر امام‌خمینی باشد، خاطرنشان کرد: خوشبختانه بندر امام خمینی از  نظر تجهیزات، اسکله، محوطه کانتینری که بتواند عملیات کانتینری را پشتیبانی کند در موقعیت خوبی قرار دارد اما آنچه مهم است این است که سهم این بندر از کانتینر منطقه و جهان چقدر و سرعت پیشرفت بنادر در کشورهای خلیج فارس چقدر است؟ زیرا اگر  پاسخ این سئوالات را در کنار هم بگذاریم متوجه می‎شویم که رتبه حائز اهمیتی در این منطقه نداریم.

 

وی  در این ارتباط سرعت تخلیه و بارگیری را در بنادر یکی دیگر از مشکلات خطوط کشتیرانی جهانی برای حضور در بنادر ایران نام برد و خاطرنشان کرد: هرچقدر سرعت تخلیه و بارگیری در بندری پایین باشد، کشتی زمان بیشتری را در آنجا صرف کرده و به همین دلیل باید عوارض بیشتری پرداخت کند که منجر به زیان آن می‎شود بنابراین باید این قابلیت را پیدا کنیم که حداقل شرایط را به سمت و سویی ببریم که قدرت رقابت با بنادری همچون جبل علی در منطقه داشته باشیم.

 

پل مه  ادامه داد : با اینکه اقدامات شایسته سازمان بنادر ودریانوردی را در سال گذشته برای تامین تجهیزات بندر چابهار نادیده نمی‌گیریم اما باید توجه داشته باشیم که چند دهه زمان از دست رفته است تا چنین تجهیزاتی در این بندر مهیا شود و کشورهای دیگر و شرکت‌های کشتیرانی معطل ما نمی‎شوند و روز به روز به سوی پیشرفت گام بر‎می‌دارند.

 

تصمیم‎گیری‎‎های خلق‌الساعه خارجی‌ها را نسبت به سرمایه گذاری در ایران مردد می‌کند

رئیس انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته در ادامه درباره شرایطی که چنین عکس‎العمل‎هایی را از جانب خارجی‎ها در ایران رقم می‌زند، بیان کرد: تصمیم‎‌های خلق‌الساعه و تغییرات ناگهانی به جای سیاست‎گذاری ثابت و روشن در کشور ما به خصوص در حوزه اقتصاد یکی از دلایلی است که تجارت خارجی در ایران را با ابهام روبه‎رو می‎کند زیرا هر سرمایه‌گذار و صاحب شرکت خارجی که بخواهد وارد ایران شود با دیدن چنین تغییرات مداوم و ناگهانی  تامل کرده و مردد می‎شوند.

 

وی گفت: به عنوان مثال اخیرا ابلاغیه‎ای به دست ما رسیده است که نشان می‎دهد مهلت پرداخت هزینه‎های THC پس ازترک کشتی از بندر از 25 روز به 10 روز کاهش یافته است و  این در شرایطی است که معاون اول رئیس‎جمهور اعلام کرده بود که هر تصمیمی که درباره بخش خصوصی قرار است گرفته شود باید با مشورت و رضایت خاطر  این بخش باشد  در حالی که ما هیچ‎گونه اطلاعی درباره کاهش زمان پرداخت هزینه THC تا زمان صدور بخشنامه نداشتیم.

 

 پل مه  اضافه کرد: علاوه بر این، آیین‌نامه اجرایی ماده 107 قانون مالیاتی کشور اعلام می‎کند که هرگونه سرمایه گذار خارجی که در ایران فعالیت می‌کند می‌بایستی ماهیانه به صورت علی‎الحساب 18 درصد از سود خود را بابت مالیات عملکرد پرداخت کند تا پایان سال محاسبه نهایی صورت گیرد. بنابراین با وجود چنین قوانینی ، برای هر سرمایه‌گذار خارجی کشورهای دیگر بر ایران ارجح هستند و  به همین دلیل وارد چنین فضای متزلزلی، نمی‎شوند.

 

پل مه تاکید کرد: بنابراین لازم است با تصمیمات پویا و شایسته فضایی را برای ورود سرمایه گذاری خارجی‎ که ایران را به عنوان محیط کسب و کار انتخاب می‎کنند فراهم کنیم تا بتوانیم با ایجاد چشم اندازی مطلوب آنها را جذب کنیم.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.