| کد خبر: 84894 |

قوانین گمرکی ایران، تویوتاها را به جان هم انداخت!

یا باید کرولا ارزان شود یا پریوس گران

تین نیوز | در اکثر نقاط جهان، خودروهای هیبرید، قیمتی بیشتر از نسخه‌های بنزینی دارند ولی به خاطر سیاست‌های گمرک و قوانین واردات ایران، تعرفه واردات خودروهای هیبرید بسیار کم‌تر از نسخه‌های بنزینی در نظر گرفته می‌شود. همین امر باعث شده است رابطه قیمتی این خودرو در بازار ایران برعکس یا در یک سطح قرار گیرد. بعد از واردات تویوتاکمری هیبرید در مدل‌های LE و XLE، شاهد بودیم قیمت آن، کم‌تر از مدل بنزینی تعیین شد و همین مساله فروش مدل‌های بنزینی را در بازار ایران به نسبت مدل هیبرید کم کرد. در زمانی‌که کمری بنزینی قیمتی بین 185 تا 198 میلیون تومان داشت، تویوتا کمری XLE با امکانات به‌مراتب بالاتر و فناوری هیبرید، قیمت حداکثری 175 میلیون تومان را تجربه می‌کرد. این روزها که قرار است تویوتا پریوس هم به صورت عمده وارد بازار کشور شود، شرایطی فراهم شده است تا حضور پریوس در ایران، فروش کرولا را کمی ‌سخت‌تر کند. در بازارهایی مثل امارات، پریوس فول 25 هزار درهم از کرولا فول‌آپشن، گران‌تر است. ولی با توجه به‌اینکه قیمت پریوس در بازار ایران بین 140 تا 145 میلیون تومان است، دقیقا رقیب برادر بنزینی خود یعنی کرولا GLi با قیمت 146 میلیون تومان می‌شود.

کرولاهای 2016 موجود در بازار، اکثرا مجهز به دو کیسه هوا، سیستم تهویه اتوماتیک، استارت دکمه‌ای، مانیتور نصب‌شده غیر‌اصل، سنسور پارک جلو و عقب، کروزکنترل، سانروف، بلوتوث و دی‌لایت هستند. موتور این خودرو، دو لیتری 143 اسب‌بخاری بوده و در مدل‌هایی به گیربکس CVT مولتی‌درایو هفت سرعته مجهز است. در مقابل تویوتا کرولایی که قیمتی بین 141 تا 146 میلیون تومان دارد، پریوسی قرار گرفته است که با موتور بنزینی 1/8 لیتری و موتور الکتریکی عرضه می‌شود و 134 اسب‌بخار قدرت دارد. گیربکس این خودرو از نوع CVT بوده و با انتقال قدرت مناسب، مصرف سوخت کم‌تر از 4.5 لیتر را برای مالک خودرو فراهم می‌کند.

شتاب این خودرو به مراتب از کرولا بهتره است و صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت را تنها در 9/4 ثانیه ثبت می‌کند. هفت کیسه هوا، سیستم صوتی و تصویری JBL، دوربین عقب، کروزکنترل، شارژ بی‌سیم تلفن همراه، بلوتوث، کنترل کشش و پایداری، دی‌لایت، سیستم تهویه اتوماتیک، روشن شدن دکمه‌ای و... از امکانات پریوس 2016 محسوب می‌شود. برخی اعتقاد دارند ظاهر این خودرو جذاب نیست و بسیار فضایی طراحی شده است! ولی با نگاهی نزدیک از پریوس، به احتمال زیاد به ‌این نتیجه می‌رسید که اصول طراحی خاصی در این خودروی هیبرید رعایت شده است.

به‌عنوان مثال طراحی چراغ جلو و عملکرد آن بسیار هوشمندانه در نظر گرفته شده است. چراغ عقب خودرو که بخش زیادی از پشت آن ‌را فراگرفته و نورهای مناسبی را به رانندگان پشت سر می‌رساند. طراحی بدنه حالت فست‌بک دارد و با حالت قوسی سقف، فضای مناسب سر را برای سرنشینان ایجاد کرده است. در صندوق که دو قسمت شیشه دارد، دید نسبتا مناسبی به راننده می‌دهد.

همان‌طور که اشاره شد، در اکثر نقاط جهان، پریوس قیمتی بیشتر از کرولا دارد و اصلا در رده رقابتی یکدیگر قرار نمی‌گیرند. ولی با توجه به قوانین ایران، امروز خودرویی به‌صرفه‌تر با برندی مشترک، قیمتی کم‌تر از برادر خود دارد. پریوس به مراتب شتاب بهتری نسبت به کرولا دارد و از نظر اقتصادی، مصرف سوخت و استهلاک، به‌صرفه‌تر است. امکانات و ایمنی بیشتر پریوس، نکته دیگری است که باید در مقایسه آن با کرولای موجود در ایران لحاظ شود. قیمت پایین‌تر، فناوری بیشتر و کارایی بالا، از دیگر ویژگی‌های پریوس 2016 است که آن را نسبت به کرولا برتر می‌کند.

در صورتی که پریوس 2016 بتواند نظر مشتریان ایرانی را جلب کند، به احتمال قوی فروش کرولاهای 146 میلیون تومانی سخت‌تر از قبل می‌شود. در چنین مواقعی یا باید کرولا ارزان شود یا اینکه قبول کند باید فروش کم‌تری داشته باشد. البته در ایران بعید نیست که قیمت کرولا همان 146 میلیون تومان باقی بماند و بعد از مدتی، پریوس 2016 گران شود و قیمتی تا 155 میلیون تومان را هم تجربه کند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • talaghat @ hotmail. com 0 0

    بسیار قابل توجه بود و جهت تصمیم گیری کمک میکنه