| کد خبر: 80693 |

در گفتگو با رییس نمایشگاه‌های داخلی و بین‌المللی سایت اصفهان مطرح شد

نمایش تخصصی به صرف ماشین سواری

تین نیوز | دوازدهمین نمایشگاه خودرو اصفهان با حضور ۱۴ نشان(برند) معتبر صنعت خودرو برگزار شد.

شرکت‌های ام‌جی، گریت وال، ام‌وی‌ام، سوبارو، مزدا، هیوندایی و برخی شرکت‌های تازه وارد مانند بی‌وای‌دی در این رویداد حضور داشتند و مهم‌ترین محصولات‌شان را به معرض نمایش گذاشتند. برخی نشان(برند)های بزرگ نیز مانند بی‌ام دبلیو برای نخستین‌بار خود را به یک رویداد ایرانی رساندند تا برای محصولات‌شان بازاری دست و پا کنند.

یکی از برنامه‌های جذاب و جانبی این نمایشگاه تست خودرو بود که در این بخش علاقه‌مندان در محل پارکینگ می‌توانستند پس از ثبت‌نام، خودروی مورد علاقه خود را انتخاب و پس از سوار شدن، گزینه‌های مختلف و ویژگی‌های خودرو را از نزدیک ارزیابی کنند. همچنین کارگاه آموزشی با عنوان «استفاده و آشنایی با انواع روانکارهای خودرویی و صنعتی» در روزهای مختلف نمایشگاه برگزار شد.

نمایشگاه ۱۰هزار مترمربعی اصفهان امسال از همیشه خبرسازتر بود. ایجاد برخی تغییرات اساسی در روند برگزاری این رویداد باعث شد به سراغ عبدالمجید نایب‌زاده، به‌عنوان رییس نمایشگاه‌های داخلی و بین‌المللی سایت اصفهان رفتیم تا ابعاد مختلف این رویداد و تاثیری که بعد از ۱۲ سال در صنعت خودروسازی این استان داشته را تشریح کند. باصمت همراه باشید:

نمایشگاه خودرو اصفهان در حالی به کار خود پایان داد که حضور موثر و گسترده خودروسازان خارجی به عنوان یکی از نقاط قوت اصلی نمایشگاه مشهود بود. آیا این شرکت‌ها از وضعیت برگزاری نمایشگاه رضایت داشتند؟
بله. واقعیت این است که نمایشگاه امسال نسبت به سال‌های پیش متفاوت بود این نکته‌ای است که هم مشارکت‌کنندگان و هم بازدیدکنندگان به ما گوشزد کردند. به‌طور قطع این موضوع به دلیل جانمایی همه بخش‌های مرتبط با صنعت خودرو از جمله مونتاژ، تولید و واردات خودرو بود. برخی از شرکت‌های حاضر در نمایشگاه هم به صورت نیمه‌داخلی و نیمه خارجی فعال بودند. یعنی بخشی از کارکنان و تجهیزات آنها در ایران و بخشی دیگر در خارج از کشور فعال هستند. این شرکت‌ها را نمی‌توان وارداتی قلمداد کرد. حضور این نوع شرکت‌ها باعث شد ما بتوانیم یک موازنه منطقی در حضور داخلی‌ها با هدف حمایت از تولید داخلی و حضور خارجی‌ها با هدف انتقال تجربه برقرار کنیم. در هر صورت همه مشارکت‌کنندگان ما چه در بخش داخلی و چه در بخش خارجی حضور فعال و موثری داشتند که همین امر سبب شد در روزهای برگزاری مخاطبان مورد نیاز خود را جذب کرده و در نهایت به اهداف مدنظرشان برسند.

به نظر می‌رسد جای دو خودروساز اصلی کشورمان در نمایشگاه شما خالی بود؟
دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا به‌دلیل تغییرات اساسی که قرار است در سطح کمی و کیفی محصولات خود ایجاد کنند، نیاز به یک تنفس و تجدید قوا داشتند و تصمیم گرفتند که در این دوره از نمایشگاه حضور نداشته باشند. البته قرار بود یک بخش کوچک از نمایشگاه ما را در اختیار بگیرند اما در نهایت هر دو آنها منصرف شدند و انشاالله سال آینده با محصولات جدید و طرح‌های تازه با ما همراه خواهند شد. اگرچه جای این دو خودروساز خالی بود اما از نظر کمی و کیفی شرایط از سال‌های گذشته واقعا بهتر بود.

استقبال مردم در چه سطحی بود؟
امسال نسبت به دوره‌های گذشته خیلی بهتر بود. در این دوره سعی کردیم در بخش‌های مختلف خودرو یک تفکیک اساسی به وجود بیاوریم و برخی بخش‌های فنی را از نمایشگاه حذف کنیم تا در آینده به صورت مستقل برگزار شوند. سال‌های گذشته حضور گسترده خودروسازان با تمام بخش‌های زیرمجموعه‌شان باعث می‌شد کل فضای سالن‌ها در اختیار چند غرفه‌دار اندک قرار بگیرد و بقیه شرکت‌ها نتوانند حضور پیدا کنند. همین امر شرایط بازدیدها را هم تحت‌تاثیر قرار می‌داد.

اما امسال این تفکیک و مجزا کردن بخش‌های مختلف باعث شد فضای گسترده‌تری برای بخش‌های مختلف به وجود بیاید و شرکت‌های بیشتری در کنار ما باشند. در نهایت نیز زمینه حضور حداکثری بازدیدکنندگان فراهم شد. شوی نمایشگاهی ما امسال برای همه مردم جذاب بود و از این نمایشگاه لذت بردند. برنامه ما این است که تا پیش از نقل مکان کردن به شهرک نمایشگاهی اصفهان که هم‌اکنون در حال ساخت‌وساز است بخش‌های فنی خودرو با بخش نمایش از هم مجزا باشند. البته این به آن معنا نیست که دوباره این بخش‌ها را ادغام می‌کنیم بلکه این تفکیک همچنان حفظ خواهد شد. اما زمان برپایی رویدادها را در یک بازه مشخص قرار می‌دهیم. یعنی نمایشگاه صنعت خودرو و نمایشگاه قطعات به صورت همزمان در یک تاریخ برپا می‌شوند.

بخش قطعه‌سازی به‌طور کامل تخصصی است و عمومیت حوزه خودرو را ندارد. ظرفیت قطعه‌سازی در حدی است که شما بخواهید یک نمایشگاه مستقل برای آن برگزار کنید؟ بهتر نبود این دو بخش را همچنان با هم برگزار می‌کردید؟
اگر همزمان باشند ایرادی ندارد. اتفاقا خیلی هم خوب است اما بهتر است که در سالن‌های مجزا باشند. موضوعی که درباره تخصصی بودن بخش قطعات به آن اشاره کرده‌اید به‌طور قطع درست است به همین دلیل لازم می‌بینیم که به‌طور حتم این بخش‌ها از هم جدا شوند.

درباره بیوگرافی نمایشگاه هم بد نیست کمی صحبت کنیم. این رویداد همواره به صورت پیوسته برگزار شده؟ یعنی سابقه نداشته که یک یا چند سال برگزاری آن به تعویق افتاده باشد؟
خیر. در ۱۲ سال اخیر همواره این نمایشگاه در تاریخ مشخص و به‌طور مداوم برگزار شده و هر سال هم سعی شده از نظر کمی و کیفی رشد و توسعه داشته باشد.

بخش تست خودرو به چه صورت فعال بود؟
این بخش برای نخستین‌بار در این دوره برگزار شد. ما سعی داشتیم این بخش را در محل جدید سایت نمایشگاهی اصفهان فعال کنیم. اما با همفکری که با دیگر همکاران داشتیم تصمیم گرفتیم بخش تست خودرو برای دوره دوازدهم کلید بخورد. فکر می‌کنم این بخش تاثیر بسیار خوبی بر نمایشگاه خودرو اصفهان داشت. با توجه به اینکه مردم فرصت داشتند خودروهای محبوب‌شان را از نزدیک لمس کنند و سوار جدیدترین محصولات بشوند، باعث شد لذت بازدید از این رویداد برای همه چند برابر شود. به هر حال اینکه خودروها فقط برای نمایش باشند و به کسی حتی اجازه دست زدن به آنها را هم ندهند نمی‌تواند چندان جذاب باشد.

چطور شد که توانستید شرکت بی‌ام‌دبلیو را برای نخستین‌بار با این نمایشگاه همراه کنید؟
تجربه خوبی بود. جالب است بدانید که در ۵ یا ۶ دوره اخیر ما هر بار از این شرکت دعوت کرده‌ایم آنها با کمال میل پذیرفتند اما هر دفعه با نزدیک شدن به زمان برگزاری، حضورشان را به دلایل مختلف لغو می‌کردند. اما امسال خوشبختانه با توجه به شرایط مطلوب ایران در عرصه بین‌المللی حضورشان را قطعی کردند و با چند محصول چشمگیر در کنار ما بودند. از این پس نه فقط شرکتی مانند بی‌ام‌دبلیو بلکه اغلب شرکت‌های بزرگ خودروسازی جهانی را می‌توانیم در رویدادهای نمایشگاهی سراسر ایران مشاهده کنیم. این موضوع کمک می‌کند که در آینده حضور خودروسازان متنوع در نمایشگاه‌ها تقویت شده و فضای نمایشگاه فقط در انحصار چند شرکت محدود نباشد.

آماری از وضعیت بازدیدهای امسال دارید؟
آمار دقیق خیر. اما فکر می‌کنم سالن نقش جهان بیشترین میزان مخاطب را داشت. چون در این سالن غرفه‌سازی‌ها جذاب‌تر بود و ۵ نشان(برند) اصلی خودرو در این سالن حضور داشتند. دو رونمایی از خودروهای جدید هم در همین سالن داشتیم. همه اینها در کنار هم باعث شد بیشترین میزان مخاطب را در همین بخش داشته باشیم.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.