همه قراردادهای خارجی از جمله پژو محرمانهاند
نسل جدید قوای محرکه، به صنعت خودرو ایران نیز رسید و نسل دوم موتور ملی، پس از تحقیقات صد میلیارد ریالی ایرانخودرو، به صورت موتور توربوشارژ برای سمند سورن تولید شد.

نسل جدید قوای محرکه، به صنعت خودرو ایران نیز رسید و نسل دوم موتور ملی، پس از تحقیقات صد میلیارد ریالی ایران خودرو، به صورت موتور توربوشارژ برای سمند سورن تولید شد.
به گفته کیوان وزیری، مدیر این پروژه، علاوه بر اینکه موتور سورن نسل دوم، توربوشارژ است، سیستم ترمزگیری و دینامیک این خودرو نیز بهبود یافته و در شرایطی که توان موتور این خودرو حدود ٤ درصد افزایش یافته، تمهیداتی نیز برای حفظ ایمنی و پایداری آن اندیشیده شده است.
این موتور که فعلا روزانه ٣ دستگاه از آن تولید می شود و قرار است میزان تولید آن در سال آینده به ١٥ تا ٢ هزار دستگاه برسد، با استفاده از پلت فرم موتور ملی و با هزینه تحقیقاتی صد میلیارد ریالی تولید شده است، حال آنکه به گفته وزیر صنعت، برای تولید این موتور در یک پروژه جداگانه و از صفر، بیش از هشت برابر هزینه فعلی، سرمایه نیاز است. مراسم رونمایی از موتور توربوشارژ سورن، صبح دیروز با حضور مقامات کشوری و اصحاب رسانه در ایران خودرو برگزار شد.
ناطق نوری: واردات رقابت ایجاد می کند
علی اکبر ناطق نوری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در مراسم آغاز تولید انبوه سمند سورن توربوشارژ گفت: جلو واردات را نباید گرفت، چراکه واردات عاملی برای رقابت است و اگر رقابت نباشد، ایستایی در صنعت به وجود می آید و تکاملی را نمی توان انتظار داشت. ما اگر می خواستیم واردات را ممنوع کنیم یک انحصار ایجاد می شد که مردم را مجبور به استفاده از خودرو داخلی می کرد که این سبب نوعی تحقیر ایرانی ها می شد. از طرف دیگر بازار رقابت نیز از بین می رفت. اگر هم می خواستیم واردات را بدون حساب وکتاب آزاد کنیم صنعت خودرو کشور ضربه می خورد. برهمین اساس تصمیم گرفتیم تعرفه ٩ درصدی را برای خودرو تعیین کنیم و هرسال ١ درصد آن را کم کنیم.
به طوری که وقتی تعرفه به صفر رسید خودروسازان ایرانی کیفیت را در این ٩ سال به جایی برسانند که کسی سمت خودرو خارجی نرود اما این برنامه به دلایلی محقق نشد. به گفته ناطق نوری، امروز دنیا با انفجار اطلاعات مواجه است و از نظر کمی و کیفی تحولات بسیاری در صنعت خودرو صورت گرفته اما ایران نیز با وجود پیشرفت های صورت گرفته نباید به این حق قانع باشد و تنوع را بالا ببرد. ما امروز پیشرفت خوبی در صنایع خودروسازی داشته ایم اما این مقدار کافی نیست. امیدوارم ما به جایی برسیم که در صنعت نیازی به جابه جایی تعرفه ها نداشته باشیم و کالای داخلی باکیفیتی را تولید کنیم که کسی سمت خارجی آن نرود.
نعمت زاده: همه قراردادهای خارجی از جمله پژو محرمانه اند
نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت، در آیین آغاز به کار خط تولید انبوه سورن توربوشارژ در محل شرکت ایران خودرو، افزود: ما هم اکنون ١٦ تا ١٧میلیون خودرو پلاک شده در کشور داریم و سالانه یک میلیون و ٢ هزار دستگاه خودرو به بازار تحویل می دهیم که می خواهیم این عدد را تا سال ١٤ ٤ به سه میلیون دستگاه برسانیم. صحبت های حاشیه ای وزیر پررنگ تر بود. او در حاشیه مراسم به سؤالات خبرنگاران درباره قرارداد با پژو پاسخ داد.
او گفت: در توافق با پژو، موضوع پرداخت خسارت به ایران دیده شده است و وقتی با سؤالی مبنی بر رقم دقیق خسارت مواجه شد، همه قراردادهای خارجی ازجمله قرارداد پژو را محرمانه خواند تا شاید از پاسخ به سؤالات بعدی خبرنگاران دراین باره خودداری کند. وزیر صنعت همچنین در پاسخ به این سؤال فارس که به تازگی اعلام کردید قیمت خودرو براساس عرضه وتقاضا تعیین خواهد شد و این موضوع با مصوبه شورای رقابت در تضاد است، اظهار کرد: ما دراین باره کاری نکرده ایم و تصمیمی گرفته نشده است. پیشنهاد ما قیمت گذاری خودرو براساس عرضه وتقاضاست که امیدواریم اجرائی شود. وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این سؤال که آیا شورای اقتصاد پاسخی به نامه شما درباره خروج خودرو از انحصار داده است، گفت: خیر پاسخی به ما داده نشده است.
یکه زارع: کاهش طلب قطعه سازان از ۷۰۰ به ۱۲۰ روز
هاشم یکه زارع، مدیرعامل ایران خودرو، در مراسم آغاز تولید انبوه سمند توربوشارژ با اشاره به وضعیت نامناسب گروه صنعتی ایران خودرو در سال ۹۲، گفت: در سال ۹۲ قطعه سازان معادل ۷۰۰ روز کاری از ایران خودرو طلب داشتند و حجم خودروهای ناقص بسیار بالا بود، اما با تغییر مدیریت طلب قطعه سازان به ۱۲۰ روز کاهش یافت و ۲۰ هزار نیرویی که از قطعه سازان به دلیل کاهش تولید اخراج شده بودند، به سر کار خود برگشتند. وی افزود: در دوره گذشته علاوه بر کمبود قطعات، سوءمدیریت نیز منجر به افزایش تولید خودروهای ناقص شده بود به نحوی که معادل دو هزار میلیارد تومان، خودرو کف کارخانه وجود داشت و ایران خودرو به دنبال هزار میلیارد تومان منابع مالی می گشت.
از ابتدای سال ۹۳ هیچ خودرو ناقصی در کشور تولید نشده و در همین سال نیز بیش از هزار میلیارد تومان کاهش هزینه صورت گرفت و بدهی از سه هزارو ۷۰۰ میلیارد تومان، به دو هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان رسید.
یکه زارع ادامه داد: قرارداد ایران خودرو با پژو یک موفقیت به شمار می رود اما افتخار نیست، بلکه افتخار اصلی مرکز تحقیقاتی ای است که هم اکنون اقدامات موفقیت آمیزی را به نتیجه رسانده و امید می رود محصولاتی با برند ایران خودرو بتواند در سال های آینده روانه بازار شود.
تمرکز اصلی ایران خودرو هم اکنون روی پلت فرم است و سال آینده موتور دیزلی را پیگیری خواهیم کرد، ضمن اینکه در گیربکس و موتور نیز کارهای خوبی صورت گرفته، اگرچه هنوز هم روی گیربکس کم کاری مشاهده می شود. مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو اضافه کرد: در سال ۱۴۰۴ و طبق ابلاغیه وزارت صنعت، معدن و تجارت سه میلیون دستگاه خودرو باید تولید شود که از این رقم، یک سوم صادر خواهد شد، ضمن اینکه شهریور سال ۹۲ سهم ایران خودرو از بازار خودرو ۳۶ درصد بود که اکنون بین ۵۴ تا ۵۶ درصد است که امیدواریم در سال ۱۴۰۴ به ۶۰ درصد افزایش یابد.