| کد خبر: 69221 |

دلایل تعلل بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به طرح‌های گردشگری

تین نیوز | مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی درباره تعلل بانک‌ها در پرداخت تسهیلات و اعتبارات به طرح‌های سرمایه‌گذاری گردشگری گفت: تعلل بانک‌ها فقط به طرح‌های گردشگری مربوط نمی‌شود، چرا که با توجه به محدودیت منابع بانکی همه بخش‌ها حتی صنعت با چنین شرایطی مواجه است.

اصغر میرمحمدصادقی در بیست‌ و یکمین نمایشگاه مطبوعات به خبرنگار گردشگری ایسنا گفت: بانک‌ها باید کنترل‌ها را بیشتر کنند، چون مساله فقط اعطای تسهیلات نیست، بحث اعتبارسنجی مشتری مطرح است. در سیستم بانکی، اعتبار شرکت، میزان بدهی، چک‌های برگشتی و طرح ارائه شده باید بررسی، کنترل‌های لازم انجام و سپس تسهیلات پرداخت شود.

او همچنین درباره سهم اعتبارات و تسهیلات بانکی که در دو سال گذشته با توجه به تغییر رویکرد دولت به گردشگری اختصاص یافته است، توضیح داد: دیگر آن زمان که برای اختصاص تسهیلات و منابع بانکی، سهمیه بخشی، دستوری و تکلیفی تعیین می‌شد، گذشته است. تامین "سرمایه در گردش" برای شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی که گردشگری هم می‌تواند جزوی از آن باشد، اولویتی است که ما در یکی دو سال گذشته برای بانک‌ها در نظر گرفته‌ایم.

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی ادامه داد: براساس آمارهای موجود، در یکی دو سال گذشته بالغ بر 60 درصد تسهیلات اعطایی و منابع بانکی به بخش سرمایه در گردش اختصاص یافته که صنعت، کشاورزی، بازرگانی و خدمات که گردشگری نیز شامل آن می‌شود، از آن جمله است.

وی با تاکید بر اینکه منابع و تسهیلات بانکی باید به سمت طرح‌های توجیه‌دار برود، گفت: خوشبختانه آمارها نشان می‌دهد منابع تخصیصی به جایی که باید برود، رفته است.

او ادامه داد: اگر طرح‌ها توجیه نداشته و براساس قانون بودجه‌ای و یا تکلیفی باشد، باید معادل مابه التفاوت یارانه و نرخ سود آن را دولت در قانون بودجه لحاظ کند، برای همین پیشنهاد ما این بود که نگاه منابع بانکی تکلیفی نباشد.
میرمحمدصادقی گفت: اگر طرح‌های گردشگری دارای توجیه و بازدهی باشد و تکلیفی نباشد، قطع به یقین منابع بانک‌ها به آن طرح‌ها اختصاص می‌یابد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.