| کد خبر: 52353 |

پراید فعلا تولید می‌شود

تین نیوز | معاون تولید سایپا از پیگیری مذاکره با رنو برای ارسال قطعات تندر ۹۰ خبر داد و گفت: توقف تولید پراید در سال ۹۵ برنامه‌ریزی شده است اما اگر بازار کشش داشته باشد، پراید را فعلا تولید می‌کنیم.

 محمد قربانی دریک نشست خبری با خبرنگاران گفت: هدف‌گذاری سال جاری در سایپا تولید ۵۸۴ دستگاه خودرو است، این در حالی است که تولید این گروه خودروسازی در فروردین‌ماه سال جاری نسبت به فروردین‌ماه سال گذشته ۲۳ درصد رشد داشته است، ضمن اینکه تولید سال ۹۳ نیز نسبت به سال ۹۲ رشد ۳۳ درصدی را تجربه کرده و تولید به ۴۲۰ هزار دستگاه در روز رسیده است وی تصریح کرد: دو موضوع زنجیره تأمین و تأمین تقاضای بازار از جمله راهبردهای سایپا در سال جاری است و بر این اساس، هدف‌گذاری افزایش تولید و توسعه صادرات در دستور کار قرار گرفته است؛ به همین دلیل در سال ۹۳، صادرات با ۱۲۰ درصد رشد نسبت به سال ۹۲، به ۱۲۳ هزار دستگاه رسیده و در سال جاری نیز هدف‌گذاری صادرات با ۱۲۰ درصد رشد طراحی شده است.

به گفته قربانی، راهبرد وزارت صنعت، عدم فشار ارزی از سوی تولیدکنندگان به دولت است و بنابراین تلاش کرده‌ایم که با توسعه صادرات، ارز مورد نیاز صنعت را تأمین کنیم، ضمن اینکه توسعه محصول نیز به‌عنوان راهبرد سوم سایپا در سال جاری است که بر این اساس، تولید انبوه خودروی H۳۰۰، تیبا هاچ‌بک و سراتو در دستور کار قرار گرفته است و ساینا نیز در نیمه دوم سال جاری به تولید انبوه می‌رسد، ضمن اینکه خودروی آریو نیز تا پایان اردیبهشت شماره‌گذاری خواهد شد. وی اظهار داشت: در زامیاد نیز محصول پادرا افزایش تولید خواهد داشت و تولید و عرضه ۳۵۰۰ دستگاه سراتو هم آغاز شده است.

در عین حال، خودروی ساندرو باید با همکاری شریک تجاری تقویت شود، چراکه به دلیل عدم ایفای تعهدات طرف خارجی، برنامه تولید انبوه به تعویق افتاده، این در حالی است که عراق، سودان، سوریه، ونزوئلا، مصر و ویتنام بازار خوب صادراتی ایران به شمار می‌روند و صادرات تیبا و پراید را به‌خوبی توانسته‌ایم انجام دهیم اما به دنبال بازارهای صادراتی اروپا هستیم و با روسیه و اوکراین نیز مذاکراتی داشته‌ایم.

قربانی از به تولید رسیدن پلت فرم SP۱۰۰ در سال ۹۵ خبر داد و گفت: پلتفرم Z۱۰۰ در زامیاد هم به تولید خواهد رسید، این در حالی است که مقید به ایفای تعهداتمان هستیم و یکی از پارامترهای کلیدی مجموعه نیز مشتریان هستند؛ بنابراین سال ۹۳ به دلیل افزایش تقاضا، نتوانستیم تمام تقاضا را پاسخ دهیم و ۱۲ هزار دستگاه از تعهدات را به سال ۹۴ منتقل کرده و امیدواریم ظرف فروردین و اردیبهشت بتوانیم به تعهداتمان پاسخ دهیم.

همه‌چیز درباره قرارداد و قیمت تندر ۹۰
معاون تولید سایپا در خصوص افزایش قیمت تندر ۹۰ گفت: عدم ایفای سایپا به تعهدات تندر ۹۰ به دلیل عدم عملکرد مثبت شریک خارجی بود که در ارسال قطعات تعلل کرده و بنابراین تولید به‌شدت افت کرد، این در حالی است که ظرفیت تولید روزانه ۳۰۰ دستگاه تندر ۹۰ در پارس‌خودرو وجود دارد، اما اکنون تولید به ۶۰ دستگاه در روز رسیده است. اما با مذاکراتی که با رنو داشتیم، قرار شد که تا سقف افزایش ظرفیت، تأمین قطعات داشته باشیم. قربانی در پاسخ به سؤال مهر خاطرنشان کرد: تجدیدنظر در قرارداد تندر ۹۰ با رنو در حال انجام است و پیگیری خواهیم کرد تا تولید افزایش یابد، این در حالی است که پارس‌خودرو به‌طور جدی مذاکره با رنو را ادامه خواهد داد.

الزامات مذاکره با خودروسازان آمریکایی

وی در پاسخ به سؤال دیگر مهر مبنی بر مذاکره سایپا با خودروسازان آمریکایی خاطرنشان کرد: مذاکرات در سطح سیاسی باید اتفاق بیفتد و سطوح بالای کشور این مذاکرات را پیگیری کنند، این در حالی است که سایپا هنوز با طرف آمریکایی وارد مذاکره نشده است اما بنا داریم تا در ادامه مسیر خود، مدل‌ها و برنامه‌های وزارت صنعت را در مذاکرات خود پیش بریم. به گفته قربانی، اگر قرار باشد شرکای خارجی بیشتری را جذب کنیم باید به پیش‌شرط‌های آن هم توجه داشته باشیم، این در حالی است که بخشی از این ارتباطات به حوزه‌های سیاسی برمی‌گردد و اگر دولت بسترها را فراهم کند، از مذاکره با خودروسازان آمریکایی استقبال می‌کنیم.

پراید فعلا تولید می‌شود
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر ایکس ۱۰۰ فعلا تولید خواهد شد، گفت: پلتفرم X۱۰۰ محصولی است که سایپا بر روی آن سرمایه‌گذاری زیادی کرده است و این پلتفرم توانسته تمام استانداردهای کشور را پاس کند، بنابراین هنوز هم بازار خود را دارد و طرفداران خاص خود را دارد. برهمین اساس، اگر مردم باز هم متقاضی خرید پراید باشند، نمی‌توان خط تولید آن را متوقف کرد، این در حالی است که برنامه سایپا برای توقف تولید این محصول تا سال ۹۵ است، اما اگر متقاضی باشد، تولید را ادامه می‌دهیم چراکه صنایع پایین‌دستی و بالادستی نیز از تولید آن منتفع می‌شوند.
قربانی گفت: باید برنامه‌های تولید خودرو را به نحوی پیش برد که بتوان حیات قطعه سازان و زنجیره خدمات پس از فروش را حفظ کرد، این در حالی است که تا زمانی که بازار کشش دارد این محصول باید تولید شود ولی بازار را به این سمت هدایت نمی‌کنیم که بازار برای خرید این محصول، انحصاری شود. معاون تولید سایپا معتقد است که با آمدن برلیانس، حق انتخاب مشتریان بیشتر خواهد شد، بنابراین تریدآف بین بازار مصرف و تولید را پیش خواهیم برد.

هیچ افزایش قیمتی اعمال نکردیم
قربانی در ادامه در خصوص افزایش قیمت خودرو در بازار داخلی گفت: شورای رقابت به‌عنوان مرجعی برای تعیین قیمت در نظر گرفته شده است و حتی اگر خودروسازها، خارج از ضوابط این شورا قیمت‌گذاری کنند، قابل اجرا نخواهد بود. در مورد افزایش قیمت برخی از خودروها همچون تندر ۹۰ نیز به دلیل نصب دو ایربگ، با افزایش قیمت روبرو بوده که البته نصب دو ایربگ، مصوبه دولت است و ما مکلف به اجرای آن هستیم.
وی اظهار داشت: تندر ۹۰ در بدو تولید، بدون ایربگ شروع به تولید شد اما بعد از گذشت مدتی یک ایربگ بر روی آن نصب شد و حال هم اجبار نصب دو ایربگ را دارد که این کار برای خودروساز هزینه دارد؛ بنابراین اگر الزام قانونی نصب دو ایربگ مدنظر قرار گرفته است، سایپا مدارک و مستندات را به شورای رقابت ارائه کرده است.
قربانی در خصوص افزایش قیمت سراتو دنده‌ای گفت: پک قطعات سراتو یک قیمت مشخص دارد. از سوی دیگر، شرکت خودروسازی کیا بیشترین خطوط تولید خود را به تولید گیربکس اتومات اختصاص داده چراکه در اروپا طرفدار بیشتری دارد، اما در ایران خلاف این است و مردم به گیربکس غیراتومات علاقه دارند، بنابراین تغییر خط تولید از اتومات به دنده‌ای برای کیا هزینه دارد که این هزینه ‌بر روی پک سی کی دی اعمال شده است.
وی در خصوص تولید نیسان قشقایی گفت: رابطه ما با نیسان ژاپن کامل از بین نرفته و کماکان این رابطه وجود دارد، اما با گشایش‌هایی که ایجاد خواهد شد، تیراژ افزایش خواهد یافت، این در حالی است که نیسان یکی از برندهای خوشنام دنیا است و اقبال مردم را به دنبال دارد، بنابراین در حال مذاکره برای بازگشت تولید نیسان قشقایی هستیم.
قربانی ادامه داد: نیسان محصول ژاپنی است که در انگلیس تولید می‌شود، بنابراین بعد از تحریم‌ها، از بازار ایران رفت، اما با به نتیجه رسیدن مذاکرات، به ایران باز خواهد گشت.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.