◄ راهکارهای کاهش شکاف عرضه و تقاضای بنزین در کشور
مدیر اتحادیه سوخت های جایگزین کشور همزمانی اجرای سه محور یارانه هوشمند، جهش CNG و برقی سازی هدفمند را راهکار کلیدی تبدیل بنزین از یک ریسک ارزی مزمن به یک مسئله مدیریت شده عنوان کرد.

مدیر اتحادیه سوخت های جایگزین کشور، همزمانی اجرای سه محور یارانه هوشمند، جهش CNG و برقی سازی هدفمند را راهکاری کلیدی برای کاهش شکاف عرضه–تقاضای بنزین و تبدیل این سوخت از یک ریسک ارزی مزمن به مسئله ای مدیریت شده دانست.
به گزارش تین نیوز، علی محمودیان با اشاره به رشد بی سابقه مصرف بنزین تا سطح ۱۴۵ میلیون لیتر در روز در سال های ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵ و احتمال رسیدن این رقم به ۱۷۰ میلیون لیتر تا ۱۴۰۷، هشدار داد که ادامه روند کنونی به وابستگی ارزی چند ده میلیارد دلاری منجر خواهد شد. وی تأکید کرد که تنها مسیر پایدار، افزایش بهره وری و جابه جایی سوخت در بازه زمانی ۱۸ تا ۳۶ ماهه است.
به گفته وی، یارانه هوشمند با تفکیک سهمیه پایه دهک محور، قیمت گذاری شناور خارج از سهمیه و بازتوزیع نقدی یا کالابرگ برای اقشار کم درآمد، می تواند مصرف را ۱۰ تا ۱۵ میلیون لیتر در روز کاهش دهد و پدیده قاچاق را با سامانه های پیمایش و کنترل مرزی مهار کند.
در محور دوم، توسعه صنعت CNG و استفاده محدود از LPG از طریق تبدیل ۱.۵ میلیون خودرو عمومی، هوشمندسازی جایگاه ها، ایجاد مشوق های مالیاتی و ایمنی ناوگان، صرفه جویی ۲۰ تا ۳۰ میلیون لیتر در روز را هدف گذاری کرده است.
برقی سازی هدفمند نیز شامل عرضه ۲ میلیون موتورسیکلت برقی و ۱۰۰ هزار تاکسی برقی در سه سال آینده است که به گفته محمودیان، سالانه ۲.۳ تا ۳ میلیارد لیتر صرفه جویی در مصرف بنزین ایجاد خواهد کرد.
وی همچنین بر الزام خودروسازان به کاهش ۱۵ درصدی متوسط مصرف ناوگان در سه سال، اسقاط سالانه بیش از ۳۰۰ هزار خودروی فرسوده و طراحی سیاست های قیمتی و صنعتی پایدار مطابق استانداردهای جهانی تأکید کرد.
محمودیان با هشدار نسبت به پیامدهای سیاست گذاری غلط در قیمت گذاری حامل ها و بی ثباتی سیاست صنعتی گفت: بدون اجرای همزمان این سه محور، ایران در دام واردات پرهزینه و شوک های مکرر بنزین گرفتار خواهد ماند؛ اما در صورت اقدام هماهنگ، می توان مصرف را بدون فشار رفاهی کاهش داد و از مزایای فناوری و استاندارد بهره مند شد.