بازدید سایت : ۲۳۱۲۰
| کد خبر ۳۰۲۲۳۷
کپی شد

پرسودترین و ارزنده‌ ترین خودروهای داخلی کدامند؟

در حالی که بازار خودرو با رکود و کاهش توان خرید مواجه است، اختلاف قیمت بعضی خودروها در کارخانه و بازار آزاد، توجه خریداران و سرمایه گذاران را جلب کرده؛ برخی مدل ها تا 500 میلیون شکاف قیمت دارند.

پرسودترین و ارزنده‌ ترین خودروهای داخلی کدامند؟
تین نیوز |

از زمان ممنوعیت واردات خودرو در سال 1397، بازار خودروی ایران به میدانی نیمه انحصاری تبدیل شده که در آن، گزینه های محدود و قیمت های نجومی، خریداران را در تنگنا قرار داده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از تجارت نیوز، ورود گسترده خودروهای چینی و معدود مدل های وارداتی، گرچه تنوعی ظاهری به بازار بخشیده، اما به دلیل تعرفه های سنگین و قیمت گذاری غیررقابتی، نتوانسته آتش رقابت را در بخش خودروهای داخلی شعله ور کند.

این وضعیت بیشتر به نفع دهک های بالای جامعه بوده و اقشار متوسط را در گرداب رکود تورمی گرفتار کرده است. افزایش قیمت کارخانه ای خودروها، در کنار ناتوانی دستمزدها در همگامی با تورم، بازار را به ورطه ای از معاملات کم رونق کشانده است.

با این حال، برخی خودروهای داخلی به دلیل شکاف قیمتی قابل توجه بین کارخانه و بازار یا نزدیکی قیمت بازار به کارخانه، همچنان به عنوان گزینه هایی جذاب برای سرمایه گذاری یا خرید مستقیم از بازار آزاد مطرح می شوند.

سودآورترین خودروهای داخلی برای خرید از کارخانه / کدام خودروها بیشترین شکاف قیمتی را دارند؟

در شرایط کنونی بازار خودرو، برخی خودروها به دلیل اختلاف چشمگیر قیمت کارخانه و بازار، فرصت های طلایی برای سرمایه گذاری ایجاد کرده اند. این شکاف قیمتی، نتیجه سیاست های ناپایدار قیمت گذاری و محدودیت عرضه است که تقاضای کاذب را در بازار تقویت کرده است.

شاهین G درصدر فهرست خودروهای سودآور قرار دارد. این سدان اقتصادی با قیمت کارخانه ای 671 میلیون تومان عرضه می شود، اما نرخ آن در بازار آزاد به حدود 960 میلیون تومان می رسد. این اختلاف 288 میلیون تومانی، حاشیه سود 43 درصدی را برای خریداران از مبدا کارخانه به ارمغان می آورد.

ری را، کراس اوور جدید ایران خودرو، با اختلاف قیمت 482 میلیون تومانی، جایگاه دوم را در سودآوری به خود اختصاص داده است. این خودرو با قیمت کارخانه ای یک میلیارد و 142 میلیون تومان عرضه می شود، اما در بازار آزاد، خریداران باید یک میلیارد و 625 میلیون تومان برای آن بپردازند. این شکاف قیمتی، سود 42 درصدی را برای برندگان لاتاری های ثبت نامی به همراه دارد.

سهند E اتوماتیک، محصول جدید سایپا، با شکاف قیمتی 212 میلیون تومانی، در رده سوم قرار می گیرد. این خودرو با قیمت کارخانه ای 617 میلیون تومان عرضه می شود، اما در بنگاه های معاملاتی با نرخ 830 میلیون تومان به فروش می رسد.

پژو 207 اتوماتیک پانوراما با طراحی جذاب و آپشن های متنوع، همچنان یکی از محبوب ترین ها در سبد محصولات ایران خودرو است. این خودرو با قیمت کارخانه ای 990 میلیون تومان و نرخ بازار یک میلیارد و 170 میلیون تومان، اختلاف قیمتی معادل 180 میلیون تومان (18 درصد سود) را ارائه می دهد. این حاشیه سود، در کنار تقاضای بالای بازار برای این خودرو، پژو 207 را به گزینه ای مطمئن برای سرمایه گذاری تبدیل کرده است.

ارزنده ترین خودروهای داخلی برای خرید از بازار آزاد

در شرایطی که رکود تورمی، حجم معاملات را به حداقل رسانده، برخی خودروها به دلیل شکاف قیمتی ناچیز بین کارخانه و بازار، گزینه های جذابی برای خرید مستقیم از بازار آزاد هستند. برای خرید این خودروها، می توان بدون نیاز به انتظار در صف های طولانی، تنها با مراجعه به بازار آزاد اقدام به خریداری کرد.

وانت های داخلی نظیر آریسان، زامیاد و سایپا 151 به دلیل نزدیکی قیمت بازار به کارخانه، گزینه هایی ایده آل برای خرید مستقیم هستند. برای مثال، وانت آریسان با قیمت کارخانه ای 582 میلیون تومان، در بازار آزاد با نرخ 581 میلیون تومان قابل خریداری است. همچنین سایپا 151 با قیمت کارخانه ای 408 میلیون تومان، در بازار با قیمت 420 میلیون تومان معامله می شود. این اختلاف ناچیز، خرید این خودروها را از بازار آزاد مقرون به صرفه می کند.

کوییک GXR با رینگ فولادی، یکی از مقرون به صرفه ترین هاچ بک های بازار، با قیمت کارخانه ای 515 میلیون تومان و نرخ بازار 520 میلیون تومان، تنها پنج میلیون تومان اختلاف قیمت دارد. این شکاف اندک که معادل 1 درصد بیشتر از نرخ کارخانه برآورد می شود، کوییک GXR را به گزینه ای مناسب برای خریدارانی تبدیل کرده که به دنبال خودرویی اقتصادی و بدون دردسرهای ثبت نام هستند.

سورن پلاس (XUP) با قیمت کارخانه ای 725 میلیون تومان و نرخ بازار 745 میلیون تومان، تنها 20 میلیون تومان اختلاف قیمت دارد و می تواند گزینه ای اقتصادی برای مصارف خانوادگی به حساب آید.

پژو 207 (TU3) نیز با اختلاف قیمت 26 میلیون تومانی بین کارخانه و بازار، در دسته خودروهای ارزنده قرار می گیرد. این خودرو را می توان با قیمت 750 میلیون تومان در بنگاه های معاملاتی خریداری کرد.

سلب مسئولیت: این گزارش تنها با هدف اطلاع رسانی وضعیت بازار خودروهای داخلی تهیه شده و حاوی هیچ گونه توصیه مالی و پیشنهاد خرید و فروش نیست. بر این اساس، مسئولیت هرگونه تصمیم گیری برای خرید خودرو، بر عهده خریداران است و تجارت نیوز مسئولتی در قبال نتایج احتمالی آن ندارد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.