بازدید سایت : ۲۹۷۱۲
| کد خبر ۳۰۱۵۷۲
کپی شد

رشد چشمگیر کامیون های برقی در چین، زنگ خطر برای دیزلی ها

افزایش سریع فروش کامیون های برقی در چین به دلیل یارانه ها و توسعه زیرساخت شارژ، بازار کامیون های دیزلی را تحت فشار قرار داده و به کاهش تقاضای نفت توسط بزرگترین واردکننده نفت خام جهان منجر شده است.

رشد چشمگیر کامیون های برقی در چین، زنگ خطر برای دیزلی ها
تین نیوز |

رونق فروش کامیون های برقی در چین پس از رشد فروش خودروهای برقی و افزایش کامیون های سنگین با سوخت مایع در سال های اخیر، رخ داده است. این عوامل، همراه با کندی رشد اقتصادی، رشد مصرف نفت این کشور را متوقف کرده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، پیش بینی می شود که فروش در بزرگترین بازار کامیون های انرژی نو در جهان، در نیمه اول سال میلادی جاری، ۱۷۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال میلادی گذشته، افزایش یافته و به ۷۶ هزار و ۱۰۰ دستگاه برسد که حدود یک چهارم فروش کامیون های نو است. مدل های برقی که هنوز هم، بیشتر برای مسافت های کوتاه استفاده می شوند، بیش از ۹۰ درصد از این رشد را به خود اختصاص داده اند.

این سرعت رشد، تحلیلگران را شگفت زده کرده است و در نتیجه، پیش بینی های آنها از تقاضا برای دیزل را کاهش داده و پیش بینی های آنها از زمان اوج تقاضای چین برای نفت چین را جلو انداخته است.

«شو لی»، تحلیلگر شرکت مشاوره «سابلیم چاینا اینفورمیشن» گفت: با توجه به رونق فروش کامیون های برقی، پیش بینی این شرکت از تقاضای چین برای دیزل را یک تا دو درصد کاهش داده است.

«یه لین»، معاون شرکت «ریستاد انرژی» که پیش از این، انتظار اوج مصرف نفت در سال ۲۰۲۶ را داشت، گفت: افزایش کامیون های سنگین برقی، چشمگیر بود و به عامل جدیدی تبدیل شده است که به احتمال زیاد در سال جاری، سرعت مصرف نفت چین را به سمت اوج، افزایش خواهد داد.

ایجاد سریع زیرساخت های شارژ، عمدتا از طریق کریدورهای صنعتی، زمینه ساز پذیرش این فناوری است، اگرچه زمان شارژ که می تواند تا ۹۰ دقیقه افزایش یابد و محدودیت دسترسی به شارژر در برخی مناطق، همچنان مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.

تحلیلگران و کامیون سازان اظهار کردند بازار پررونق کامیون های برقی تا حدی به دلیل برق ارزان و یارانه های دولتی است که در ژوئیه گذشته، تا سقف ۹۵ هزار یوان (۱۳ هزار و ۲۶۴ دلار) برای خودروهای جدید ارائه شد.

در حالی که کامیون های دیزلی در ابتدا ارزان تر هستند، اما هزینه های بالاتر سوخت، آنها را پس از یک میلیون کیلومتر رانندگی گران تر می کند.

کامیون های دیزلی پس از احتساب سوخت، در هر میلیون کیلومتر، حدود ۲.۲۵ میلیون یوان (۳۱۴ هزار دلار) قیمت دارند که حدود ۱۰ درصد بیشتر از کامیون های سوخت مایع و ۱۵ درصد بیشتر از کامیون های برقی است.

«وانگ ننگ»، تحلیلگر شرکت مشاوره «سابلیم چاینا اینفورمیشن» گفت: افزایش هزینه های سوخت، همچنین برخی از مزایای قیمتی کامیون های سوخت مایع را از بین برده و در کنار ایستگاه های سوخت گیری محدود در برخی مناطق، مانع رشد آنها شده است.

شرکت مشاوره «سابلیم چاینا اینفورمیشن» پیش بینی می کند که فروش کامیون های سوخت مایع در نیمه اول سال میلادی جاری، به حدود ۹۲ هزار دستگاه برسد که ۱۵ درصد کمتر از سال میلادی قبل است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.