| کد خبر: 28859 |

◄ آیا خودروهای خارجی ارزان‌تر از مشابه‌های داخلی هستند؟

تین نیوز | چندی پیش خبری به نقل از فارس با این مضمون منتشر شد که " سازمان توسعه تجارت برای واردات تویوتا هایلوکس با حجم موتور ۲۷۰۰ سی سی مجوز داد. با توجه به اینکه مجوز سازمان توسعه تجارت که در تاریخ 9 مهرماه از سوی گمرک ابلاغ شده است، باید دید علت عدم توجه به مصوبه مهم و قاطعانه دولت در خصوص این ممنوعیت، چگونه قابل توجیه و دلیل قانونی آن چه بوده است؟ "
پس از انتشار این مطلب تعدادی از کاربران تین نیوز دیدگاه خود را در خصوص واردات خودرو و قیمت خودروهای داخلی و خارجی بیان داشتند که این دیدگاه ها به شرح زیر است:

1- اول بنز بعد تویوتا بعد هم بقیه! 
بهتر است واردات بالای 2500 سی سی را آزاد کنند ولی با گمرک 100 درصد! و درآمد این گمرک را یارانه کنند برای واردات خودرو های هیبریدی ارزان!!!

2- خودروی هیبریدی ارزان یعنی چه؟ قیمتش چه قدر است؟
شما خودروی تویوتای هیبریدی زیر 19 هزار (قیمت کارخانه بدون هزینه حمل و نقل، بیمه، پلاک، مالیات و گمرک صفر) پیدا کنید تا ما جایگزین پراید و تیبا و سمند کنیم.
قیمت کارخانه پراید (حدودا) = 15 میلیون تومان برابر با 4.5 هزار دلار
قیمت کارخانه تیبا (حدودا) = 17 میلیون تومان برابر با 5.3 هزار دلار
قیمت کارخانه سمند (حدودا) = 23 میلیون تومان برابر با 6.5 هزار دلار

3- یک سری خودروهای زیر 1000 سی سی هستند که ارزان و کم مصرف هستند و بسیار هوا را کم آلوده میکنند!
یک سری خودرو های هیبریدی هم هستند که اگر به آنها یارانه 5 ، 6 هزار دلاری با استفاده از درامد گمرک خودرو های بالای 2500 سی سی دهند قیمتش با دلار 3300 تومن و معاف از گمرک، از 206 کمتر یا برابر می‌شود!
1-تویوتا پریوس C با قیمت 19هزار دلار و 6هزار دلار هم اگر یارانه ازش کم  و معاف از گمرک بشود می شود 13هزار دلار!یعنی 43میلیون! یعنی از پارس LX ارزانتر!! پارسی که مال دهه 70 هست!
2-Nissan Versa ۱.۶ S و... که بسیار کم مصرف تر از خودرو های داخل است ولی هیبریدی نیست!با قیمت کمتر از 13هزار دلار!
3-Fiat Palio بسیار ارزان و کم مصرف با آلایندگی کم!
4-بعضی از خودرو های لیست سایت زیر که اگر ما هم مثل چین به آنها یارانه بدهیم ارزان هستند:http://www.pedal.ir/%D9%88%DB%8C%DA%98%D9%87/%D8%AF%D9%87-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%DA%AF%D8%B2%DB%8C%D8%AF%D9%87-%DA%A9%D9%85%E2%80%8C%D9%85%D8%B5%D8%B1%D9%81%E2%80%8C-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86/


میتسوبیشی میراژ DE با مصرف شهری 6.92 و جاده 5.6 به قیمت 13790 دلار!!

شورولت سونیک سدان LT با مصرف ترکیبی 7.13 و قیمت 17205 دلار

نیسان سنترا با مصرف 5.88در جاده و قیمت 18هزار دلار

الان 206 تیپ 2 در بازار 35 میلیون خرید و فروش می شود که با دلار 3300 می شود 10606 دلار !
حالا اگه ما به ماشین های خارجی کم مصرف 5 ، 6 هزار دلار یارانه از درامد واردات خودرو های لوکس بدهیم چی می شود؟؟
حتی می شود خودروهای کم آلاینده در حد نو را معاف از گمرک از کویت وارد کرد! خودرو هایی که کمتر از 5 سال سن و کمتر از 50هزار کیلومتر راه رفته باشند!!
هوا هم تمیز شده و بیماری کم می شود!

تیبا  هم 24 میلیون است !! نه 17 میلیون.

4- در ایران هزینه های بالاسری شامل مالیات بر ارزش افزوده، بیمه، عوارض پلاک، حمل و نقل و مواردی دیگر در حدود 30 درصد است. مالیات بر ارزش افزوده خودش به تنهایی 8 درصد است. این هزینه ها در همه کشورها وجود دارد. در آمریکا حدود15 درصد است. در بریتانیا حدود 30 درصد است. البته این ارقام برای خودروهای سبک است و با افزایش وزن و حجم موتور افزایش می یابد.

این یعنی اگر در اینترنت تویوتا یاریس را قیمت زده 16 هزار دلار، مصرف کننده بریتانیایی رقمی معادل با 20.8 دلار باید پرداخت کند تا اصطلاحا خودرو on the road شود. آن قیمتهایی هم که شما نوشتید قیمتهای کارخانه است و نه on the road price که مصرف کننده می پردازد.

در ایران نیز این هزینه های بالاسری در حدود 30 درصد است و این هزینه ها برای خودروهای داخلی و خارجی اعمال می شود. علاوه بر این، به خودروهای خارجی زیر 2000 سی سی هم عوارض گمرک 40 درصدی بر مبنای ارز مبادله ای (حدودا 2600 تومان) تعلق می گیرد که بر مبنای دلار 3200 تومان می شود حدود 33 درصد که در مقایسه با کشورهای درحال توسعه، عوارض گمرک در ایران پایین است.

اگر می خواهید آن قیمت ها را با قیمت خودروهای داخلی مقایسه کنید، همه شان را باید در 1.3 ضرب کنید. آن وقت می بینید که حتی اگر گمرکشان بشود صفر، باز هم قیمت خودروهای داخلی نصف قیمت خودروهای مشابه خارجی از لحاظ وزن و توان موتور، خواهد بود.

از آن 20 میلیونی هم که برای پراید پرداخت می کنید، 15 میلیونش به سایپا می رسد و مابقی صرف هزینه ای که ذکر شد و در همه دنیا وجود دارد می شود.

حالا شما یک خودروی هیبریدی نشانمان بده که قیمت کارخانه اش زیر 10 هزار دلار باشد تا ما جایگزین سمند و تیبا کنیم. شما نشان بده، آن وقت می گوییم گمرکش صفر باشد، مالیات هم ازش نگیرند، مجانی هم برای سال اول بیمه اش کنند، کارخانه سازنده مجانی خودرو را در بندرعباس تحویل دهد، راه آهن هم مجانی آن را بیاورد تهران تا ما 10 هزار دلار را ضرب در 3200 کنیم و با 32 میلیون به جای سمند صاحب آن خودروی هیبریدی ارزان شویم.

مصرف شهری تیبا هست 7.2 لیتر. به نظر شما خیلی زیاد است؟ طی 100 هزار کیلومتر پیمایش شهری در مقایسه با میتسوبیشی میراژ که از بابت وزن و توان موتور مشابه تیبا است و مصرف شهریش به قول خودتان 6.9 است، تنها 300 لیتر بیشتر مصرف می کند. یعنی اگر بنزین را لیتری 3000 تومان هم در نظر بگیریم، دارنده تیبا،‌
در مقایسه با دارنده میتسوبیشی میزاژ،‌ در مدت زمان 5 سال که 100 هزار کیلومتر رانندگی کند، تنها 1 میلیون تومان بیشتر پول بنزین داده است. حالا قیمت کارخانه میتسوبیشی میراژ هست 13.8 هزار دلار و تیبا 5.3 هزار دلار. اگر آن 30 درصد بالاسری را هم حساب کنیم تبیا می شود 24 میلیون و میتسوبیشی میراژ مورد نظر شما (با گمرک صفر) می شود 57 میلیون تومان. حالا به نظر شما این میتسوبیشی میراژ در مقایسه با تیبا ارزان و کم مصرف است؟

این مقایسه را هم با سمند 6.5 هزار دلاری (که با لحاظ آن 30 درصد قیمتش می شود 30 میلیون) با مصرف شهری 11، و تویوتا کرولای 17 هزار دلاری با مصرف شهری 8.4 انجام دهید. خواهید دید در کلاس خودروهای compact با وزن خالی 1200 الی 1300 کیلوگرم، مقرون به صرفه تر و ارزانتر از سمند با موتور EF7 برای مصرف کننده ایرانی پیدا نخواهید کرد.

همچنین، خودرویی که 50 هزار کیلومتر کار کرده باشد، یعنی نیمی از عمر مفید خودش را و از دست داده و از دیدگاه زیست محیطی، نیازمند تعویض کاتالیست اگزوز است. قطعاتی چون لنتهای ترمز، دیسک و صفحه کلاج (اگر اتوماتیک نباشد)، تسه تایم،‌تسمه ژنراتور و تسمه پمپ هیدرولیک فرمان و ... باید تعویض شود. هزینه های دلاری اینها را هم حساب کنید ! خیلی دلتان را به قیمت های به ظاهر ارزانش خوش نکنید. هیچ ارزانی ای بی علت نیست.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • شاهرخ ظهرابزاده 0 0

    البته اگر نرخ برابری دلار و ریال رو ۳۲۵۰ تومان در نظر بگیریم، قیمتهای دلاری خودروهای داخلی اندکی بیشتر از آنچه در متن نوشته شده خواهد بود. در این صورت آنچه به عنوان قیمت خودرو با کسر مالیات و سایر بالاسریها عنوان شده، برای سمند حدود ۷.۱ هزار دلار و تیبا حدود ۵.۶ هزار دلار خواهد شد که باز هم حدود نصف و حتی کمتر از نصف قیمت خودروهای مشابه کره ای و ژاپنی است.

  • حسین 0 0

    […]! ما از سال ۸۲ پرشیا داریم و ۳۵۰هزارتا را رفته و معاینه فنی هم داره و نصف اینکار هایی که شما نوشته ای رو به ما نگفتن برای گرفتن معاینه فنی عوض کنید و الانم ۱۵ میلیون ارزشش هست، حالا شما بگید ماشین ما که معاینه فنی هم داره بیشتر آلوده میکنه یا خارجی ۵۰هزارتا را رفته؟ الان باید ۴۰ میلیون پول بدیم یه پرشیا اتومات یورو۲ دست دومم کم کارکرد بخریم، جایگزینش کنیم تازه تکراری هم هس!!

  • شاهرخ ظهرابزاده 0 0

    همچنین در متن و در بند چهارم اشاره شده کیلومتر ۵۰هزار، نیمه عمر خودرو است که البته می توان مقداری بیشتر برای آن متصور شد. اما اگر خودروی دست دوم خارجی ای ۱۰۰ هزار کیلومتر کار کرده باشد و قیمتش به ظاهر ارزان باشد، بهره برداری از آن هزینه های زیادی خواهد داشت و به این دلیل است که آن خودرو به قیمت پایین در مقایسه با خودروی نو فروخته می شود. نکته جالب این است که گویا ایران خودرو، برای جناب " حسین " خودرویی ساخته که تا کیلومتر ۳۵۰ هزار نیاز به تعویض برخی از این قطعاتی که در نوشته اشاره شده مانند صفحه کلاج و دیسک کلاج، و لنت ترمز و تسمه تایمینگ موتور و.. نداشته. پس حسین آقا یک دست مریزاد به ایران خودرو بدهکار است! والا اگر مرسدس بنز هم باشد بعید است این قطعاتش بیشتر از ۱۵۰ هزار تا کار کند! آفرین به ایران خودرو!!

  • حسین 0 0

    آقای شاهرخ: من نگفتم اون قطعات رو عوض نکردیم، گفتم یه بار هم معاینه فنی نگفت مثلا کاتالیستت رو عوض کن! مثلا همون تسمه فرض کن تو ۱۰۰تا باس عوض میشد ولی راحت معاینه گرفته شد و تا ۱۵۰ تا هم به مشکل نخورد! «مثال فرضی بود» تازه اگر اینقدر مطمئن هستید، خوب واردات دست دوم را آزاد کنید!!قبلش هم اجبار کنید اون قطعات عوض شه! بعد ببینید مردم دنا میخرن یا دست دوم خارجی رو!!

  • حسین 0 0

    تو کویت کمری مدل ۲۰۰۸،۲۰میلیون تومان!! منبع: http: / / www. khalaji۲۰۱۲. rozblog. com / post / ۲۲ برید از سایت زیر قیمت BMW را در کویت ببینید تا مشکل را بفهمید: http: / / www. pedal. ir / %D۹%۸۸%DB%۸C%DA%۹۸%D۹%۸۷ / %D۹%۸۸%D۸%A۷%D۸%B۱%D۸%AF%D۸%A۷%D۸%AA - %D۸%AE%D۹%۸۸%D۸%AF%D۸%B۱%D۹%۸۸%D۹%۸۷%D۸%A۷%DB%۸C - %D۸%AF%D۸%B۳%D۸%AA - %D۸%AF%D۹%۸۸%D۹%۸۵ - %D۹%۸۲%DB%۸C%D۹%۸۵%D۸%AA /