بازدید سایت : ۶۷۴۴۹

مدیران خودرو؛ مافیای شرکت های خودروسازی است/ کمر بازار خودرو شکسته خواهد شد

اگر خودروهای جانبازان که حدود 26 هزار دستگاه خودرو است، وارد بازار شود بدون شک کمر بازار شکسته خواهد شد و دیگر این قیمت های نجومی و میلیاردی را برای ماشین های مدل 2012 و 2016 نخواهیم دید.

مدیران خودرو؛ مافیای شرکت های خودروسازی است/ کمر بازار خودرو شکسته خواهد شد
تین نیوز |

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: اگر خودروهای جانبازان که حدود 26 هزار دستگاه خودرو است، وارد بازار شود بدون شک کمر بازار شکسته خواهد شد و دیگر این قیمت های نجومی و میلیاردی را برای ماشین های مدل 2012 و 2016 نخواهیم دید.

 

 

به گزارش تین نیوز به نقل از اقتصاد 100، با اعلام «باز شدن گره واردات خودرو از سوی عبدالناصر همتی»، برخی کارشناسان حوزه خودرو معتقدند با واردات خودرو تغییرات محسوسی را در  بازار خودرو  شاهد خواهیم بود. 

عماد جعفری، کارشناس صنعت خودرو در این راستا گفت: در چند ماه گذشته شاهد بودیم که واردات خودرو هر چند به صورت قطره چکانی اما در حال انجام است. 

وی افزود: بعد از گذراندن چالش های گوناگونی چون فروش خودرو در سامانه، ارزی که قرار بوده برای واردات در اختیار شرکت ها قرار گیرد که خیلی هم سریع نبوده و همچنین روند طولانی ترخیص خودروها از گمرک، به هر حال الان در برخی آگهی ها و خیابان ها خودروهای وادراتی کم و بیش مشاهده می شوند. همین مسئله به لحاظ حباب قیمتی تاثیر بسیار زیادی بر روی خودروهای وارداتی گذاشته است.

پیامد حباب قیمتی خودروهای چینی

وی عنوان کرد: ما پیش از واردات خودرو و حتی اوایل آن شاهده بودیم که ماشین های چینی حباب بسیاری زیادی داشتند. برای مثال قیمت کارخانه یا عرضه کننده 1 میلیارد تومان بوده اما در بازار به قیمت 1 میلیارد و 900 میلیون تومان خرید و فروش می شد. همین امر موجب سوء استفاده شدید نمایندگی شرکت ها و خودروسازی های ایران خودرو و سایپا شد. حتی شرکت هایی که ماشین چینی مونتاژ می کنند هم به شدت سوء استفاده کردند. 

حباب قیمتی در خودروهای وارداتی کاملا در حال از بین رفتن است

این کارشناس عنوان کرد: با واردات خودرو، مردم برای خرید دست نگه داشتند. اگر به یاد داشته باشید تویوتا کرولا اوایل که وارد بازار شد 5 میلیار و 400 میلیون تومان قیمت خورد در صورتی قیمت سامانه آن 2 میلیارد و 180 میلیون تومان بود. در حال حاضر الان قیمت بازار و سامانه بسیار نزدیک شده و حباب قیمتی در خودروهای وارداتی کاملا در حال از بین رفتن است. 

دلال ها دیگر برای سود زیاد در بازار خودرو سرمایه گذاری نمی کنند

جعفری بیان کرد: اگر چه خودروهایی که تازه وارد بازار می شوند همچنان حباب دارند اما با ورود دور دوم از واردات آن ها، دیگر حباب به شکل قبل وجود ندارد. واردت خوردو با همین وضعیت دست و پا شکسته توانسته بازار خودرو را به شدت کنترل کند. تصور کنید وعده ای از سوی دولت داده نشود و واقعا این تخصیص ارز به شکل درست و اصولی انجام گرفته و روند واردات خودرو تسریع شود، قطعا دیگر خبری از صف کشیدن های مردم جلوی نمایندگی های شرکت های چینی و خودروسازان داخلی نخواهد بود.

وی اضافه کرد: چون حباب قیمتی وجود ندارد، دلال ها دیگر برای سود زیاد در بازار خودرو سرمایه گذاری نخواهند کرد و عملا خودرو از یک کالای سرمایه ای به کالایی مصرفی تبدیل خواهد شد. 

ورود به بازار خودرو زیان آور است

جعفری خاطر نشان کرد: کما اینکه در حال حاضر هم کسانی که خودروهای چینی را ثبت نام کرده اند، ماشین های خود را زیر نرخ بازار و نزدیک به قیمت کارخانه می فروشند. همین امر نشان دهنده این مسئله است که تا اطلاع ثانوی کسی برای سرمایه گذاری وارد بازار خودرو نخواهد شد، چون سودی که ندارد حتی ضرر هم دارد. 

کمر بازار خودرو شکسته خواهد شد

این کارشناش خودرو تاکید کرد: بنده گمان می کنم اگر خودروهای جانبازان که حدود 26 هزار دستگاه خودرو است، وارد بازار شود. بدون شک کمر بازار شکسته خواهد شد و دیگر این قیمت های نجومی و میلیاردی را برای ماشین های مدل 2012 و 2016 نخواهیم دید. این مسئله از همه مهم تر به نفع مصرف کننده واقعی است. 

وی ادامه داد: زمانی که خودورسازی ما وابسته به دولت است و دولت به شدت از آن حمایت می کند، نباید انتظار داشته باشیم که واردات خودرو تاثیری بر قیمت ماشین های داخلی داشته باشد. 

جعفری با بیان اینکه یک ماشین 12 هزار دلاری با دلار آزاد، در خارج از کشور هم قیمت ماشین های داخلی ما است، گفت: بخاطر تعرفه واردات که میانگین چیزی حدود 70 درصد است، هزینه های حمل و نقل و گمرکی قیمت آن میلیاردی می شود. یعنی یک خودروی اکونومی خارجی تبدیل به یک ماشین میلیاردی در ایران می شود.

واردات خودرو عرضه و تقاضا را تنظیم می کند

جعفری عنوان کرد: واردت خودرو در ایران هیچ گاه بر فروش خودروهای داخلی تاثیر نداشته اما یک مسئله مهم وجود دارد که به آن توجه نمی شود؛ زمانی که واردات خودرو صورت می گیرد و تعدادی خودرو وارد بازار می شود، عرضه و تقاضا را تنظیم می کنند. هنگامی که ما در انحصار هستیم، شرکت های خودروسازی عرضه را کم کرده و تقاضا برای خودرو بالا می رود، همین موضوع حباب قیمتی ایجاد می کند.

حباب قیمتی خودروهای داخلی شکسته خواهد شد

جعفری گفت: زمانی که واردات اتفاق میافتد، تعداد زیادی از افرادی که خودروهای دست دوم خارجی و صفر چینی که میلیاردها تومان قیمت دارد سوار می شوند، به سمت خودروهای وارداتی می روند. از طرفی خودرویی مثل پژو 207 که قیمت آن 400 میلیون تومان است دیگر با قیمت یک میلیارد و 200 میلیون تومان خرید و فروش نخواهد شد و اشخاص با این مبلغ، خرید سراتو سایپا را به 207 ترجیح می دهند یا حتی به سراغ خودروهایی چون سوزوکی سیاز، پیکانتو و هیوندا آی 10 می روند زیرا این خودروها به واسطه واردات مدل های 2024 و 2025 آن ها، کاهش قیمت پیدا می کنند. بنابرین مردم به سمت خرید این خودروها رفته و حباب قیمتی خودروهای داخلی شکسته خواهد شد.

وی افزود: البته با این تعرفه ها هیچگاه خودروهای وارداتی رقیب خودروهای داخلی نخواهند شد. حتی اگر خودروی 5 هزار دلاری هم وارد شود باز هم از نظر قیمتی رقیب خودروهای داخلی نیست. اما می توان گفت با واردات تقاضا در بازار تنظیم شده و دیگر همه به سمت خودروهای داخلی هجوم نخواهند برد. 

مدیران خودرو مافیای شرکت های خودروسازی داخلی است

این کارشناس خودرو با اشاره به اینکه مدیران خودرو مافیای شرکت های خودروسازی داخلی است، گفت: این شرکت تا دیروز کاری انجام داده بود که برای ماشین هایش ثبت نام و قرعه کشی می کردند تا در این لاتاری برنده شوید و بتوانند بعد از 4 ماه منتظر ماندن یک خودرو چینی خریداری کنند اما الان برای ماشین هایش شرایط اقساطی در نظر گرفته و باز هم مردم خرید انجام نمی دهند. بنابراین مردم خودروهای کره ای و ژاپنی را به این خودروهای چینی با خدمات پس از فروش ضعیف و کمبود قطعات و ...ترجیح می دهند. تمام این موارد بر قیمت خودروهای داخلی تاثیرگذار است.

وی همچنین اضافه کرد: مردم هنوز هم در فکر واردات خودروهای دست دوم هستند و به قدری تقاضا برای این خودروها کم بوده که خودرویی مثل جتا که تا دیروز حباب قیمتی 2 میلیاردی داشته در حال حاضر با 500 میلیون تومان پول پیش می توان به صورت اقساطی آن را خریداری کرد. همین مسئله نشان دهنده اثر گذاری واردات خودرو برای بازاری است که هر لحظه قیمت جدید در آن اعلام می شد. امیدوارم این روند سریع تر شده یا حداقل با همین شرایط حفظ شود تا مردم هم بتوانند ماشین خریداری کنند. 

او در پایان تاکید کرد: اما بیان این موارد که ارز نیست یا تخصیص نمی دهیم تا تعداد خودروهای وارداتی کم باشد، در دراز مدت تاثیر منفی بر بازار خودرو خواهد گذاشت. 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محمد پاسخ

    در خرداد ماه تیگو 8 پرومکس خریدم با وعده تحویل 45 روزه پس از 1 ماه به بهانه افزایش تعرفه دولتی 200 میلیون دیگه دریافت کردن ولی هنوز ماشین رو تحویل ندادن جواب هم نمیدن کی میتونن بدن وجالب اینجاست که دارن ثبت نام جدید میکنن شما رو به خدا گول وعده نمایندگیها رو نخورین به محض پرداخت پول دیگه جوابتون رو نمیدن و نه میتونین پولتون رو بگیرین نه ماشین رو