کاهش میلیونی در فروش خودروهای برقی
اگرچه چین همچنان به رشد خود ادامه می دهد اما تقاضا در اروپا و آمریکای شمالی در حال کاهش است.
اگرچه چین همچنان به رشد خود ادامه می دهد اما تقاضا در اروپا و آمریکای شمالی در حال کاهش است.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، با توجه به اینکه حمل و نقل جاده ای حدود ۱۵ درصد از انتشار گازهای گلخانه ای را به خود اختصاص می دهد، این موضوع آسان نیست که ببینیم چگونه جهان به اهداف آب و هوایی خالص صفر خود می رسد مگر اینکه مردم از خودروهای بنزینی و دیزلی خود دست بکشند.
دولت ها برای سال های متمادی، یارانه های سخاوتمندانه ای را برای تشویق رانندگان به استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی ارائه می کردند. با کاهش قیمت ها و بهبود فناوری، خودروهای بدون آلایندگی از موقعیت خوبی که دارند، به جریان اصلی تبدیل شدند.
خودروسازان شروع به بازسازی کارخانه ها کردند و انتخاب گسترده تری از خودروهای برقی را برای پاسخگویی به تقاضا ارائه کردند. قیمت ها به خودروهای با سوخت فسیلی نزدیک تر شد و به نظر می رسید که دوران موتورهای احتراقی ممکن است زودتر از حد انتظار به پایان برسد.
امسال، انتقال خودروهای الکتریکی در حال تزلزل است. دولت ها مشوق های مالی برای خریداران خودروهای برقی را کاهش داده اند، رشد فروش متوقف شده است و صنعت خودروسازی در مورد برخی از برنامه های سرمایه گذاری که برای تغییر سریع به سمت الکتریکی شدن پیش بینی شده بود، اندکی تامل می کند.
چه اتفاقی برای تقاضای خودروهای الکتریکی افتاده است؟
اگرچه چین همچنان به رشد خود ادامه می دهد، تقاضا در اروپا و آمریکای شمالی کاهشی است. بر اساس گزارش بلومبرگ، فروش خودروهای تمام الکتریکی به علاوه پلاگین هیبریدی هایی که می توانند با بنزین یا دیزل نیز حرکت کنند در سال ۲۰۲۱ بیش از دو برابر شد و در سال ۲۰۲۲ رشد ۶۲ درصدی داشت. اما رشد سال گذشته به ۳۱ درصد کاهش یافت. چین محرک اصلی بود و ۵۹ درصد از فروش جهانی را بدون در نظر گرفتن خودروهای تجاری به خود اختصاص داد.
تغییر به سمت خودروهای الکتریکی در اروپا و ایالات متحده، عملاً معکوس شد، زیرا خودروهای اگزوزدار، سهم فزاینده ای از فروش کلی را به خود اختصاص دادند. سهم بازار خودروهای باطری در اروپا در ماه اگوست از ۱۵ درصد در سال گذشته به ۱۴ درصد کاهش یافت. در آلمان، بزرگترین بازار قاره، فروش خودروهای برقی ۶۹ درصد کاهش یافت. کارشناسان پیش بینی کردند که مدل های باتری دار امسال ۹ درصد از فروش را در ایالات متحده به خود اختصاص خواهند داد که از تخمین قبلی ۱۲.۴ درصد کمتر است.
برخی از خودروسازان در اروپا اکنون هشدار می دهند که اگر به دلیل کاهش فروش خودروهای الکتریکی نتوانند به اهداف اتحادیه اروپا برسند، ممکن است میلیاردها یورو جریمه شوند.
چه چیزی باعث کاهش سرعت می شود؟
خودروسازان برای موج اول خودروهای برقی، توانستند به رانندگان جذابیت را ارائه دهند که برای استفاده آن را ترجیح دهند اما رانندگان در مرحله بعد، بیشتر به هزینه ها توجه داشتند. آنها همچنین به احتمال زیاد نسبت به این فناوری بدبین بودند و وقتی مطمئن نبودند جایی برای شارژ مجدد آن در مسیر پیدا کنند، نسبت به خرید یک خودروی الکتریکی محتاط بودند. این امر به ویژه در ایالات متحده صادق است، که مکان های شارژ نزدیک نیستند.
در اروپا، کاهش فروش همزمان با حذف یارانه های دولتی بوده است. بدون آن ها، خودروهای برقی در مقایسه با خودروهای موتور احتراقی معادل بسیار گران هستند. به طور متوسط، خودروهای تمام الکتریکی به ترتیب در اروپا و آمریکا ۳۰ درصد و ۲۷ درصد گران تر هستند. خودروهای برقی ارزان تری هم در چین وجود دارد. اما دولت ها در اروپا و ایالات متحده از تولیدکنندگان خودروهای داخلی خود با تعرفه ها و سایر موانع محافظت می کنند تا سازندگان خودروهای برقی چینی مانند بی وای دی را از خود دور نگه دارند.
کاهش رشد چه معنایی برای صنعت دارد؟
در حال حاضر، چندین تولیدکننده از جمله جنرال موتورز، فورد، مرسدس بنز، ولوو و تویوتا جاه طلبی های خودروهای برقی خود را کاهش داده اند. بر اساس گزارش بلومبرگ، خودروسازان قدیمی و آنهایی که سابقه طولانی در ساخت وسایل نقلیه موتور احتراقی دارند، با هم فروش ۲۳.۷ میلیون خودروی برقی را در سال ۲۰۳۰ هدف قرار داده اند که بیش از سه میلیون دستگاه کمتر از پیش بینی آنها در سال گذشته است.
کدام خودروسازان عقب نشینی کردند؟
تسلا، سازنده خودروهای برقی که کارهای زیادی برای محبوب کردن خودروهای برقی در بین رانندگان انجام داده است، از اشاره به هدف خود برای ارائه ۲۰ میلیون دستگاه در سال تا سال ۲۰۳۰ اجتناب کرده است. در ایالات متحده، فورد یک شاسی بلند سه ردیفه تمام الکتریکی را کنار می گذارد و یک پیکاپ را به تعویق می اندازد و هزینه های خود را برای خودروهای برقی از حدود ۴۰ درصد قبلی به ۳۰ درصد از هزینه سرمایه سالانه خود کاهش می دهد.
تولیدکنندگان چینی در فناوری خودروهای الکتریکی موفق بوده اند و در چین، بزرگترین بازار خودروهای برقی جهان، از برندهای اروپایی پیشی گرفته اند. آنها همچنین در حال هجوم به اروپا بوده اند و این در حالی است که تا همین اواخر حضور کمی داشتند.
گذار به خودروهای برقی ستونی از جاه طلبی های جهانی برای مهار تغییرات آب وهوایی است. همچنین یک چالش بزرگ برای صنعت خودروسازی است که برای بسیاری از اقتصادها حیاتی است.
خودروسازان صدها هزار نفر را استخدام می کنند و همچنین تامین کنندگانی مانند باتری سازان که تحت تأثیر کاهش سرعت قرار گرفته اند. نورث ولت، تولیدکننده باتری در اروپا، ۲۰ درصد از نیروی کار جهانی خود را کاهش می دهد و برنامه های توسعه خود را به دلیل کاهش تقاضا متوقف کرده است.
تلاش جهانی برای برقی کردن حمل ونقل جاده ای، خودروسازان اروپایی و آمریکایی را با یک تهدید رقابتی بزرگ از سوی چین مواجه کرده است که در فناوری خودروهای الکتریکی پیشرو بود. بلومبرگ گزارش کرد که برخی از دولت ها که از کاهش اخیر تقاضای خودروهای برقی نگران شده اند، در حال بررسی این هستند که آیا انگیزه های مالی خود را برای خریداران بازگردانند یا خیر.
لازم است بدانیم که تمام کارهایی که خودروسازان در پیکربندی مجدد کارخانه های خود برای ساخت خودروهای برقی انجام داده اند به این معنی است که آنها به ارائه طیف گسترده تری از مدل های مقرون به صرفه تر برای جذب خریداران متزلزل نزدیک تر می شوند. طبق گزارش، هفت مدل الکتریکی جدید در اروپا، با قیمت کمتر از ۲۵ هزار یورو امسال و سال آینده به بازار می آیند.