بازدید سایت : ۸۵۸۰۱

◄ معاون اول رئیس جمهور: پیش فروش خودرو باید جمع شود

انتقاد معاون اول رئیس جمهور از شرایط پیش فروش خودرو و کیفیت خودروهای داخلی

معاون اول رئیس جمهور: پیش فروش خودرو باید جمع شود
تین نیوز |

معاون اول رئیس جمهور ضمن انتقاد از کیفیت خودروهای داخلی و شرایط پیش فروش خودرو افزود: متاسفانه کمک هایی که در دهه های گذشته به صنعت خودروسازی شده، ظلم در حق صنعت بوده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، محمدرضا عارف روز سه شنبه ششم شهریور ۱۴۰۳ در مراسم تکریم عباس علی آبادی وزیر سابق صمت و معارفه سید محمد اتابک، وزیرجدید صمت، با انتقاد از وضعیت خودروسازی افزود: در حالی که خودروهای داخلی ما مصرف بالایی دارند، بحث درباره آزادسازی نرخ سوخت معنایی ندارد، متاسفانه کمک هایی که در دهه های گذشته به صنعت خودروسازی شده است، ظلم در حق صنعت بوده است، خودروسازان بارها وعده دادند که کیفیت خودروها اصلاح خواهد شد اما واقعیت این است که بهبودی اتفاق نیفتاده است.

عارف افزود: پیش فروش خودرو باید جمع شود، خودروسازان مردم را با وعده ها و پیش فروش هایشان سرکار می گذارند، در حالی که وظیفه ما است که خودروی خوب داخلی یا خارجی را طبق ضوابط در اختیار مردم قرار داده و نیاز آنها را تامین کنیم. 

معاون اول رئیس جمهور افزود: امروز با پیش خریدها طرف مصرف کننده نیست می خواهد در این زمینه سرمایه گذاری کند خیلی بد است که همه چیز را در این چرخه قرار دهیم برخی زمینه های دیگری که سودآوری نیست سرمایه به این سمت می رود.

وی در این مراسم با تشکر از مهندس عباس علی آبادی، وزیر صمت در دولت سیزدهم گفت: ایشان در هر مسئولیتی که برعهده داشته اند، منشا خیر و برکت بوده اند که امیدواریم با ادامه فعالیت در وزارت نیرو نیز تحولی جدی در حوزه های برق و آب که صنعت ما در هر دو بخش با مشکل روبروست ایجاد کنند.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: در دو روز گذشته، در آیین تکریم و معارفه وزرای جهاد کشاورزی و صمت شرکت کردم انتخاب این دو وزارتخانه اتفاقی نبود و معتقدم که آنها مهمترین وزارتخانه هایی هستند که می توانند شعار سال یعنی «جهش تولید با مشارکت مردم» را تحقق بخشند، آنها وزارتخانه های پیشرو در بحث تولید ثروت هستند.  

وی گفت: «جهش تولید» یعنی «تولید ثروت»، اما فعالیت چهاردهه گذشته مدیران ما نشان می دهد که نه تنها در تولید ثروت توفیق چندانی نداشته ایم، بلکه در مصرف ثروت پیشتاز بوده ایم و این مصرف با تکیه بر منابع محدودی که در اختیار داشتیم صورت گرفته است، اما در دولت چهاردهم با نگاه به اسناد بالادستی و خصوصا برنامه هفتم توسعه تلاش می کنیم هم تولید ثروت صورت گیرد و هم به شاخص های مهمی مانند شاخص رشد و کاهش بیکاری برسیم.

معاون اول رئیس جمهور افزود: البته همه این پیشرفت ها ، بدون مشارکت مردم و تنها با نگاه دولتی رخ نخواهد داد و این در حالی است که سیاست های کلی اصل ۴۴، بهانه های تنگ نظرانه در زمینه حضور بخش خصوصی و حضور مردم را برداشته است.   
عارف ادامه داد: ما امروز در شرایطی قرار داریم که در اسناد بالادستی و خصوصا برنامه هفتم توسعه، هیچ کمبودی برای برنامه ریزی و پیشرفت نداریم و حتی شاید با تورم قانون  و سند هم روبرو هستیم اما چرا در سه دهه گذشته به آن تحولی که باید رخ می داد نرسیده ایم و چرا به جایگاه اول منطقه در سال ۱۴۰۴ که  قرار بود در اختیار ایران باشد نرسیده ایم؟

وی با بیان جایگاه های نامناسب ایران در شاخص رقابت پذیری جهانی ، شاخص رقابت پذیری صنعتی، آزادسازی اقتصاد ، بهبود فضای کسب و کار، شاخص نوآوری جهانی و ... گفت: در این دولت تلاش می کنیم تا هرچه سریعتر با اجرای برنامه هفتم توسعه که همزمان با آغاز فعالیت دولت و مجلس است، به اهداف مورد نظر برسیم.  

معاون اول رئیس جمهور خطاب به وزیر صمت گفت: رشد متوسط صنعت در ۵ سال اخیر ۲.۹ درصد بوده که باید به هشت و نیم درصد برسد، رشد متوسط سالانه معدن ۲/۸ درصد بوده که باید به ۱۳ درصد برسد، در بخش تجارت نیز ۴ درصد بوده که باید به ۲۳ درصد برسد.

وی همچنین خطاب به مهندس علی آبادی وزیرسابق صمت و وزیر کنونی نیرو گفت: واقعیت این است که در تابستان با ۶ یا هفت ساعت قطعی برق روبروهستیم که این مسئله در مجموعه های تولیدی،  ضرر و زیان بسیاری را ایجاد می کند که نمونه اش در صنعت ذوب فلزات است، در حالی که ما توقع رشد هشت درصدی داریم اما صنعت ما باید در بهترین ساعات تعطیل شود ودر اینجا تنها بحث عدم النفع نیست بلکه بحث ضرر مجموعه های تولیدی بسیار جدی است که در این زمینه باید کارهای زیربنایی و اصولی صورت گیرد. 

عارف با بیان اینکه آنچه در وزارت صمت اتفاق افتاده است ادغام نبوده، بلکه الحاق بوده است گفت :از وزیر صمت می خواهیم که برای ایجاد یک ساختار چابک با نگاه به بخش خصوصی برنامه ریزی کنند.

وی خواستار توجه بر اهمیت تحقیق و توسعه، پایش موانع تولید، رفع موانع توسعه صادرات، بهبود وضعیت بازار خودرو، گذر از خام فروشی محصولات، گذر از مونتاژ به نوآوری، دانش بنیان کردن صنایع ، ارتقاء رقابت پذیری صنعت و معدن، هوشمند سازی صنایع و افزایش بهره وری، استفاده از فناوری های نوین از جمله کوانتوم و هوش مصنوعی در صنعت ، افزایش سهم معدن در تولید ناخالص ملی و عدالت صنعتی از طریق آمایش سرزمینی شد.  

معاون اول رئیس جمهور در ادامه خواستار آن شد که وزارت صنعت برنامه سالانه خود برای رسیدن به اهداف تعیین شده را ارائه کند .

وی با بیان اینکه نیمی از جمعیت کشورمان را زنان تشکیل می دهند از وزیر صمت خواست تا در مدیریت های میانی و بالاتر از آن، از حضور جوانان و خانم ها استفاده کند.  

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: اگر چه راهبرد اصلی ما رقابت جهانی است اما در قدم اول باید حداقل در بین ۱۴ یا ۱۵ کشور منطقه در جایگاه خوبی قرار گیریم.

در ابتدای این جلسه، مهندس علی آبادی وزیر سابق صمت و وزیر جدید نیرو، با ارائه گزارشی از فعالیت های صورت گرفته در مدت مسئولیت وی در این وزارتخانه خطاب به وزیرجدید صمت گفت: مطمئنا در این وزارتخانه به شما خوش نخواهد گذشت چون وظیفه سنگینی برعهده شما گذاشته شده است اما شیرینی موفقیت ها به شما کمک می کند که خستگی ها را فراموش کنید. 
سید محمد اتابک، وزیر جدید صمت نیز در این جلسه با تشکر از رای مجلس به تمامی وزرای دولت چهاردهم گفت: با این رای تاریخ ساز، یک وفاق ملی شکل گرفت.

وزیر صمت با انتقاد از قطعی برق و ضرر گسترده آن به حوزه های صنعت ، معدن و تجارت گفت: امیدواریم که مهندس علی آبادی که خودشان از خانواده صنعت و وزارت صمت و فردی دانشمند هستن، توجه ویژه ای به بهبود زیرساخت های تولید و خصوصا برق صنایع سنگین داشته باشند.

وی با بیان اینکه تعهد می کنم که فضای سالم و امنی برای تمامی کسانی که دانش و سرمایه اشان را در اختیار کشور قرار دهند ایجاد کنیم گفت: باید شرایطی را ایجاد کنیم که صنعتگران، معدنکاران و تجار بتوانند به ما اعتماد کرده و در اقتصاد مشارکت کنند.
مهندس اتابک در ادامه با تاکید بر اینکه مقابله با فساد، استفاده از همکاران قوی و امین و حمایت از کارکنان شریف و امین، رویکرد اصلی این وزراتخانه است گفت: برنامه ای که قصد اجرای آن را داریم در ۹ راهبرد و ۷۶ برنامه عملیاتی، طراحی شده که از برنامه پیشرفت هفتم کشور اقتباس شده و تلاش می کنیم که آن را محقق کنیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • دادخواه پاسخ

    عارف کاملا درست گفته است ، پیش فروش خودرو باعث دلالبازی ، ویژه خواری ، تولید خودروهای فاقد کیفیت و مرگبار ، رخداد تصادفات ، آلودگی محیط زیست ، ایجاد ترافیک ، مصرف سوخت فراوان ،سقوط اخلاق شهروندی و سوق به سمت مفتخوری و تن پروری و بالاخره مضحکه شدن در مجامع بین المللی است. پیشفروش بنجل خودروهای مونتاژی و وارداتی بنجل تر باید فورا بنفع اقتصاد ملی متوقف شود. ده میلیون خودروی زباله مونتاژ شود ، دردی از کشور تسکین نمی دهد ، فقط یک نوع خودر و ی سالم و قابل صدور استاندارد تولید به معنای واقعی و نه مونتاژ کنید تا مرهمی بر آلام اقتصادی کشور و ملت گردد!!!!!