| کد خبر: 263043 |

قیمت لاستیک در بازار کاهش پیدا می کند

دبیر انجمن تایرسازان گفت: افزایش قیمت ۲۰ درصدی لاستیک برای مصرف کنندگان واقعی کاهش قیمت را به دنبال خواهد داشت.

تین نیوز

دبیر انجمن تایرسازان گفت: افزایش قیمت ۲۰ درصدی لاستیک برای مصرف کنندگان واقعی کاهش قیمت را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا، مصطفی تنها با اشاره به افزایش قیمت ۲۰ درصدی لاستیک اظهار کرد: این افزایش قیمت نه تنها منجر به افزایش قیمت تایر برای مصرف کنندگان نمی شود، بلکه کاهش قیمت برای مصرف کنندگان واقعی را نیز به دنبال خواهد داشت و تأثیرات مثبتی در بازار به دنبال خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت یک جفت تایر پراید یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است که قیمت فروش آن در بازار برای مصرف کننده به حدود ۳ تا ۳.۵ میلیون تومان می رسد، افزود: با اعمال افزایش ۲۰ درصدی قیمت همان یک جفت تایر پراید یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می شود.

تنها با بیان اینکه قیمت گذاری جدید قابل مقایسه با قیمت فعلی تایر در بازار نیست، افزود: با این وجود، افزایش ۲۰ درصدی قیمت ها منجر می شود کارخانه ها از زیان دهی خارج شوند، هرچند که همچنان به سود مصوب نخواهند رسید، اما این قیمت گذاری جدید با توجه به تغییرات نرخ ارز انجام شد که باعث می شود کارخانه ها از زیان دهی خارج و با توان بیشتری تولیدات خود را ادامه دهند.

وی تاکید کرد: در صورت اجرای وعده های داده شده در خصوص تأمین ارز مورد نیاز، تولیدکنندگان تایر قادرند ظرفیت تولید و عرضه آن به بازار را افزایش دهند که این موضوع کاهش قیمت تایر و در پی آن کاهش قیمت ها در بازار را به دنبال دارد.

دبیر انجمن تایرسازان در ارتباط با واردات تایر گفت: در حال حاضر واردات تایر نیز داریم و در جلسات روزهای گذشته تسهیلاتی برای واردات به لحاظ ارزی و مسائل گمرکی در نظر گرفته شد تا واردکنندگان بتوانند با شتاب بیشتری تایر وارد کنند و جو حاکم بر بازار شکسته شود.

وی در خصوص اینکه افزایش قیمت ۲۰ درصدی تایر امکان تأثیر بر لاستیک کامیونی و اتوبوسی را دارد یا خیر، افزود: در حال حاضر در کشور دو کارخانه تولید تایر کامیونی و اتوبوسی رادیال داریم، قیمت تایر بایاس کامیونی و اتوبوسی از قبل آزاد بوده است و متناسب با عرضه و تقاضا در بازار تعیین می شود، بنابراین تغییر خاصی در قیمت آنها رخ نخواهد داد.

تنها تصریح کرد: دو کارخانه فعال تولیدی کشور با تمهیداتی مشابه دستوراتی که برای تایرهای سواری صورت گرفته است، می توانند میزان تولید و عرضه در بازار را بالا ببرند که این افزایش تولید و عرضه موجب کاهش قیمت لاستیک ماشین های سنگین نیز خواهد شد.

دبیر انجمن صنفی صنعت تایر ایران در نامه ای به شرکت های عضو انجمن صنفی صنعت تایر ایران از موافقت عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست مشترک با افزایش ۲۰ درصدی قیمت لاستیک رادیال خبر داد.

در این نامه خطاب به اعضای انجمن آمده است، از روز شنبه، بیستم مهرماه ۱۴۰۲ مجاز به افزایش ۲۰ درصدی قیمت لاستیک رادیال هستند.

در حال حاضر لاستیک خودرو به دو شیوه دولتی و آزاد عرضه می شود که در شیوه عرضه دولتی مدتی است عرضه ها به طور مستمر انجام نمی شود، به طوری که متقاضیان برای خرید لاستیک به قیمت دولتی باید مدت ها در انتظار بمانند، در بازار آزاد مشتریان از افزایش قیمت لاستیک گلایه مند هستند.

رئیس سازمان حمایت تولید کنندگان و مصرف کنندگان روز گذشته طی بخشنامه ای به مدیران ادارات صمت استانی بر لزوم رصد مستمر بازار و برخورد قاطع با هر گونه تخلف در زنجیره تأمین و توزیع لاستیک تاکید کرد.

نگاهی به وضعیت تولید شرکت های تولید تایر نشان می دهد، طی ۶ ماه نخست امسال تولید ۶ شرکت بورسی کاهش قابل توجهی در تولید داشته اند، به طوری که در بین تولیدکنندگان حاضر بورس، تولیدات گروه صنعتی ارتاویل تایر کاهش ۲۶ درصدی و عرضه این شرکت نیز کاهش ۲۹ درصدی نسبت به ۶ ماه نخست سال گذشته داشته است.

تولیدات گروه بارز کاهش نزدیک به ۷ درصد افت و عرضه این شرکت نزدیک به ۱۱ درصد کاهش نشان می دهد. در گروه ایران تایر تولید گروه کاهش نزدیک به ۲ درصدی روی داد، اما عرضه محصولات شرکت کاهش ۸.۸ درصدی داشته است.

تولیدات گروه یزدتایر کاهش ۱.۶ درصدی و عرضه محصولات کاهش ۵ درصدی را نشان می دهد. همچنین در گروه کویر تایر نیز تولیدات ۱.۶ درصد و عرضه محصولات کاهش ۳.۱ درصدی داشته است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.