بازدید سایت : ۸۶۲۵۴

برنامه هفتم جایی برای محیط زیست ندارد

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوا با اشاره به لایحه برنامه پنج ساله هفتم توسعه که اخیراً از جانب هیئت دولت به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است، گفت: از بین ۲۲ فصل مندرج در لایحه برنامه هفتم توسعه سرفصل جداگانه ای برای محیط زیست منظور نشده است.

برنامه هفتم جایی برای محیط زیست ندارد
تین نیوز |

 

توسعه حمل و نقل عمومی درون شهری با اولویت اتوبوس و تاکسی های برقی، هیبرید و گازسوز در کلانشهرها موجب بهتر شدن کیفیت هوا در این شهرها می شود که این موضوع نیازمند ایجاد زیرساخت های لازم و اهتمام مراجع ذیربط یعنی وزارت کشور و شهرداری ها جهت توسعه ناوگان حمل و نقل پاک است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، داریوش گل علیزاده، سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست، گفت: در قانون هوای پاک شهرداری ها و وزارت صمت مکلف شده اند نسبت به برقی سازی موتورسیکلت های کار و پیک موتوری اقدام کنند.

با توجه به نقش وسایل نقلیه موتوری با سوخت فسیلی و بنزینی در تشدید آلودگی هوا و فرسودگی بیش از ۹۰ درصد موتورسیکلت های در حال تردد، توسعه به کارگیری موتورسیکلت های برقی به ویژه در کلانشهرها می تواند باعث کاهش آلودگی هوای ناشی از تردد موتورسیکلت ها شود.

همچنین جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران، با بیان اینکه در سال جاری کار ویژه ای برای توسعه استفاده از موتورسیکلت های برقی در تهران در بودجه ۱۴۰۲ انجام دادیم، توضیح می دهد: در بودجه سال جاری مبلغ ۷۰۰ میلیارد تومان برای مسئله موتورسیکلت در نظر گرفته شد که امیدواریم با همت شهرداری تهران شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه باشیم. این ۷۰۰ میلیارد تومان در مسئله ارائه تسهیلات به موتورسیکلت.داران هزینه خواهد شد تا پشتیانی مالی برای خرید موتورسیکلت برقی را داشته باشند.

بدین جهت سید محمد مهدی میرزایی قمی با بیان این نکته که یکی از مهم ترین بندهای حذف شده در لایحه برنامه هفتم نسبت به برنامه ششم توسعه، بند "ش" ماده ۳۸ برنامه ششم است، اظهار کرد: در این بند دولت مکلف بوده سالانه به میزان ۱۰ درصد از موتورسیکلت های بنزینی درحال تردد در کشور را با موتورسیکلت های برقی جایگزین کند.

وی افزود: اگرچه این بند طی سال های پس از تصویب برنامه ششم توسعه تقریباً عملکری برابر صفر داشته اما محمل بسیار خوبی برای اجرای طرح های جایگزینی موتورسیکلت ها با موتورسیکلت های برقی است و عملاً تنها سند بالادستی در این حوزه به شمار می رود.

به گفته میرزایی قمی براساس آمارها در شهر تهران ۲۱ درصد از انتشار آلاینده های گازی و ۱۰ درصد از انتشار ذرات معلق سهم حدود سه میلیون موتورسیکلت درحال تردد است که بیشتر آن ها نیز فرسوده اند.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ادامه داد: این ناوگان سهم عمده ای نیز در سبد مصرف سوخت کشور دارد و یکی از عوامل بالا بودن سرانه مصرف بنزین در ایران نسبت به سایر کشورها است و برقی سازی این ناوگان بهترین راهکار برای مقابله با این اثرات مخرب محسوب می شود.

وی با اشاره به اینکه در شرایطی که شهرهای بزرگ کشور به خصوص تهران هر سال با بحران آلودگی هوا دست و پنجه نرم می کنند، اظهار کرد: شهرداری تهران به عنوان یک پیشگام در حوزه برقی سازی موتورسیکلت ها برای جایگزینی ۵۰ هزار دستگاه برنامه ریزی کرده است و این موضوع را با جدیت دنبال می کند. با این حال حذف الزام به جایگزینی موتورسیکلت های بنزینی با نوع برقی آن ها طبیعتاً کار را برای برنامه ریزی و اجرای اقدامات در این حوزه دشوار می کند.

میرزایی قمی در پایان تأکید کرد: بدیهی است که اجرای طرح هایی مانند جایگزینی موتورسیکلت های بنزینی با برقی صرفاً از جانب یک نهاد امکان پذیر نیست و همکاری و مشارکت کلیه دستگاه های اجرایی مرتبط را در سطح ملی نیازمند است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.