◄ بازارخودرو میزبان 9 مدل جدید می شود
مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صنعت، معدن و تجارت، از عرضه ۹ خودروی جدید به بازار در سال جاری خبر داد.
عبدالله توکلی لاهیجانی، مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صنعت، معدن و تجارت با توجه به برنامه ریزی خودروسازان برای افزایش تولید و اجرای گام دوم طرح تحولی خودرو، از عرضه ۹ خودروی جدید به بازار در سال جاری خبر داد.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، توکلی ضمن اشاره به اصلاح قیمت ها در سال جاری، اظهار کرد: طی چهار سال متوالی، تولید خودرو در حدود سالانه ۸۰۰ هزار دستگاه بود و قسمتی از خودروهای تولیدی هم در پارکینگ ها انباشته می شد و به صورت ناقص و غیرقابل عرضه به بازار بود، اما در سال ۱۴۰۱، رشد ۳۹ درصدی تولید صورت گرفت و تولید بالای یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه محقق شد.
مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت افزود: در سال جاری قصد داریم رکورد تولید خودرو در کشور را بشکنیم و به تولید بالای یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه برسیم.
عرضه ۹ محصول جدید به بازار در سال جاری
طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، وی خاطرنشان کرد: پس از اجرای گام نخست که به تثبیت جریان تولید اختصاص داشت، در گام دوم طرح تحولی تمرکز بر توسعه محصولات بومی باکیفیت بر اساس پلتفرم های جدید است و قصد داریم که ۹ محصول جدید به بازار عرضه کنیم بر این اساس همراه با ازسرگیری واردات و موازی با شفاف سازی عرضه در سامانه یکپارچه خودرو، پیش بینی می شود بازار خودروی کشور به سمت رقابتی شدن پیش برود.
توکلی لاهیجانی ادامه داد: همچنین افزایش عرضه و واقعی شدن قیمت ها از طریق افزایش قیمت کارخانه، سبب حذف تقاضای کاذب در بازار خودرو و افزایش عرضه از طریق حذف زیان خودروسازان باشیم.
عدم طراحی و توسعه محصولات بومی، ریشه اصلی ناکارآمدی صنعت خودرو
این مسئول خودرویی با بیان اینکه در گام دوم که بسیار مهم تر است و هر بار صنعت خودروی کشور در همین گام متوقف مانده است، تصریح کرد: باید به ریشه اصلی ناکارآمدی در صنعت خودروی کشور پرداخته شود که همانا عدم پرداختن به حلقه طراحی و توسعه محصولات بومی در زنجیره ارزش خودروسازان داخلی است. امروز به دلیل عدم دانش بنیان شدن این صنعت، ابتکار عمل در محصول در دست خودروساز داخلی نیست و به واسطه این وابستگی، جریان تولید خودروسازان داخلی مدام با فراز و فرود همراه است.
مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت تاکید کرد: گام دوم تلاش برای دانش بنیان شدن این صنعت از طریق توسعه بن سازه (پلتفرم های) بومی و توسعه محصولات با نشان ملی است؛ گسترش گفتمانی که با برگزاری نمایشگاه تحول صنعت خودرو در شهریور سال ۱۴۰۱ آغاز شد. این موضوع در سال جاری هم توسط خودروسازان داخلی با قدرت بیشتر دنبال می شود تا با اتکا به هم افزایی منابع داخلی و عمق ساخت داخل بالا، ارزش افزوده، ثروت و اشتغال بیشتری از طریق این صنعت حیاتی در کشور ایجاد شود تا آنگاه در گام سوم بتوان با خلق مزیت های راهبردی داخلی به رقابت با خودروسازان جهانی و گسترش بازارهای صادراتی دل بست.