| کد خبر: 253816 |

تامین مالی خودروسازان از جیب مردم؟

متقاضیانی که با وجود ظرفیت ۵۰۰ هزار نفری و شرط افتتاح حساب وکالتی با ۱۰۰ میلیون تومان موجود، به ۹۰۰ هزار نفر رسیده است و با توجه به اظهارات سخنگوی وزارت صمت به نظر می رسد همه این افراد می توانند در طرح مذکور حضور یابند.

تین نیوز

در شرایطی نوبت به ثبت نام متقاضیان طرح فروش سراسری خودرو رسید که ۲ اشکال اساسی به این طرح وارد است که بازار خودرو و حق و حقوق مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد

به گزارش تین نیوز، روزنامه‌ «خراسان» نوشت: سرانجام نوبت به ثبت نام متقاضیان طرح فروش سراسری خودرو رسید. متقاضیانی که با وجود ظرفیت ۵۰۰ هزار نفری و شرط افتتاح حساب وکالتی با ۱۰۰ میلیون تومان موجود، به ۹۰۰ هزار نفر رسیده است و با توجه به اظهارات سخنگوی وزارت صمت به نظر می رسد همه این افراد می توانند در طرح مذکور حضور یابند. به این ترتیب باید منتظر حضور ۹۰۰ هزار نفر با ۹۰ همت پول بلوکه شده در این طرح بود. پولی که یک ماه در اختیار خودروسازان خواهد بود و طرحی اجرا می شود که اثرات بدی بر بازار خودرو در سال آینده خواهد داشت.

امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت اعلام کرد: متقاضیان خرید خودرو از سامانه یکپارچه فروش خودروهای داخلی که حساب وکالتی آنان تایید شده می‌توانند از روز جمعه تا روز یک شنبه (۲۸ اسفند) در سایت esalecar.ir ثبت‌نام کنند.

در این طرح، ۹ شرکت خودروساز داخلی در طرح تخصیص یکپارچه خودرو مشارکت دارند و ۵۱ مدل خودرو برای متقاضیان قابل خرید است. در طرح یکپارچه تخصیص خودرو که از قبل اعلام شده بود، بدون قرعه کشی به همه متقاضیان خودرو داده می شود. پیشتر در این زمینه «امید قالیباف» سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: کمتر از ۹۰۰ هزار نفر حساب وکالتی برای خرید خودرو اعلام کردند و این موضوع می تواند ثابت کند آمارهای چندین میلیونی ثبت نام های گذشته تقاضای واقعی نبوده است. وی بیان‌ کرد: با فرض این که همه ۹۰۰ هزار نفری که حساب وکالتی اعلام کرده اند واجد شرایط باشند و با لحاظ تعهدات قبلی خودروسازان در سال ۱۴۰۲ که حدود ۴۰۰ هزار دستگاه است، توان تولید خودرو از مجموع این دو رقم در سال ۱۴۰۲ به مراتب بیشتر است بنابراین احتمال این که تحویل خودرو به سال ۱۴۰۳ بکشد تقریبا صفر است. براساس این گزارش، ۵۰ درصد عرضه خودرو در طرح یکپارچه تخصیص خودرو به مادران مشمول قانون جوانی جمعیت تخصیص خواهد یافت که البته برای این متقاضیان نیز داشتن حساب وکالتی الزامی است.

اظهارات سخنگوی وزارت صمت نشان می دهد که از اکنون حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار خودروی تولیدی در سال آینده در قالب طرح فروش یکپارچه و دیگر تعهدات خودروسازان، واگذار می شود و این تعهد سنگین، امکان فروش جدید چندانی در سال آینده نمی دهد. مسئله ای که مدیریت بازار را از طریق امکان عرضه خودرو و طرح های فروش جدید سخت می کند. براساس اعلام اخیر منوچهر منطقی معاون وزیر صمت، تولید خودروسازان امسال تا پایان سال به یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه می رسد و سال آینده نیز پیش بینی تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه وجود دارد. در صورت تحقق این میزان تولید، ظرفیت عرضه فوری خودرو در بازار توسط خودروسازان به گونه ای کاهش می یابد که امکان مدیریت بازار را سخت می کند. آن هم در شرایطی که پیش بینی نرخ تورم نشان می دهد که با وجود تورم بالا در سال آینده امکان افزایش قیمت در حاشیه بازار و شکل گیری بازار دو نرخی دور از دسترس نیست.

مسئله مهم دیگر، بلوکه شدن ۹۰ هزار میلیارد تومان پول طی یک ماه در دست خودروسازان است. با واریز پول به حساب های وکالتی طی روزهای پیش رو و تعیین تکلیف خودروهای ثبت نامی در انتهای فروردین، در عمل ۹۰ هزار میلیارد تومان پول بدون محاسبه این رقم در قالب دوره مشارکت یا اختصاص سود به صاحبان این سپرده، در اختیار خودروسازان قرار می گیرد. در حالی که از زمان ثبت نام تا تعیین تکلیف ثبت نام شوندگان می شد، مدت زمان به مراتب کمتری اختصاص داد. بنابراین واضح است که در این طرح با این روش اجرا، ۹۰ هزار میلیارد تومان منابع با نرخ صفر در اختیار خودروسازان قرار خواهد گرفت تا مشکلات مالی این شرکت ها از جیب مردم حل شود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: سايت خبری اقتصاد انلاین

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.