| کد خبر: 253084 |

ترفندی که می تواند ۵۰ هزار میلیارد تومان را بلوکه کند؛

رقابت جدید بانک ها برای مسدود کردن پول های مردم

بررسی ها نشان می دهد در صورتی که ۱۰۰ هزار خودروی وارداتی پیش فروش شود، با احتساب این که اعلام شده ۵۰۰ میلیون تومان باید در حساب بانکی متقاضی مسدود شود، به نظر می رسد در حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان تا مدتی نامشخص در حساب بانک ها مسدود خواهد ماند و این میزان نقدینگی از دست مردم جمع خواهد شد.

تین نیوز

بررسی ها نشان می دهد در صورتی که ۱۰۰ هزار خودروی وارداتی پیش فروش شود، با احتساب این که اعلام شده ۵۰۰ میلیون تومان باید در حساب بانکی متقاضی مسدود شود، به نظر می رسد در حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان تا مدتی نامشخص در حساب بانک ها مسدود خواهد ماند و این میزان نقدینگی از دست مردم جمع خواهد شد.

 «امکان وکالتی کردن حساب های بانک برای خرید خودروهای وارداتی، داخلی و همچنین خرید در بورس کالا فراهم است»؛ این پیامکی است که این روزها برای هر آن که حساب بانکی دارد، از طرف بانک های مختلف ارسال می شود. این نشان می دهد که بانک ها برای مسدود کردن پول مردم وارد رقابتی تازه شده اند.

به گزارش تین نیوز به نقل از خبرآنلاین، این داستان از زمانی آغاز شد که وزارت صنعت طی اطلاعیه ای اعلام کرد که متقاضیان خودروهای وارداتی از شنبه ۶ اسفندماه به مدت یک هفته فرصت دارند به سامانه یکپارچه تخصیص خودروهای وارداتی به آدرس saleauto.ir مراجعه و پیش ثبت نام خود را انجام دهند.

پیش شرط ثبت نام سامانه، موجودی حساب بانکی متقاضی است که به طور علی الحساب ۵۰۰ میلیون تومان تعیین شده است. بر این اساس متقاضیان خرید خودروهای وارداتی باید قبل از ثبت نام در سامانه، با مراجعه به شعب بانک های منتخب، فرم مسدودی ۵۰۰ میلیون تومان برای خرید خودروهای خارجی را پر کنند. این پول درحساب شخصی متقاضی باقی می ماند و مسدود می شود.

فرآیند عرضه خودروهای وارداتی شامل ۳ مرحله است: در مرحله اول ثبت نام خودرو انجام و پس از آن یک فهرست نوبت دهی منتشر می شود. در مرحله دوم واردکننده نسبت به عرضه خودرو اقدام و افراد مطابق با نوبت خود می توانند نسبت به خرید اقدام کنند. در مرحله سوم با ارسال دعوت نامه توسط واردکنندگان، خودرو تحویل خریداران می شود.

رقابت شدید بانک ها برای مسدول کردن پول مردم

همین شرایط، باعث شده که در حال حاضر رقابتی میان بانک ها برای مسدود کردن پول برای خرید خودرو شکل گرفته است. بررسی ها نشان می دهد در صورتی که ۱۰۰ هزار خودروی وارداتی پیش فروش شود، با احتساب این که اعلام شده ۵۰۰ میلیون تومان باید در حساب بانکی متقاضی مسدود شود، به نظر می رسد در حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان تا مدتی نامشخص در حساب بانک ها مسدود خواهد ماند و این میزان نقدینگی از دست مردم جمع خواهد شد.

براساس آخرین اطلاعات وزارت صنعت، تاکنون حدود ۵۱ هزار نفر برای پیش فروش خودرو ثبت نام کرده اند و اگر این تعداد خودرو را در نظر بگیریم، هم اکنون در حساب بانک ها ۲۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پول بلوکه شده است.

در این شرایط، بنا به گفته سخنگوی وزارت صنعت، بانک ها بابت این پول مسدود شده باید به متقاضیان سود کوتاه مدت پرداخت کنند.

امید قالیباف در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد: برای ثبت درخواست خودروهای وارداتی متقاضیان می توانند مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان را از طریق ۲۲ بانک به عنوان رقم مسدودی واریز کنند.

وی عنوان کرد: بانک های طرف قرارداد شامل بانک اقتصاد نوین، آینده، پارسیان، پست بانک، بانک تجارت، توسعه و تعاون، بانک دی، رسالت، رفاه کارگران، سپه، سرمایه، سینا، بانک شهر، بانک صادرات، صنعت و معدن، کشاورزی، مسکن، کارآفرین، ملت، ملی، اعتباری ملل و قرض الحسنه مهر ایرانیان هستند.

مدیر طرح واردات خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز چندی پیش اعلام کرد: در طرح ثبت نام برای خرید خودروهای وارداتی با توجه به تعداد ثبت نام، در خصوص میزان عرضه خودروی خارجی تصمیم گیری خواهد شد، اما دست کم ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو در بازه زمانی ۶ ماهه عرضه می شود.

مهدی ضیغمی امروز هم در یک نشست خبری، از انجام ۵۱هزار ثبت نام برای واردات خودرو تا شب گذشته خبر داد و گفت: ثبت نام تا ساعت ۱۸ فردا ادامه دارد و فعلا تمدید نمی شود.

وی با اعلام اینکه این تعداد ثبت نام انجام شده به معنای ثبت نام واقعی نیست، گفت: معرفی افراد پس از پایان فرآیند ثبت نام و انجام بررسی های لازم اعلام می شود.

او افزود: تاکنون ۲۶ بانک در این طرح شرکت کرده اند و به بانکها اعلام کرده ایم که به درخواست مردم برای آنان حساب کوتاه مدت باز کنند تا سود به آنها تعلق بگیرد.

ضیغمی عنوان کرد: ثبت نام تا ساعت ۱۸ فردا (پنجشنبه) ادامه خواهد داشت و فعلا تصمیمی برای تمدید ثبت نام گرفته نشده است.

وی با اشاره به رقم ۵۰۰ میلیون تومانی که در حساب افراد مسدود می شود، بیان داشت: این رقم مطابق اعلام و شرایط شورای رقابت مبنی بر دریافت حداقل ۵۰ درصد هزینه خودروی ثبت نامی است و در عمل میانگین رو به پایینی از قیمت خودروها را اعلام کردیم.

مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت ادامه داد: قیمت علی الحساب خودروها تا حد زیادی مشخص است، به عبارتی سود قطعی است و قیمت را سازمان حمایت مشخص می کند، اما در ادوار گذشته واردکنندگان بر اساس شرایط و سودی که خود تعیین می کردند، به تعیین قیمت می پرداختند.

ضیغمی تصریح کرد: بنا نیست که حتما ۱۰۰ هزار نفر در سامانه ثبت نام کنند و هر چقدر هم که افراد ثبت نام کنند ما فردا سامانه را می بندیم.

ابهام در ثبت نام خودروهای خارجی

در این فضا، اما نکته ای که بسیار قابل توجه است، این که در شرایطی پیش فروش خودروهای خارجی از طریق سامانه یکپارچه تخصیص خودرو آغاز شده که وزارت صمت ثبت نام متقاضیان را مشروط به نداشتن پلاک فعال و عدم انتقال سند تا یک سال آینده کرده است.

شروط مذکور در حالی است که مشخص نیست چه خودرویی از چه برندی و با چه قیمتی قرار است وارد کشور شود و این باعث سردرگمی متقاضیان شده است. به اعتقاد کارشناسان، به نظر می رسد در حال حاضر نوعی خالی فروشی اتفاق افتاده است.

در این میان، اطلاعات نیز نشان می دهد که تعدادی خودرو به صورت قطره چکانی وارد شده و تاکنون فقط ثبت سفارش خودرو انجام شده؛ اگرچه وزارت صمت، وعده ورود ۱۰۰ هزار خودرو به کشور را داده است. با این حال، مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو  عنوان کرد که ثبت سفارش به معنای واردات خودرو نیست.

به گفته او، واردات این خودروها بیشتر کار تبلیغاتی است و بین عملیات اجرا با کار فاصله است. این که من دوست داشته باشم خلاء بازار در موضوع خودرو را سریع جبران کنم یا از افزایش قیمت ها جلوگیری کنم؛ صِرف دوست داشتن ملاک عمل نمی تواند باشد.

دادفر متذکر شد: ثبت سفارش ۸۰ هزار دستگاه خودرو انجام شده، اما این به معنای واردات خودرو نیست. حتی اگر ۸۰ هزار دستگاه خودرو هم وارد شود، باید ببینیم در آینده چگونه قیمت گذاری می کنند.

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس، من اعتقاد دارم در حال حاضر و با شرایط کنونی کشور در آیتم هایی مثل نرخ ارز، مشکلات و موانع واردات و صادرات، موانع تامین کالا از طریق کشورهای منطقه، با سختی هایی روبه رو هستیم.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.