| کد خبر: 246550 |

بی‌تو جهی آیین‌ نامه واردات خودرو به الزامات محیط زیستی

آئین نامه واردات خودرو که به تازگی با تمام مشکلات و موانع بی شمار ابلاغ شده، چقدر دارای الزامات زیست محیطی است؟

تین نیوز

آئین نامه واردات خودرو که به تازگی با تمام مشکلات و موانع بی شمار ابلاغ شده، چقدر دارای الزامات زیست محیطی است؟

به گزارش تین نیوز،  آئین نامه واردات خودرو با ۹ بند ابلاغ شد. در بین این ۹ بند تنها بند ۵ آن یعنی «ورود خودروهای برقی با محوریت مناطق آزاد» رنگ وبوی محیط زیستی دارد. هرچند، اخیرا رئیس سازمان ملی استاندارد باز هم بر واردات خودروهای «استاندارد» به کشور تاکید کرده اما در شرایطی که «از ابتدای سال تاکنون، تهران فقط ۲ روز هوای پاک داشته» لزوم ارزیابی زیست محیطی خودروهایی که قرار است بر اساس این آیین نامه وارد کشور شوند، بیش از پیش احساس می شود.

سهم ۶۵ درصدی خودروها در آلودگی هوای پایتخت

 همزمان با ابلاغ آیین نامه واردات خودرو، گمانه زنی درباره اینکه چه خودروهایی وارد کشور می شود افزایش یافته است. اما از آنجایی که این آیین نامه، مهمترین شرط ورود خودرو به کشور را «شرطِ قیمتی» دانسته، بی توجهی به موضوع الزامات محیط زیستی واردات این حوزه نگرانی های فراوانی را به همراه داشته است.

از ابتدای سال تا هفته نخست شهریورماه، پایتخت نشینان تنها دو روز هوای پاک تنفس کرده اند. با اینحال، اتفاق مثبتی برای زدودن رنگ خاکستری از آسمان تهران انجام نمی گیرد. در این بین هم، برخی آمار و ارقام منتشر شده، سهم خودروها در آلودگی هوا را حدود ۶۵ درصد ابلانشان می دهند. کامیون ها، اتوبوس ها و سواری ها نقش اول را در آلودگی هوا دارند. اظهارات مقامات هم نگران کننده است؛ از ۲۲۰۰ اتوبوس فعال ولی فرسوده تا ۶۵۰۷ دستگاه ون فرسوده!

این در حالیست که بخش حمل ونقل عمومی بسیاری از کشورها به سمت سبز شدن حرکت کرده اند، برای نمونه می توان به شهر اسفنجی برلین اشاره کرد که محدوده فرودگاهی «تگل» را به مکانی «بدون خودرو» تبدیل کرده است.

الزامات زیست محیطی آئین نامه

اما، آئین نامه واردات خودرو که به تازگی با تمام مشکلات و موانع بی شمار ابلاغ شده است، چقدر دارای الزامات زیست محیطی است؟

آئین نامه خودرو دارای ۹ بند است. بند پنجم آن نشان می دهد که واردات خودروی دو نیرویی (هیبریدی) یا تمام برقی به کشور با محوریت مناطق آزاد انجام می گیرد.

اما، خودروی برقی چه سهمی در کاهش آلودگی هوا دارد؟ کارشناسان این سهم را بسیار پررنگ می دانند. در همین زمینه، ایرنا طی گزارشی اعلام کرده که «یک خودروی برقی هر سال می تواند به طور میانگین از انتشار ۱.۵ میلیون گرم دی اکسید کربن جلوگیری کند که این مقدار برابر با چهار بار پرواز رفت و برگشت از لندن به بارسلون است.» نقش این خودروها در آلودگی صوتی را نیز نباید نادیده گرفت. با اینحال، در حالی که کشورها هر روز زیرساخت های مورد نیاز برای ساخت این خودروها را فراهم می کنند، در ایران هنوز هم تب خودروهای بنزینی بالاست و این آیین نامه نیز تاییدکننده همین موضوع است.

خودروهای وارداتی با محیط زیست سازگارند؟

بیاییم نگاهی به بندهای دیگر این آئین نامه بیاندازیم. قرار است سقف واردات خودرو خارجی ۲۰ هزار یورو و اولویت با خودروهای زیر ۱۰ هزار یورو باشد. در همین ارتباط، برخی برندهای احتمالی زیر ۲۰ هزار دلار کیا، نیسان و میتسوبیشی هستند. پیشتر، امید قالیباف- سخنگوی وزارت صمت- هم گفته بود با خودروساز هایی همچون تویوتا و شرکت های خودروساز آلمانی، چینی و هندی برای واردات خودرو مذاکراتی صورت گرفته است. سوال اینجاست این خودروسازی ها چقدر با محیط زیست سر سازگاری دارند؟

در پاسخ به این پرسش باید گفت؛ گزارش ها نشان می دهند اروپایی ها پایان خودروهای دیزلی و بنزینی را تا سال ۲۰۳۰ دنبال می کنند. هندی ها قرار است ۳۰ درصد از فروش خود را تا سال ۲۰۳۰ به خودروهای برقی اختصاص دهند. ۲۵ درصد از فروش چینی ها تا سال ۲۰۲۵، مربوط به خودروهایی با سوخت تجدیدشدنی خواهد بود. ژاپن هم خودروهایی را روانه بازار کرده است که دوستدار محیط زیست هستند.

به طور مشخص، برندهای احتمالی نام برده شده مثل کیا، نیسان و میتسوبیشی هم طرح هایی برای سبز شدن دنبال می کنند. نیسان هدف سوخت کربن خنثی را برای سال ۲۰۵۰ برای خود در نظر گرفته است. کیا از نقشه راه دستیابی به بی طرفی کربن تا سال ۲۰۴۵ رونمایی کرده است.  میتسوبیشی موتورز هم به طور فعال کاهش مصرف منابع انرژی مانند الکتریسیته و سوخت را برای کنترل انتشار دی اکسید کربن که باعث گرم شدن کره زمین می شود، ترویج می کند. این شرکت نقشه راهی را هم برای کربن خنثی منتشر کرده است.

هدف ریست محیطی

با اینحال، نگرانی هایی به جهت ورود خودروهای بی کیفیت به کشور ابراز شده است. برای مثال، رئیس پلیس راهور از واردات خودروهای بی کیفیت هندی انتقاد کرده است. مرتضی مصطفوی، کارشناس صنعت خودرو، هم در زمینه احتمال ورود خودرو از روسیه گفته است: «شرکت های روسی مازاد نیرو دارند و خودروهایشان کیفیت چندانی ندارند.» در حالی این نگرانی ها مطرح می شوند که رئیس سازمان ملی استاندارد برای بار چندم بر ورود خودروهای دارای استاندارهای چندگانه تاکید کرده است.

با تمام این نگرانی ها، باید دید با وجود موانع بی شمار بر سر واردات، در نهایت پای چه خودروهایی و با چه کیفیتی به کشور باز خواهد شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: تجارت نیوز

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.