| کد خبر: 244000 |

توضیحات صمت درباره حذف طرح‌های خودرویی از قرعه کشی

سخنگوی وزارت صمت با اشاره به برخی ابهامات و اخبار منتشره در برخی رسانه‌ها درباره حذف خودرو‌ها از قرعه کشی گفت: ۵۰ درصد از طرح‌های خودرویی تا پایان شهریور می‌تواند از فرآیند قرعه کشی حذف شود.

تین نیوز

سخنگوی وزارت صمت با اشاره به برخی ابهامات و اخبار منتشره در برخی رسانه‌ها درباره حذف خودرو‌ها از قرعه کشی گفت: ۵۰ درصد از طرح‌های خودرویی تا پایان شهریور می‌تواند از فرآیند قرعه کشی حذف شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، امید قالیباف تاکید کرد که اجرایی شدن این اقدام بسته به عرضه خودرو از سوی خودروسازان دارد که البته قول افزایش تولید را داده اند.

متن گفتگوی کامل برنامه بازار تهران؛ رادیو تهران با سخنگوی وزارت صمت بدین شرح است: 

سوال: خبری منتشر شد که تعدادی خودرو‌های داخلی بدون قرعه کشی به دست مردم برسد، عددی که من می‌خوندم ۵۰ مدل خودرو بود درباره جزئیات این ۵۰ مدل خودرو توضیح دهید که این‌ها مربوط به کدام کارخانه‌های خودرو است؟

جواب: ما وقتی که قرعه کشی اول را از طریق سامانه یکپارچه انجام دادیم قرار است تا ۲۵ خرداد اسامی افرادی که به صورت ذخیره و قطعی هستند وجه خود را واریز کنند و پس از تکمیل و تعیین تکلیف این تعداد منتخبان، تعداد باقی مانده قابلیت برنامه ریزی دارند و این خودرو‌ها شاهین، ساینا و کوییک است که قابلیت خروج از قرعه کشی را دارد. 

این که عرض کردم ۵۰ مدل در واقع به این معنا نیست که ۵۰ درصداز لحاظ تعدادی، زیرا برخی خودرو‌ها مانند ۲۰۶ که تقاضای بالایی دارد و برای همین عرض کردم که ۵۰ درصد مدلی و اسمی نه به صورت وزنی، وزن بعضی از خودرو‌ها خیلی بیشتر از این هاست. بر اساس آنچه که تا ۲۵ خرداد و از ۲۵ خرداد تا آخرشهریور انجام می‌دهیم قرار است ۵۰ درصد اسمی و مدلی از قرعه کشی خارج شود و تا آخرسال پیش بینی ما این است که تا یک میلیون و چهارصد هزار تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه تولید را بزنیم و با قاطعیت بگوییم که از مرحله قرعه کشی عبور می‌کنیم. مثلا برای خودروی ۲۰۶ که تقاضا زیاد است، این اتفاق دیرتر می‌افتد و باید بیشتر تولید شود تا عرضه و تقاضا باهم همخوانی داشته باشد، اما برای بعضی از خودرو‌ها در نیمه اول سال و زودتر این اتفاق می‌افتد.

سوال: انتقادی به وزارت صمت وارد شد مبنی بر اینکه بسیاری از شرکت‌ها ذیل این قرعه کشی قرار گرفتند و در واقع آن فرایند قرعه کشی که ما انتظار داشتیم از بین برود درعوض گسترده‌تر شد؛ آیا این روند ادامه پیدا می‌کند؟

جواب: وزارت صمت بر اساس درخواست‌های دادستانی، دستور رئیس جمهور و سران سه قوه مکلف به تنظیم بازار خودرو است. از این رو خودروساز‌هایی که قبلا قرعه کشی انجام می‌دادند باید این کار را از طریق سامانه یکپارچه قرعه کشی خودرو انجام دهند. در واقع وزارت صمت برای تنظیم بازار نیاز به این داشت که تمام عرضه‌ها از تمام خودروساز‌ها یکجا جمع شود و تمام تقاضا یکجا بیاید و اینجا مشخص می‌شود که سیاست گذاری و تنظیم گری باید به چه شکلی انجام گیرد، این سیاست دایمی ما نیست این سیاست اکنون ما برای تنظیم بازار است. بعضی خودرو‌ها در بخش خصوصی ممکن است یک قیمتی داشته باشند، اما اگر دربورس کالا به صورت آبشاری عرضه شود ممکن است روی کالا‌های داخلی هم اثر داشته باشد. از این رو عرضه خودرو در بورس منتفی شد.

سوال: روز گذشته نامه‌ای منتشر شد مبنی بر تذکر دستگاه‌های بازرسی برای سامانه یکپارچه، علت چی بود؟

جواب: موضوع از این قرار بود که ما وقتی اسامی قطعی را اعلام کردیم باید بررسی‌هایی از نظر اطلاعات هویتی انجام می‌شد، در این میان از طریق فهرست ذخیره ۱۵ هزار نفر می‌توانستند جایگزین کسانی شوند که فرآیند واریز وجه را تکمیل نمی‌کردند. اتفاقی که افتاد این بود که به این ۱۵ هزارنفر به صورت تصادفی و نه براساس اولویت اطلاع رسانی از حیث برندگان قرعه کشی شد که ابهام ایجاد کرد. این در حالی بود که از این ۱۵ هزار نفر، ۳ هزار نفر واجد اولویت بودند. در این باره با افزایش عرضه، ترتیبی اتخاذ کردیم که به افراد ذخیره هم خودور تعلق گیرد.

سوال: درمورد واردات خودرو خبری نیست؟

جواب: هنوز هیچ ابلاغی نشده و واردات خودرو باید درفرایند خیلی دقیقی انجام شود و دولت هم باید به ما اعلام کند. ضمن اینکه هنوز زود است در این درباره صحبت کنیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.