| کد خبر: 242655 |

◄ تولید خودروی ناقص از خردادماه متوقف می‌شود

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو، با بیان‌ این‌که فضای صنعت خودرو به دلیل حاشیه‌پردازی‌ها بسیار غبارآلود شده، گفت: در این فضا، فعالیت‌های راهبردی، محوری و ساختاری که در حال انجام است، به حاشیه رانده می‌شود و گویا اراده‌ای برای حذف حواشی و حل آن وجود ندارد.

تین نیوز

مهدی خطیبی یکی از سخت‌ترین و ریشه‌ای‌ترین اقداماتی که هم‌زمان چند مشکل را حل می‌کند را پرهیز از تولید ناقص و عبور مستقیم تولید دانست و گفت: بر این اساس، به هیچ عنوان تولید خودروی ناقص صورت نگیرد و هر چه تولید می‌شود به صورت کامل بوده و پس از عبور از خط تولید به صورت مستقیم در اختیار بخش فروش برای صدور سند، پلاک و حمل و تحویل به مشتریان قرار گیرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، وی تولید مکانیکی و تجاری را دو مفهوم نادرست شکل گرفته در صنعت خودروی کشور در سال‌های اخیر عنوان کرد و گفت: تولید مکانیکی به معنی تولید ناقص و تولید تجاری یا تجاری سازی به معنی کامل کردن خودرو است، این در صورتی‌ است که تولید مکانیکی تولید به شمار نمی‌رود و بالا بودن آن نمی‌تواند به عنوان حسن در فرآیند تولید مطرح باشد.

مدیرعامل ایران‌خودرو افزود: هر چه تولید مکانیکی و ناقص بیشتر هم باشد به زیان تولیدکننده خواهد بود، کمااین‌که همین موضوع باعث شد که معضل خودروهای کف بدون فایده گریبان‌گیر صنعت خودرو شود.

خطیبی افزایش هزینه را ماحصل تولید خودروی ناقص عنوان کرد و گفت: طبق بررسی‌های به عمل آمده از وضعیت تولید خودروهای ناقص در سال گذشته، به این نتیجه رسیدیم که اگر از تولید خودروی ناقص جلوگیری می‌شد، صرفه جویی چهار هزار میلیارد تومانی برای ایران خودرو اتفاق می‌افتاد. این عدد به معنی جلوگیری از ۳۵ درصد زیان سال قبل ایران خودرو است! وی رفع معضل تولید خودروی ناقص و پرهیز از این همه هزینه، صرف زمان و ایجاد تنش و ... را دیگر نتایج حذف خودروی ناقص از فرآیند تولید دانست و گفت: افزون بر این، جهش ۲۵ درصدی کیفیت محصولات ایران خودرو نیز صورت می گرفت.

مدیرعامل ایران خودرو تصریح کرد: صرفه جویی هزینه، با توجه به این که برنامه افزایش تولید و عرضه را در سال جاری در دستور کار قرار داده‌ایم، بسیار بیشتر از تخمین چهار هزار میلیارد تومان سال گذشته رقم خواهد خورد.

خطیبی ادامه داد: طرح موضوع کاهش تولید در ایران خودرو از لحاظ مفهومی دارای ایراد است و نمی تواند در شرایطی که امکان عرضه خودروی ناقص وجود ندارد، مورد قبول باشد. فرض کنید طی دو ماه یک میلیون خودروی ناقص تولید می‌شد، چه فایده ای برای بازار و مشتریان داشت؟ مگر خودروی ناقص قابلیت صدور سند، حمل و تحویل به مشتریان را دارد؟ این اقدام جز زیان برای تولیدکننده و مصرف کننده نتیجه ای دیگری در بر نداشته و فعل نادرستی در اقتصاد به حساب می آید.

وی با بیان این که تولید خودروی مکانیکی را تولید نمی دانیم، تصریح کرد: بر این مبنا تولید کامل و قابل صدور سند، حمل و تحویل به مشتریان، تولید به شمار می رود که از ابتدای امسال این شاخص در گروه صنعتی ایران خودرو نسبت به مدت مشابه سال گذشته بالاتر بوده و تا انتهای هفته جاری به بیش از ۶۰ هزار دستگاه خواهد رسید که بیش از  ۱۲ هزار دستگاه از سال گذشته بیش‌تر است و در حال حاضر، این رقم با شیب قابل ملاحظه ای در حال فاصله مثبت از مقدار سال قبل است.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو افزود: میزان عرضه محصولات ایران خودرو یعنی خودروهای پلاک شده و خودروهای از کف پارکینگ های ایران خودرو برای تحویل خارج شده است، طی سال جاری تا انتهای هفته به رقم ۹۰ هزار دستگاه خواهد رسید که این هم رشد قابل توجهی نسبت به سال قبل دارد.

وی در پاسخ به علت تفاوت عدد تولید ۶۰ هزار دستگاه با تحویل ۹۰ هزار دستگاه خودرو گفت: این اختلاف مربوط به خودروهای مانده در کف پارکینگ در انتهای سال قبل است که الحمدلله با سیاست های اتخاذ شده و تلاش شبانه روزی همکارانم تعداد خودروهای ناقص کف هم اکنون ۳۱  هزار دستگاه است که تا پایان هفنه به رقم ۲۸ هزار دستگاه خواهد رسید. در کاهش تعداد خودروهای ناقص در سه ماه گذشته، توفیق چشمگیری حاصل شده است.

خطیبی خاطرنشان کرد: در سه ماه گذشته، علاوه بر تولید و تحویل خودرو به مشتریان، در  برنامه ریزی انجام شده، تعداد ۵۴ هزار دستگاه  یعنی ۶۶ درصد از خودروهای ناقص کف کاسته و روانه بازار شده که فقط ۳۴ هزار دستگاه از این رقم مربوط به سال جاری است. یعنی از ابتدای فروردین تا کنون، فقط ۴۱ درصد از خودروهای ناقص ۹ بهمن سال قبل کاسته و تا انتهای هفته به رقم کل ۲۸ هزار دستگاه خواهد رسید که خیلی کمتر از حد تعیین شده توسط ریاست محترم جمهوری در بازدید سرزده از ایران خودرو است.

وی از توقف کامل تولید خودروی ناقص از ابتدای خردادماه خبر داد و گفت: بنابراین دیگر معضلی به نام خودروی کف و ناقص نخواهیم داشت.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با بیان این که به مردم عزیز اطمینان می‌دهم که با واژه ها و الفاظ بازی نمی‌کنیم و واقعیات را شفاف می گوییم، گفت: به دنبال بازی با اعداد برای انحراف افکار عمومی و ارایه اعداد بالای تولید ولی تولید ناقص و غیرقابل عرضه نیستیم، ایران خودرو، تولید ناقص را ضعف در مدیریت می‌داند و آن را به زودی از فرآیند تولید حذف خواهد کرد.

وی افزود: هر چند این اقدام طاقت فرسا و سخت به خصوص برای شبکه تامین ایران خودرو خواهد بود اما از مجموعه قطعه سازان می خواهم که برنامه تولید خود را با ایران خودرو مطابقت دهند چون معتقدیم، خیر تامین کنندگان، ایران خودرو، مردم شریف و کشور در همین است.

خطیبی تولید خودروی ناقص را شجره خبیثه در صنعت خودرو خواند و گفت: تولید ناقص و اعلام آمار تولید خودرو به نام تولید اقدام خوبی نیست و ایران خودرو این اقدام را انجام نخواهد داد. شاید در ابتدای امر کار سختی به نظر آید اما ریشه این موضوع برچیده خواهد شد و باقیات و صالحات آن برای همه خواهد بود. وی خواستار حمایت نهادهای نظارتی از این تصمیم مهم ایران خودرو شد و گفت: از نهادهای نظارتی خواهش می کنیم، مانند گذشته که همیشه فریادرس و یاری رسان صنعت و تولید کشور بوده اند، در این پروژه بزرگ ملی و خیر مطلق نیز از ایران خودرو حمایت کنند. همه ما در ثواب، خیر و برکات این کار بزرگ اقتصادی، فنی و مدیریتی شریک هستیم.

خطیبی از کاهش آمار تعهدات معوق به مشتریان نیز خبر داد و گفت: بر اساس وعده داده شده به وزیر محترم صمت در بازدید روز ۱۳ فروردین، آمار تعهدات معوق به مشتریان با سرعت بالایی به سمت صفر شدن پیش می رود و تا انتهای ماه از رقم کنونی که حدود ۹ هزار دستگاه است به صفر خواهد رسید و تعهدات به روز خواهد شد. عدد فعلی تعهدات، در سال های اخیر فعالیت ایران خودرو بی سابقه بوده و رسیدن آن به صفر نیز رکوردی ماندگار در این شرکت خواهد بود.

وی در پایان گفت: تمامی موارد فوق و مابقی موفقیت های چشمگیر ایران خودرو نظیر جهش ۲۰ درصدی کیفیت قبل از تحویل خودرو، کاهش ۵۵ درصدی خودروهای معوق در شبکه خدمات پس از فروش و موارد دیگر که در زمان خود اطلاع رسانی خواهد شد، میسر نشده مگر با درایت، دلسوزی، توجه و حمایت های وزیر صمت. خطیبی ضمن قدردانی از وزیر صمت، خاطرنشان کرد: ایشان به دنبال حمایت های تحول گرایانه و مسوولانه از صنعت خودروی کشور به عنوان سرمایه ملی هستند و برنامه های ایران خودرو نیز در مسیر اجرای راهبردهای وزارت صمت قرار دارد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.