| کد خبر: 227243 |

چند نفر امروز از خودروهای ارزان قیمت بهره‌مند می شوند

◄ راهکارهای دردسرساز عرضه خودرو در ایران

امروز نتایج قرعه کشی محصولات ایران خودرو اعلام شده ومشخص می شود که چه افرادی خودروی ارزان قیمت نسبت به بازار آزاد دریافت می کنند.

تین نیوز

روز گذشته بالاخره مهلت ثبت نام برای خرید خودروهای دولتی که از چهارشنبه هفته گذشته شروع شده بود به پایان رسید و امروز نتایج قرعه کشی مشخص می شود که چه افرادی خودروی ارزان قیمت نسبت به بازار آزاد دریافت می کنند.

صنعت خودروسازی ایزان که سال هاست با مشکلات مختلفی مواجه شده است و شیوه تصمیم گیری و سیاستگذاری ها به گونه ای بوده که نه تنها اختلاف قیمت بین بازار و کارخانه بسیار زیاد بوده بلکه زمینه برای دلالان و رانت‌خواران فراهم شده است. حالا در همین راستا تصمیم گیران و مدیران دولتی برای فرار از این معضلات و رسیدن خودرو به دست خریدارنا واقعی راهکارهای مختلفی را ارائه کردند که پیش فروش و قرعه کشی محصولات داخلی از جمله این روش ها بوده است.

به گونه ای که در این طرح گفته می شود که خودروها حتی تا ۱۰۰ میلیون تومان ارزان‌تر از بازار به فروش می‌رسد. اما چند نفر در این دوره از قرعه کشی قرار است خودروی ارزان‌تر دریافت کنند؟ پیش از این، در آخرین طرح پیش‌فروش خودروسازان بیش از ۳٫۵ میلیون نفر متقاضی شرکت کرده بودند اما خودروساز سایپا تنها به ۱۵ هزار نفر خودرو داده بود. در طرح اخیر نیز به نظر می‌رسد با وجود ثبت‌نام میلیونی حداکثر ۱۵ هزار نفر برنده شوند. کسانی قرار است برنده شوند که شرایطی از جمله نداشتن خودرو شخصی را داشته باشند.

با این حال تاکنون انتقادهای زیادی نسبت به این نوع عرضه خودرو در بازار مطرح شده است تا جایی که اخیرا نیز معاون اول رئیس جمهور نسبت به توزیع خودرو از طریق قرعه‌کشی گلایه‌هایی را مطرح کرده بود.

همچنین لازم به ذکر است که چندی پیش پس از بازدید رئیس کل بانک مرکزی از ایران‌خودرو قرار شد یک حمایت میلیاردی از خودروسازان صورت بگیرد. اما آیا به راستی توزیع یارانه خودرو آن قدر ضرورت دارد که در آینده مجددا خودروسازان از حمایت‌های عمومی بهره ببرند و دیگر صنایع سهمی از حمایت‌های میلیاردی نداشته باشند؟

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.