| کد خبر: 220380 |

علت جلوگیری از واردات خودرو

معاون وزیر صمت با بیان اینکه قیمت‌های دولتی رانت‌ ایجاد کرده تا یک شبه صد میلیون سود نصیب افراد شود، گفت: در اقتصاد تولیدمحور، سود بادآورده وجود ندارد و اگر باشد مالیات هنگفتی اعمال می شود.

تین نیوز

معاون وزیر صمت با بیان اینکه قیمت‌های دولتی رانت‌ ایجاد کرده تا یک شبه صد میلیون سود نصیب افراد شود، گفت: در اقتصاد تولیدمحور، سود بادآورده وجود ندارد و اگر باشد مالیات هنگفتی اعمال می شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از خبرگزاری مهر، سعید زرندی در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما درباره گرانی عجیب و بی‌ثباتی قیمت خودرو، اظهار داشت: بالاخره حوزه خودرو مثل هر کالای دیگری قیمت تمام شده‌ای دارد و برای محاسبه آن باید اجزای مختلف را بررسی کنیم. در بررسی مشخص می‌شود در عمده محصولاتی که منجر به تشکیل خودرو می‌شود افزایش قیمت رخ داده است هر چند این همه ماجرا نیست. خیلی از قطعات خودرو متأثر از قیمت جهانی است.

وی درباره اینکه چرا می‌گوئیم خودرو تولید داخل است اما قیمت آن متأثر از قیمت ارز است، افزود: خودرویی که فرضا ۶ الی ۱۰ هزار دلار وابستگی ارزی دارد و خودروهای پر تیراژ بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار وابستگی دارند می‌شود این را تا ۲۲۰۰ دلار وابستگی هم رساند اما صرفه اقتصادی مهم است. الان در ۶ ماهه نخست سال ۱۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته تولید خودرو رشد داشته است. البته غیر از این خودروهایی که در پارکینگ هستند و واردات قطعاتشان با مشکل مواجه شده است. هر چند باید بدانیم که به نفع کارخانه است زودتر خودرو کامل شود و بتواند پولش را بگیرد.

فضای تقاضا عجیب است

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: فضای تقاضا عجیب است خبر دارم روز گذشته در قرعه‌کشی یکی از خودروسازان نزدیک به دو میلیون و نهصد هزار نفر شرکت کردند، همین نشان می‌دهد که نقدینگی که در اختیار مردم است عدد بالایی است. هر چند قیمت‌های دولتی رانت‌هایی را ایجاد کرده و جذابیت ایجاد کرده تا یک شبه صد میلیون سود نصیب افراد شود که همین موجب می‌شود همه بخواهند در این بازار سرمایه‌گذاری کنند. در اقتصاد تولید محور هیچ وقت سود بادآورده وجود نخواهد داشت و اگر باشد مالیات هنگفتی برای آن اعمال می‌شود.

وی ادامه داد: در ادبیات دنیا بررسی کنید تا ببینید مالیات خاص برای سودهای یک شبه وجود دارد زیرا باید با زحمت، پول درآورد. اگر امروز سود خریدتان چند برابر شد باید مالیات بدهید و همین باعث می‌شود که هر کسی وارد این بازارها نشود. یکی از ضعف‌هایی که در کشور وجود دارد حرکت به سمت بازارهای موازی تولید است. عمده کشورهایی که توانستند به سمت رشد اقتصاد بروند به این دلیل بود که به تولید توجه کردند. نمی‌شود پول را در تولید بیاورید و ۵۰ دستگاه بازخواست‌تان کنند اما اگر ببرید در بازارهای موازی تولید این‌طوری نشود و سود بدون ریسک ببرید و انتظار داشته باشید سرمایه‌دارها تولید کنند و به سمت بازار ارز و طلا جذب نشوند.

علت جلوگیری از واردات خودرو

زرندی درباره راهکار دبیر انجمن واردکنندگان خودرو برای مهار قیمت خودرو با واردات آزاد، خاطرنشان کرد: در شرایط ایده‌آل در هر بازاری اگر تقاضا و تولید متناسب نبود یکی از راه‌ها واردات است اما وقتی در کشور مشکل ارز دارید نمی‌شود. کشوری که سخت‌ترین تحریم‌ها را دارد ارز را برای خودرو صرف نمی‌کند هر چند در بحث واردات هنوز جمع‌بندی مشخصی صورت نگرفته است. نگاه ما این است ارزی که داریم را هزینه برای ساخت داخل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه خودرو ۵ میلیارد دلار قطعات منفصله واردات داریم که در سال‌های مختلف کم شده و این رقم در اوایل سال ۹۸ به ۳۲۸۰ دلار رسید. بنابراین هدف‌گذاری کردیم تا مابقی را در جای ضروری دیگری هزینه کنیم. در واقع هر کاری که منجر به ارزآوری و یا خروج ارز کمتری از کشور شود را حمایت می‌کنیم.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • بازنشسته 0 0

    حتمآ بعضی از گروها رانتها با ورود خودرو که مخالف هستن سود زیادی به جیب میزنند که اگر خودرو وارد شود البته میخورند ولی دو لپی دیگه نمیتوانند ومافیایی هستن که حتی جلو قانونی که از مجلس هم رد شده می‌گیرند جوابگوی کسی نیستن وبه همین خاطر است که قیمت خودروی بی کیفیت داخلی سر به فلک کشیده بالاخره باید فکر اساسی کرد که هم قدرت خرید مردم افزایش پیدا کند و هم از نظر صنعتی خودرو در ایران رقابتی و با کیفیت و ازنظر قیمت هم در حد تعادل و تعامل باشد