| کد خبر: 219208 |

۴ درصد لوازم یدکی خودرو در بازار، قاچاق است

سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران گفت: اگر قاچاق را به معنای واقعی آن یعنی وارد شدن اجناس از مبادی غیرقانونی و بدون پرداخت حقوق و عوارض گمرکی و مالیات در نظر بگیریم، شاید سه تا چهار درصد لوازم یدکی خودرو موجود در بازار را شامل شود.مهلت یک هفته‌ای به شهرداری برای ساماندهی حمل و نقل عمومی

تین نیوز

سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران گفت: اگر قاچاق را به معنای واقعی آن یعنی وارد شدن اجناس از مبادی غیرقانونی و بدون پرداخت حقوق و عوارض گمرکی و مالیات در نظر بگیریم، شاید سه تا چهار درصد لوازم یدکی خودرو موجود در بازار را شامل شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا،  سازمان مبارزه با قاچاق کالا و ارز حاکی از قاچاق نزدیک به دو میلیارد دلاری قطعات خودرو به کشور در سال ۹۸ است.

«آرش محبی‌نژاد» افزود: این آمار در مقایسه با متوسط سال‌های گذشته که حدود ۱.۳ میلیارد دلار بود، رشد چشمگیری را نشان می‌دهد.

از داشتن صرفه اقتصادی، سهولت قاچاق و قرار نگرفتن ارز کافی در اختیار واردکنندگان رسمی، به عنوان دلایل اصلی رشد قاچاق در حوزه قطعات خودرو یاد می‌شود.

در این پیوند، «سید مهدی کاظمی» سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران، امروز (یکشنبه) ‌ در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: این روزها به قطعات بی‌کیفیت و تقلبی خودرو نیز جنس قاچاق اطلاق می‌شود، در حالی که باید بین آنها تفاوت و تمایز قائل شد.

وی بیان‌داشت: شاید حدود ۲۰ درصد قطعات یدکی موجود در بازار از اجناس بی‌کیفیت باشد.

کاظمی در این زمینه گفت: بارها به گمرک و سازمان ملی استاندارد اعلام کرده‌ایم که فعالان این اتحادیه می‌توانند به عنوان کارشناس قطعات خودرو به یاری این سازمان‌ها بشتابند تا قطعات با تایید کارشناسان، ثبت سفارش و وارد شوند.

وی ادامه‌داد: عده‌ای نیز جواز کسب از این اتحادیه ندارند و اجناس متفرقه را وراد بازار کرده و در شهرستان‌ها و اطراف تهران توزیع می‌کنند، به طوری که این روزها برخلاف رویه سال‌های گذشته مراکز استان‌ها نیز فروشنده لوازم یدکی شده و حتی به تهران جنس می‌فروشند.

کمبود لوازم یدکی

سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران، در ادامه به کمبود لوازم یدکی در بازار اشاره کرد و گفت: این مساله از دو عامل اساسی شیوع ویروس کرونا و تورم نرخ ارز ناشی می‌شود، به‌طوری که مواد اولیه گران به دست تولیدکنندگان لوازم یدکی می‌رسد و در نتیجه کالای نهایی نیز گران تمام می‌شود.

وی تاکیدکرد: خواسته فعالان این صنف، نه دریافت ارز ارزان‌قیمت، بلکه ثبات نرخ ارز دست‌کم برای چند سال است و در این صورت می‌توانند همه نیاز بازار را تامین کرده و قیمت‌ها را به نصف برسانند، زیرا ‌از حدود ۷۰ سال پیش تاکنون رقابت شدیدی در بین اعضای این صنف شاهدیم.

کاظمی یادآورشد: اکنون به‌جز برخی واردکنندگان لاستیک، باتری و برخی قطعات اساسی و هایتک (High Tech)، ارز در اختیار فعالان این صنف قرار نمی‌گیرد و آن‌قدر توان، تجربه و نیروی انسانی باسواد در این اتحادیه وجود دارد که قادر به تامین بازار باشیم.

شکایت از بی‌کیفیت بودن قطعات

مسوول رسیدگی به شکایات اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران، عمده شکایت‌های مردمی به این اتحادیه را در زمینه بی‌کیفیت بودن قطعات به‌ویژه قطعات خودروهای چینی عنوان کرد و گفت:‌ این در حالی است که در ماه‌های گذشته شکایت‌ها در این زمینه در خصوص خودروهای داخلی افت داشته است.

این مقام صنفی بیان‌داشت: دلیل اصلی این موضوع نیز افزایش نرخ ارز است، به طوری که علاوه بر فعالان صنف لوازم یدکی که واردات برایشان دشوار شده، شرکت‌های خودروساز مونتاژکار نیز با مشکل مشابهی مواجه‌اند.

به گزارش ایرنا، اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران نزدیک به ۱۰ هزار نفر عضو دارد که دست‌کم هشت هزار نفر آنان مجوز رسمی فعالیت دارند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.