| کد خبر: 211481 |

◄ چرا دانگ‌فنگ h30 کراس هیچ وقت تست ایمنی نداد؟

بعد از تصویب برجام و با کم شدن تحریم‌ها در کشورمان، یکی از مواردی که انتظار می‌رفت، ورود خودروهای خارجی به ایران بود. در این میان شرکت ایران‌خودرو با تبلیغ محصول وارداتی جدیدش، ماشین‌بازها را گوش‌ به‌ زنگ خبرهای خود کرده بود.

تین نیوز

بعد از تصویب برجام و با کم شدن تحریم‌ها در کشورمان، یکی از مواردی که انتظار می‌رفت، ورود خودروهای خارجی به ایران بود. در این میان شرکت ایران‌خودرو با تبلیغ محصول وارداتی جدیدش، ماشین‌بازها را گوش‌ به‌ زنگ خبرهای خود کرده بود.

شرکت ایران‌خودرو معمولا تبلیغات خوبی روی محصولات و واردات خود دارد که در بسیاری موارد بسیار اغراق شده به نظر می‌رسد. H30 کراس یکی از این موارد بود. این خودرو با همکاری شرکت دانگ‌فنگ چین و PSA فرانسه روی پلتفرم سیتروئن الیزه طراحی و ساخته شده است. H30 کراس برخلاف نامش یک کراس‌اوور نیست. در واقع یک هاچبک هم نیست. خودروهایی مانند این یا رنو ساندرو استپ‌وی را می‌توان در گروه جدیدی با نام هاچبک قد بلند! طبقه‌بندی کرد. اما H30 کراس ابعادش بزرگ‌تر از یک هاچبک است و این‌ یکی از نکات مثبت این خودرو می‌تواند باشد. H30 کراس در زمان خودش، اواخر زمستان 94 با قیمتی بسیار خوب عرضه شد و همین امر باعث فروش کامل سری اول و دوم ثبت‌نامی آن شد.

دانگ‌فنگ H30 کراس ارزش خرید دارد؟

برای ارزش‌گذاری روی یک خودرو ابتدا باید مشخصات فنی و رفاهی آن را سنجید. در نگاه اول طراحی ظاهری دانگ‌فنگ H30 کراس چندان چنگی به دل نمی‌زند. نکته جالب اینجاست که چینی‌ها در خودروهای خودشان به طراحی ظاهری و امکانات رفاهی بسیار توجه نشان می‌دهند. در این مورد انگار H30 مورد بی‌مهری آن‌ها قرار گرفته است. در طراحی ظاهری این خودرو شاید فقط به قسمت جلوی آن بتوان نمره قابل قبولی داد. از طرف دیگر متریال به کار رفته در داخل کابین هم از جنس مرغوبی نیست. موتور H30 کراس همان موتور معروف TU5 است که پیش‌ از این در پژو 206 تیپ 5 استفاده شده و کاربران از آن راضی بوده‌اند. اما مشکل اینجاست که این موتور 1.6 لیتری با قدرت 105 اسب‌بخار برای خودروی کوچکی مثل پژو 206 راضی‌کننده است، نه برای اتومبیلی مانند H30 کراس که هم از نظر وزن و هم ابعاد بسیار از پژو 206 سنگین‌تر و بزرگتر است. این مورد نکته منفی شاخص این خودرو است که کارشناسان روی آن مانور داده‌اند. استفاده از موتوری قدیمی و ضعیف بر روی خودرویی بزرگ و جدید! این موضوع باعث شده که H30 کراس شتاب و قدرت ضعیفی از خود نشان دهد.

نکته قابل توجه دیگر این است که دانگ‌فنگ H30 کراس هیچ تست ایمنی ثبت شده‌ای ندارد. این مورد بسیار عجیب و جالب توجه به نظر می‌رسد. در سایت شرکت دانگ‌فنگ فقط تست ایمنی نمونه سدان این خودرو به چشم می‌خورد. حال اینکه چطور شرکت ایران‌خودرو خودرویی با کیفیت ایمنی نامشخص را با این همه تبلیغ به کشور وارد می‌کند و اینقدر خوب می‌فروشد سؤالی است که جوابی برایش وجود ندارد. یکی از نکات جالب توجه که کاربران H30 کراس از آن شکایت کرده‌اند، خطای ایربگی این خودرو است. سیم‌کشی اتصالات ایربگ این خودرو در زیر صندلی‌ها قرار گرفته است. در صورت بالا بودن وزن راننده یا قرار دادن وسایل زیر صندلی، سوکت‌های این قسمت آسیب دیده و چراغ ایربگ مرتب روشن می‌شود. این از جمله نقاط ضعفی است که گویا هنوز تمهیدی برایش اندیشیده نشده است.

حالا چرا دانگ‌فنگ H30 کراس؟

خب اولین نکته، قیمت نسبتا مناسب این خودرو در مقایسه با دیگر خودروهای خارجی موجود در بازار است. در سایت www.divar.ir می‌توانید قیمت این خودرو را با دیگر همقطارانش مقایسه کنید. مورد بعدی فضای وسیع داخل کابین، ارگونومی خوب و کابین تقریبا مدرن این خودرو است که رضایت مشتریان را تأمین کرده. وجود امکاناتی نظیر سانروف، دنده اتوماتیک، دوربین عقب، 4 کیسه هوا و ایموبلایزر از جمله مواردی است که بسیاری از رقبای این خودرو در این سطح قیمتی فاقد آن هستند. به دلیل همسان بودن موتور دانگ‌فنگ H30 کراس و پژو 206، تأمین قطعات فنی این خودرو خیلی مشکل به نظر نمی‌رسد، اما خرید لوازم یدکی بخش‌های دیگر این اتومبیل مشکلی است که بعضی از کاربران این خودرو با آن مواجه شده‌اند. در مجموع می‌توان گفت دانگ‌فنگ H30 کراس یک خودروی خانوادگی جمع و جور با قیمتی مناسب است که می‌تواند نیاز یک خانواده را تأمین کند. اما باید منتظر بود و دید که در سال‌های بعد این خودروهای چینی کیفیت اولیه خود را حفظ می‌کنند یا خیر.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.