| کد خبر: 206423 |

توقف افت تولید خودرو در بهمن‌ماه

خودروسازان در پایان یازدهمین ماه سال جاری بالاخره توانستند رشد تولید ۴ درصدی را در تولید سواری نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته کلید بزنند با این حال تولید ماهانه روند نزولی داشته است.

تین نیوز

خودروسازان در پایان یازدهمین ماه سال جاری بالاخره توانستند رشد تولید ۴ درصدی را در تولید سواری نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته کلید بزنند با این حال تولید ماهانه روند نزولی داشته است. طبق آمارهای ارائه شده از سوی خودروسازان به سازمان بورس رشد تولید ماهانه خودروسازان که از پاییز آغاز شده بود در بهمن‌ماه متوقف و آنها افت تولید ۷/ ۱۴ درصدی را تا پایان بهمن در قیاس با دی ثبت کرده‌اند.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از دنیای اقتصاد،براساس آمار‌های منتشر شده در سایت کدال، سه خودروساز بزرگ کشور (ایران‌خودرو، سایپا و پارس خودرو) تا پایان بهمن امسال ۷۸۶ هزار و ۳۴۷ دستگاه از انواع محصولات سواری تولید کردند که با توجه به رشد تولید ۴ درصدی شرکت‌های خودروساز آنها توانسته‌اند تا پایان بهمن امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۹ هزار و ۴۷۸ بیشتر خودرو تولید کنند.در حالی شاهد رشد تولید در خطوط تولید شرکت‌های خودروساز هستیم که همچنان این شرکت‌ها با چالش ناشی از تحریم‌های خارجی روبه‌رو هستند. کارشناسان معتقدند در شرایطی که نمی‌توان برای حل مشکلات ناشی از تحریم‌های خارجی که منجر به خروج شرکای بین‌المللی خودروسازان شده، فکر چندانی کرد اما چنانچه خودتحریمی‌ها که منجر به عدم ترخیص برخی قطعات از گمرکات شده پایان یابد، دست مدیران خودروساز برای عرضه بیش از پیش محصولات تولیدی باز خواهد شد.اما در مورد چرایی افزایش تیراژ برخی مسوولان صنعتی کشور بخش زیادی از رشد تولید حاصل شده را ناشی از نهضت داخلی‌سازی می‌دانند که از تیرماه سال جاری آغاز کردند.

آنها معتقدند این اتفاق توانسته تا حدودی چالش ایجاد شده از ناحیه تحریم‌ها را پوشش دهد و خودروسازان با تکیه بر توان زنجیره تامین داخلی محصولات خود را در خطوط تولید تکمیل کنند.حال به سراغ آمارهای سایت کدال می‌رویم تا ببینیم سهم هر خودروساز از آمار ۱۱ ماهه امسال به چه میزان بوده است.

آنچه مشخص است از ۷۸۶ هزار و۳۴۷ دستگاه خودرو سواری که تا پایان بهمن تولید شده است، سهم ایران‌خودرو ۳۵۴ هزار و ۹۸۲ دستگاه بوده است. خودروسازی سایپا نیز توانسته ۳۳۵ هزار و ۳ دستگاه از انواع محصولات خود را در خطوط تولید نهایی کند. پارس خودرو نیز به‌عنوان زیر مجموعه سایپا و سومین خودروساز کشور در بازه زمانی ذکر شده تیراژ ۹۶ هزار و ۳۶۲ دستگاهی را از خود به جای گذاشته است. بنابراین ایران‌خودرویی‌ها توانستند همانند اولین ماه از فصل زمستان خود را به‌عنوان خودروساز برتر کشور به لحاظ تیراژ معرفی کنند.آبی‌های جاده مخصوص با تولید ۷ هزار و ۷۳۴ دستگاه از محصولات خود رشد ۲/ ۲ درصدی را به نسبت میزان تولید خود تا پایان بهمن ماه سال گذشته به ثبت رسانده‌اند. اما رشد تولید نارنجی‌های جاده مخصوص قابل‌توجه‌تر بوده است. خودروسازی سایپا توانسته در بازه زمانی یاد شده به نسبت مدت مشابه سال گذشته رشد تولید ۸/ ۱۷ درصدی را از خود به جای بگذارد.

سایپایی‌ها تا پایان بهمن ۹۸ توانستند ۵۰ هزار و ۶۰۹ دستگاه بیشتر خودرو تولید کنند.در حالی که ایران‌خودرو و سایپا رشد تولید داشته‌اند اما همچنان آمار تولید پارس خودرویی‌ها با افت همراه بوده است.سومین خودروساز کشور همان‌طور که اشاره شد تا پایان یازدهمین ماه از سال جاری ۹۶ هزار و ۳۶۲ دستگاه از انواع محصولات خود را در خطوط تولید نهایی کرده است. این میزان تولید حکایت از افت ۲۳ درصدی در قیاس با آمار تولید این خودروساز تا پایان بهمن ۹۷ دارد.پارس خودرویی‌ها طی یازده ماهه سال گذشته ۱۲۵ هزار و ۲۲۷ دستگاه خودرو تولید کرده‌اند.

بی شک دلیل این میزان افت تولید را باید در خروج خودروسازان بین‌المللی جست‌وجو کرد. تمرکز پارس خودرو پیش از بازگشت تحریم‌ها روی مونتاژ محصولات گروه رنو و برلیانس بود. بعد از خروج رنو و برلیانس تمهیدات اتخاذ شده از سوی مدیریت ارشد این خودروساز نتوانسته خلأ خروج رنو وبرلیانس از خطوط تولید پارس خودرو را جبران کند. صورت‌های مالی خودروسازان اما حکایت از توقف رشد ماهانه تولید آنها دارد. بر این اساس، ایران‌خودرویی‌ها در بهمن امسال ۴۵ هزار و ۱۴۵ دستگاه انواع محصول سواری را به تولید رسانده‌اند و در مقایسه با دی حدود ۵/ ۱۲درصد افت تیراژ داشته‌اند. سایپا نیز تیراژی ۲۹ هزار و ۱۸۸ دستگاهی در دومین ماه زمستان امسال داشته که در مقایسه با ماه قبل از آن، حدود ۲۲ درصد کاهش تیراژ را به خود می‌بیند. از آن سو پارس‌خودرویی‌ها نیز ۱۱ هزار و ۷۵۱ دستگاه محصول سواری را در یازدهمین ماه سال به تولید رسانده‌اند تا در مقایسه با دی، حدود یک درصد افت تیراژ را تجربه کنند. در مجموع، تیراژ بهمن‌ماه خودروسازان ۸۶ هزار و ۸۴ دستگاه بوده که در مقایسه با ماه قبل از آن، ۷/ ۱۴ درصد افت را نشان می‌دهد.بدین ترتیب کاهش تولید تیبا،سمند، گروه پژو و پراید بیشترین سهم را در  افت تولید ماهانه خودروسازان داشته است.

  رشد تولید پژو

حال نگاهی به جزئیات آمار تولید سه شرکت خودروساز می‌اندازیم تا مشخص شود آنها در ۱۱ ماه امسال چه افت‌و‌خیزی داشته‌اند. در بین محصولات ایران‌خودرو، گروه پژو (به جز پژو ۲۰۰۸) تیراژی ۲۵۳ هزار و ۱۳۳ دستگاهی در ۱۱ ماه امسال داشته که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲/ ۱۴ درصد افزایش را نشان می‌دهد.آمار مورد نظر پژو ۲۰۶، ۴۰۵، پارس و ۲۰۷ را شامل می‌شود و به نظر می‌رسد در این بین، بیشترین سهم تولید از آن ۲۰۶ باشد. حال نگاهی به آمار ۲۰۰۸ می‌اندازیم.

صورت‌های مالی آبی‌پوشان پایتخت نشان می‌دهد خودروی موردنظر روندی نزولی در ۱۱ ماه امسال داشته است. طبق آمار، تا پایان بهمن امسال پنج هزار و ۶۲۳ دستگاه پژو ۲۰۰۸ در ایران‌خودرو به تولید رسیده که نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته کاهش ۲/ ۱۶ درصدی را نشان می‌دهد. خودروی ۲۰۰۸ محصول جوینت‌ونچر ایران‌خودرو و شرکت پژو بود که در سال ۹۶ وارد بازار خودرو کشور شد. ایران‌خودرو ۱۶ هزار دستگاه از ۲۰۰۸ را پیش ثبت‌نام کرد، این در شرایطی است که با خروج پژو از ایران تولید این محصول فرانسوی نیز در ایران متوقف ماند.

اما تولید گروه سمند شامل سمند EF۷ و LX از گروه پژو تبعیت کرده و رشد تولید را نشان می‌دهد. ایران‌خودرو در تولید سمند با افزایش تولید مواجه شده ‌است. بنابر آمار منتشره، این شرکت طی ۱۱ ماه امسال، ۴۸ هزار و ۷۰۴ دستگاه سمند را به تولید رسانده‌ و این آمار سبب افزایش ۲۴ درصدی تولید محصول موردنظر نسبت به مدت مشابه سال گذشته شده است. تولید رانا نیز روند صعودی داشته است. ایران‌خودرو توانسته تا پایان بهمن امسال ۷ هزار و ۹۳۳ دستگاه رانا تولید کند. این خودروساز در مدت مشابه سال گذشته تنها ۳ هزار و ۳۶۹ دستگاه از این خودرو تولید کرده بود. بنابراین مقایسه این دو آمار رشد تولید ۴/ ۱۳۵ درصدی را نشان می‌دهد.

اما آمار تولید دنا روندی نزولی دارد. ایران‌خودرویی‌ها تا پایان بهمن امسال، ۲۹ هزار و ۵۲ دستگاه دنا را به تولید رسانده‌اند تا نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته ۸/ ۸ درصد کاهش تولید در این محصول را تجربه کنند.حال به سراغ سه محصول مونتاژی ایران‌خودرو یعنی تندر ۹۰، هایما و دانگ‌فنگ می‌رویم. در بین محصولات مونتاژی ایران‌خودرو اما تولید تندر ۹۰ در بهمن ماه ادامه پیدا کرده است. آمار تولید ایران‌خودرو نشان می‌دهد در دومین ماه زمستان، ۱۴۹ دستگاه تندر ۹۰ در این شرکت مونتاژ شده است. در مجموع طی ۱۱ ماه امسال نیز هزار و ۵۷۵ دستگاه تندر ۹۰ در ایران‌خودرو مونتاژ شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۵/ ۸۶ درصد افت را نشان می‌دهد. به این ترتیب به‌نظر می‌رسد که تولید رنو که از دی ماه امسال کلید خورد همچنان تداوم در ماه‌های آتی نیز داشته باشد.اما در بین دیگر مونتاژی‌های ایران‌خودرو دانگ‌فنگ محصول چینی تیراژی دو هزار و ۳۲۷ دستگاهی را تا پایان بهمن امسال از خود به‌جا گذاشته تا نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۸۷ درصد افت را تجربه کند. دیگر محصول مونتاژی ایران‌خودرو یعنی هایما نیز در حالی تداوم تولید را در بهمن ماه تجربه کرده که در قیاس با مدت مشابه سال گذشته افت ۷/ ۴۶ درصدی داشته است.

  کاهش ماهانه پراید

به سایپا برویم و ببینیم این شرکت چه آماری در تولید محصولات خود طی ۱۱ ماه امسال به‌جا گذاشته است. در حال‌حاضر پراید همچنان بیشترین تیراژ را در سایپا دارد. این خودروساز تا پایان بهمن ۱۷۵ هزار و ۵۳۱ دستگاه پراید را در خطوط تولید خود نهایی کرده است. این تعداد پراید در مقایسه با سال گذشته رشد ۲/ ۳۴ درصدی داشته است. تولید تیبا دیگر محصول این خودروساز نیز در پایان بهمن ماه ۹۸ به نسبت مدت مشابه سال گذشته رشد تولید را نشان می‌دهد. این خودرو تا پایان بهمن امسال تیراژی ۱۵۰ هزار و ۹۲ دستگاهی از خود به‌جا گذاشته که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۹/ ۲۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد. سه محصول سراتو، چانگان و آریو نیز در بهمن ماه سال جاری هیچ تولیدی نداشته‌اند.

طبق آمار منتشره شده توسط پارس‌خودرو این خودروساز تنها ۳۴۸ دستگاه برلیانس را تا پایان بهمن ماه امسال به تولید رسانده است. با توجه به این آمار، برلیانس در مقایسه با ۱۱ ماه سال گذشته حدود ۹۹ درصد افت تولید را تجربه کرده است. پارس‌خودرویی‌ها اما در بازه زمانی تحت‌بررسی، ۷ هزار و ۱۲ دستگاه کوئیک تولید کرده‌اند، این در شرایطی است که در بهمن ماه تولید ساینا در پارس‌خودرو متوقف بوده است.تولید پراید نیز همچنان در دستور کار پارس‌خودرو قرار دارد.

مقایسه آمار تولید پراید در بازه زمانی ذکر شده در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حکایت از رشد تولید ۵/ ۵۴ درصدی دارد. تا پایان بهمن ماه ۸۵ هزار و ۴۵۰ دستگاه پراید در پارس‌خودرو تولید شده است.اما نگاهی هم به اوضاع تولید خانواده رنوتا پایان یازدهمین امسال در شرکت پارس‌خودرو بیندازیم و ببینیم این محصول فرانسوی چه شرایطی در خطوط تولید این شرکت داشته است. طبق اطلاعات ارائه‌شده به بورس، در مجموع تیراژ خانواده تندر۹۰ (شامل تندر معمولی، پارس‌تندر، تندر اتومات و ساندرو) طی بازه زمانی تحت‌بررسی به ۳ هزار و ۵۳۳ دستگاه رسیده است. با این حساب، تیراژ این خانواده در مقایسه با ۱۱ ماه سال گذشته ۹۱ درصد افت داشته است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.