| کد خبر: 205243 |

راهنمای خرید موتور برقی؛ رانندگی بدون دود و صدا + جدول قیمت‌ها

موتور برقی پنج و نیم میلیون تومان از هزینه‌های سالانه‌تان را کاهش می‌دهد. هزینه سوخت سالانه برای هر موتور سیکلت حدود شش میلیون تومان است و هزینه برق مصرفی موتور‌های برقی سالانه ۶۰۰ هزار تومان تخمین زده می‌شود.

تین نیوز

افزایش قیمت بنزین حالا خیلی‌ها را به فکر خرید موتور برقی انداخته. موتور‌هایی که در کنار صرفه‌جویی در هزینه سوخت، کمترین میزان آلودگی را تولید می‌کنند، شتاب بیشتری دارند، وزنشان کمتر است و با کمترین صدا در خیابان‌ها حرکت می‌کنند. در این گزارش همه نکاتی که باید درباره موتورسیکلت‌های برقی بدانید را آورده‌ایم. قیمت آن‌ها در بازار دست کم ۱۰ میلیون تومان است و می‌توانند در هر بار شارژ حدود ۴۰ تا ۸۰ کیلومتر راه بروند. حداکثر سرعتشان بسته به قدرت موتور از ۵۰ تا ۸۰ کیلومتر در ساعت متغیر است.

هفت نکته درباره مشخصات موتور برقی

اول؛ قدرت موتور از همه چیز مهمتر است. قدرت موتور‌های برقی موجود در بازار عموما رقمی بین هزار تا سه هزار وات است که عامل اصلی تعیین‌کننده قیمت آن به شمار می‌رود. چراکه هر چه قدرت موتور بیشتر باشد، شتاب و سرعت آن نسبت رقبا افزایش پیدا خواهد کرد. باید توجه داشته باشید، موتور‌های برقی عموما گشتاور بیشتری نسبت به موتور‌های بنزینی دارند و سریع‌تر راه می‌افتند. عامل چنین اتفاقی در تفاوت طرز عملکرد موتور‌های الکتریکی و بنزینی است.

دوم؛ حداکثر سرعت موتور‌های برقی در بهترین حالت به ۸۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد که نسبت به موتور‌های بنزینی خیلی پایین‌تر است. موتور‌های برقی که حجم موتور آن‌ها در حد هزار و ۵۰۰ وات است، نهایتا می‌توانند با سرعت ۴۰ تا ۵۰ کیلومتر بر ساعت حرکت کنند. باید توجه داشته باشید که کیفیت ساخت موتور در این زمینه اهمیت زیادی دارد. موتور‌های چینی اسما سه هزار وات قدرت دارند، اما نهایت سرعت آن‌ها ۵۰ کیلومتر بر ساعت است. در طرف مقابل موتور‌های دو هزار واتی آلمانی می‌توانند به سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت برسند.

سوم؛ میزان مسافتی که می‌توان با شارژ کامل موتور‌های برقی طی کرد، بین ۴۰ تا ۸۰ کیلومتر است. این رقم عموما با حداکثر سرعت برابری می‌کند. به این صورت که یک موتور برقی با شارژ کامل می‌تواند به مدت یک ساعت با حداکثر سرعت در یک مسیر مستقیم حرکت کند. با این حساب اصلا نمی‌توان با چنین موتور‌هایی از شهر خارج شد و تقریبا هر شب باید باتری آن‌ها را شارژ کنید. باید توجه داشته باشید که موتور‌های برقی در استفاده معمولی و شهری عموما می‌تواند شش ساعت برایتان کارایی داشته باشد.

چهارم؛ نوع باتری موتور‌های برقی به سه دسته اسیدی، لید اسید و لیتیومی تقسیم می‌شود. باطری‌های اسیدی کمترین کیفیت را دارند و عمر آن‌ها بسیار کوتاه است. طوری که به مرور زمان ظرفیت باطری کاهش پیدا می‌کند و مدت شارژ آن بیشتر می‌شود. برای همین بهتر است کلا سراغ موتور‌های برقی با باطری اسیدی نروید. باطری‌های لیتیومی ایده‌آل‌ترین گزینه برای موتور‌های برقی است، اما قیمت بسیار بالایی دارد. این باطری‌ها عمر بیشتری دارند، طوری که بعد از مدت‌ها کارکرد، باز هم به طور کامل پر و خالی می‌شوند و ظرفیت آن‌ها کاهش چندانی پیدا نمی‌کند. با توجه به نداشتن توجیه اقتصادی، عموما موتور‌های برقی به باطری‌های لیداسید مجهز هستند که ترکیبی از باطری‌های اسیدی و لیتیومی است.

پنجم؛ قابل حمل بودن باطری یکی دیگر از مواردی است که باید در زمان خرید موتور برقی به آن توجه کنید. اغلب آن‌ها باطری قابل حمل دارند، طوری که می‌توانید باطری را جداکرده و در خانه‌تان به برق بزنید. در غیر این صورت چاره‌ای جز پارک کردن موتور برقی در نزدیکی پریز برق و استفاده از برق مشاع پارکینگ برای شارژ کردن باطری نخواهید داشت.

ششم؛ مقدار زمان مورد نیاز برای شارژ باطری در موتور‌های برقی عموما بین چهار تا شش ساعت طول می‌کشد. با این حساب اگر می‌خواهید روزانه از موتور برقی‌تان استفاده کنید، باید هر شب یا نهایتا یک شب درمیان آن‌ها را به شارژ بزنید. توجه داشته باشید که مدت زمان شارژ علاوه بر نوع باطری، تاثیری زیادی از شارژر می‌گیرد. هرچه شارژر قوی‌تری داشته باشید، باطری موتور برقی زودتر شارژ خواهد شد.

هفتم؛ میزان وزن قابل تحمل در موتور‌های برقی عموما ۳۰۰ کیلوگرم است، اما این رقم در موتور‌های مختلف می‌تواند بین ۲۵۰ تا ۴۵۰ کیلوگرم متفاوت باشد. با این حساب اگر دو نفر سنگین‌وزن روی موتور بنشینند، ممکن است با مشکل روبرو شوند. همچنین این مورد را باید در زمان‌هایی که می‌خواهید روی ترک بند موتور وسیله اضافه بگذارید رعایت کنید. هرچند، بعید است بخواهید با موتور برقی بار ۳۰۰ کیلویی جابه‌جا کنید!

مزیت‌های خرید موتور سیکلت برقی

پول بنزین نمی‌دهید! شاید این مورد یکی از بزرگترین عوامل جذابیت موتور‌های برقی باشد. هرچند، خیلی‌ها برای حفظ محط زیست سراغ خرید موتور برقی می‌روند. چراکه آلودگی این موتور‌ها بسیار ناچیز است و حتی می‌توان گفت: آن‌ها به طور کلی آلودگی تولید نمی‌کنند. این موتور‌ها با اینکه حداکثر سرعت پایینی دارند، اما گشتاورشان بالاتر از موتور‌های بنزینی است. این یعنی وقتی سربالایی‌های تند بخواهید آغاز به حرکت کنید، موتور‌های برقی عملکرد خیلی بهتری نسبت به بنزینی دارند. یکی دیگر از مزیت‌های موتور برقی صدای بسیار کم آن‌ها است. هرچند، باطری و موتور الکتریکی صدای وز وز خاص خودشان را دارند، اما این صدا در مقایسه با اگزوز موتور‌های بنزینی بسیار ناچیز است. از آنجایی که این موتور‌ها اگزوز ندارند، احتمال سوختگی کف کفشتان در اثر برخورد با اگزوز دیگر وجود نخواهد داشت. آن‌ها عموما وزن کمتری دارند و برای همین قدرت مانورشان تا حدودی بیشتر است. باطری موتور‌های برقی را هر کجا که خواستید می‌توانید شارژ کنید و لازم نیست بابت آن زیاد نگران باشید. کافی است شب‌ها باطری را برای شارژ به خانه ببرید و صبح با موتور برقی‌تان به محل کار بروید.

معایب خرید موتور سیکلت برقی

قیمت بالایی نسبت به رقبای بنزینی دارند. طوری که برای یک موتور برقی خوب باید دست کم رقمی حدود هشت تا ۱۰ میلیون تومان هزینه کنید. حداکثر سرعتشان نسبت به همتایاین بنزینی خیلی پایین‌تر است. موتورسیکلت‌های بنزینی با چنین قیمت‌هایی دست کم ۱۰۰ کیلومتر سرعت دارند. در طول زمان باطری موتور‌های برقی کارایی خود را از دست می‌دهند و نمی‌توان برای بیشتر از چند سال روی آن‌ها حساب باز کرد. این مورد باعث می‌شود هر چند وقت یک بار باطری موتور را عوض کنید که قیمت خیلی بالاتری نسبت به باطری ماشین دارد. طوری که قیمت باطری این موتورها تقریبا به نصف هزینه یک موتور برقی می‌رسد. باطری موتور برقی حساسیت بیشتری دارند و اگر به درستی از آن مراقبت نکنید، عمرشان خیلی کوتاه‌تر خواهد شد. برای مثال نباید بگذارید باطری موتور برقی کاملا خالی شود. همچنین شارژ بیش از حد آن باعث آسیب رسیدن به باطری خواهد شد. حداکثر مسافت قابل پیمایش توسط موتور‌های برقی نهایتا ۸۰ کیلومتر است. با توجه به اینکه مدت زمان شارژ آن‌ها به حدود شش ساعت می‌رسد، نمی‌توان روی توقف‌گاه‌های بین جاده‌ای برای شارژ کردن باطری حساب باز کرد. این یعنی باید به کلی بیخیال استفاده از موتور برقی در خارج از شهر شوید.

قیمت روز موتور‌های برقی موجود در بازار

اگر تصمیمتان را گرفته‌اید و می‌خواهید با خرید موتور برقی خودتان را از شر دود، صدا و هزینه بنزین راحت کنید، باید دست کم حدود ۱۰ میلیون تومان بودجه کنار بگذارید. در این جدول قیمت روز موتور‌های برقی موجود در بازار با مشخصات اصلی‌شان قابل مشاهده است. باید توجه داشته باشید، اگر بودجه کمتری دارید، می‌توانید روی اسکوتر‌های برقی حساب باز کنید. آن‌ها توان کمتری دارند و نمی‌توانند بیشتر از ۳۰ کیلومتر پیمایش داشته باشند، اما خرج کمتری روی دستتان می‌گذارند.
 

نام

قدرت موتور

حداکثر سرعت

پیمایش با هر بار شارژ کامل

قیمت

کوکو سیتی

1000 وات

50 کیلومتر در ساعت

30 تا 40 کیلومتر

12 میلیون و 500 هزار تومان

هارلی

1000 وات

50 کیلومتر در ساعت

25 کیلومتر

هشت میلیون و 500 هزار تومان

ثمین KF

1200 وات

40 کیلومتر در ساعت

45 کیلومتر

12 میلیون تومان

کویر ES8

1500 وات

50 کیلومتر در ساعت

45 کیلومتر

13 میلیون و 500 هزار تومان

کویر ES2

1500 وات

50 کیلومتر در ساعت

45 کیلومتر

13 میلیون و 500 هزار تومان

کویر ES5

1500 وات

50 کیلومتر در ساعت

50 کیلومتر

13 میلیون و 500 هزار تومان

EL504

1500 وات

50 کیلومتر در ساعت

60 کیلومتر

11 میلیون و 100 هزار تومان

لیفان E3

1500 وات

50 کیلومتر در ساعت

60 کیلومتر

18 میلیون و 500 هزار تومان

Amor

1500 وات

55 کیلومتر در ساعت

60 کیلومتر

11 میلیون و 800 هزار تومان

SKZ

1600 وات

50 کیلومتر در ساعت

60 کیلومتر

11 میلیون و 500 هزار

EL510

2000 وات

55 کیلومتر در ساعت

70 کیلومتر

 12 میلیون و 500 هزار تومان

M5

2000 وات

70 کیلومتر در ساعت

70 کیلومتر

18 میلیون تومان

لیفان 2000

2000 وات

70 کیلومتر در ساعت

70 کیلومتر

18 میلیون و 500 هزار تومان

سوپر سوکو TS

2000 وات

70 کیلومتر در ساعت

80 کیلومتر

32 میلیون تومان

سوپر کوکو TS

2000 وات

80 کیلومتر در ساعت

60 تا 80 کیلومتر

34 میلیون تومان

نیو N1S

2400 وات

80 کیلومتر در ساعت

70 تا 80 کیلومتر

26 میلیون تومان

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • صالح محمد "آریایی" 5 2

    به مسولین محترم تین نیوز احترامات تقدیم است، بعداز سلام بنده از افغانستان به شما در تماس پیامی هستم سوال داشتم آیا ما توانیم از افغانستان یگان موتر سایکل که در تین نیوز نشر کرده اید خریداری نمایم هزینه ان چند خواهد شد ویا اگر ما به ایران سفر نمایم در ان جا خریداری نمایم آیا می توانیم انرا با خود به افغانستان انتقال دهیم البته امدن در ایران توسط ویزه قانونی می باشد

  • محمد 3 2

    سلام قیمتشون چندل هنوز موجوده من مس خوام یکی دوتا بخرم

    • صلح طلب جابر 4 0

      اونیکه با این لحن مثل تو مینویسه یکی دوتا بخرم!!!! یعنی اصلا خریدار نیست.... لاف میزنه... قیمتم زده نگا کنی درست و دقیق

  • قاسم 3 0

    عارف

  • مسعود. 7 1

    با سلام.بنده يدونه ميخوام بخرم.فقط از كجا اقدام كنم.ممنون ميشم

  • Mm 1 0

    سلام موتور هاي بنزيني و برقي هر دو خيلي هم خوبند الحمدلله و همه موتور هاي چيني اين گونه نيستند كه كمتر از توانشان بروند.
    و معايب ندارند الحمدلله

  • ناشناس 1 0

    سلام

  • Mm 1 0

    سلام البته همه موتور های برقی چینی کم کیفیت نیستند الحمدلله

  • فهیمه اسدی 1 0

    لطغا قیمت ها به روز شود من فایل قیمت های سال 1401 رو نیاز دارم سپاسگزار

  • آراد 0 1

    چجوری میشه اقام به خرید کرد

  • محسن 0 0

    ارزان بدین