| کد خبر: 202410 |

اختلاف زمانی در عرضه خودرو و سوخت یورو۵

اگرچه طبق ماده ۴ قانون هوای پاک، شماره‌گذاری و فروش خودروهای زیر استاندارد آلایندگی یورو۵ ممنوع است، با این حال در همین قانون، تا سال ۱۴۰۰ برای توزیع بنزین یورو۵ مهلت در نظر گرفته شده است.

تین نیوز

 اگرچه طبق ماده ۴ قانون هوای پاک، شماره‌گذاری و فروش خودروهای زیر استاندارد آلایندگی یورو۵ ممنوع است، با این حال در همین قانون، تا سال ۱۴۰۰ برای توزیع بنزین یورو۵ مهلت در نظر گرفته شده است.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از دنیای اقتصاد، طی دو هفته گذشته و با بالا گرفتن اختلاف نظر سازمان حفاظت محیط زیست و خودروسازان بر سر استاندارد آلایندگی یورو۵، این پرسش مهم پیش آمده که در ماجرای یورو۵، حق با خودروسازان است یا نهادهایی مانند محیط زیست و وزارت نفت. حدودا دو هفته پیش که ایران خودرو اقدام به پیش فروش محصولات خود با موعد تحویل سال آینده کرد، سازمان حفاظت محیط زیست در مکاتبه با این شرکت، ممنوعیت فروش خودروهای زیر استاندارد یورو۵ از سال آینده را متذکر شد. ایران خودرویی‌ها در پاسخ اعلام کردند تمام محصولات خود را طبق استانداردهای قانونی تحویل مشتریان خواهند داد، هرچند از آن‌سو انجمن خودروسازان اعلام کرد به دلیل تحریم و کیفیت بنزین، امکان اجرای استاندارد یورو۵ در خودروسازی وجود ندارد.

با وجود آنکه سازمان حفاظت محیط زیست از پاسخ ایران خودرو قانع نشده و حتی از این شرکت به سازمان بازرسی کل کشور شکایت نیز کرد، ایران خودرویی‌ها باز هم برای محصولات‌شان پیش‌فروش گذاشتند. چند روز پس از این اقدام اما ایران خودرو طی مراسمی از محصولات مجهز به استاندارد یورو۵ خود رونمایی کرد، مراسمی که البته مسوولان سازمان محیط زیست در آن حضور نداشتند. هرچند ایران خودرو به سازمان محیط زیست اعلام کرده استاندارد آلایندگی یورو۵ را در محصولات تحویلی خود طی سال آتی رعایت خواهد کرد، با این حال محیط زیستی‌ها معتقدند چنین اتفاقی رخ نخواهد داد. در این اوضاع و احوال اما کیفیت و استاندارد بنزین به سوژه‌ای داغ تبدیل شده است. طبق گفته دبیر انجمن خودروسازان، ابتدا باید سوخت یورو۵ عرضه و پس از آن، خودرو مجهز به این استاندارد را عرضه کرد، حال آنکه سازمان محیط زیست و وزارت نفت، می‌گویند تولید و عرضه خودرو یورو۵ مقدم بر سوخت استاندارد است.

این در شرایطی است که طبق قانون هوای پاک، مهلت بیشتری برای عرضه سوخت یورو۵ در مقایسه با زمان عرضه خودروهای مجهز به این استاندارد در نظر گرفته شده است. آن‌طور که وحید مرندی مقدم معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد در گفت‌وگو با خبرنگار «دنیای اقتصاد» عنوان کرد، قانون‌گذار برای توزیع بنزین یورو۵ تا سال ۱۴۰۰ وقت در نظر گرفته است، بنابراین تا حدود دو سال دیگر برای رسیدن به این استاندارد زمان هست. وی که در حاشیه مراسم رونمایی از محصولات مجهز به استاندارد آلایندگی یورو۵ ایران خودرو صحبت می‌کرد، با بیان اینکه رفتن از استاندارد یورو۴ به یورو ۵ اقدام ساده‌ای نیست، افزود: برای تولید این سوخت نیاز به تغییر طراحی پالایشگاه‌ها داریم که اقدامی زمانبر است.

مرندی مقدم تاکید کرد: در بحث بنزین یورو۵، تدوین قانون یک موضوع است و اجرای آن، موضوعی دیگر؛ بنابراین ابتدا باید قانون مربوطه را تدوین و برنامه موردنظر را به وزارت نفت بدهیم و بعد، اجرای آن را پیگیری کنیم. به گفته معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد، اقدامات مربوط به تدوین برنامه برای بنزین یورو۵ آغاز شده و به واسطه آن قرار است وزارت نفت به توزیع این سوخت در سال ۱۴۰۴ مکلف شود. مرندی مقدم همچنین در واکنش به اینکه گفته می‌شود بنزین توزیعی فعلی اسما یورو۴ است و رسما استاندارد پایین‌تری دارد، تاکید کرد: طبق پایش‌هایی که انجام شده، بنزین توزیعی در کشور متناسب با استاندارد یورو۴ است. با توجه به اظهارات وی، به نظر می‌رسد سال آینده خبری از بنزین یورو۵ نیست، آن هم در حالی که قانون هوای پاک می‌گوید فروش و شماره‌گذاری خودروهای زیر این استاندارد، از ابتدای ۹۹ ممنوع است. برخی مسوولان خودرویی معتقدند استفاده از سوخت یورو۴ در محصولات یورو۵، منجر به آسیب خودروها خواهد شد، هرچند بسیاری از کارشناسان این موضوع را رد می‌کنند.

 

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.