| کد خبر: 202259 |

رحمانی: صنعت خودرو از وضعیت بحرانی پارسال خارج شد

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: صنایع خودروسازی و قطعه‌سازی که بیش از ۶۰۰ هزار نفر به‌طور مستقیم در آنها اشتغال دارند، از وضعیت بحرانی سال گذشته خارج شده است؛ به‌طوری که امروز تولید خودرو سر و سامان یافته و قطعه سازان با خودروسازان آشتی کرده‌اند.

تین نیوز

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: صنایع خودروسازی و قطعه‌سازی که بیش از ۶۰۰ هزار نفر به‌طور مستقیم در آنها اشتغال دارند، از وضعیت بحرانی سال گذشته خارج شده است؛ به‌طوری که امروز تولید خودرو سر و سامان یافته و قطعه سازان با خودروسازان آشتی کرده‌اند.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایرنا، «رضا رحمانی»‌ امروز (سه شنبه) در پاسخ به پرسش «امیر خجسته» ‌نماینده همدان درخصوص قیمت کاذب خودروها و کاهش نیافتن تلاطم های بازار خودرو در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی افزود: زمان حضور اینجانب در وزارت صنعت، تولید خودرو در کشور در شرف تعطیلی بود، به طوری که مهر، آبان و حتی آذرماه پارسال یک سوم این روزها تولید می کردیم.

به گفته وی، علاوه بر این مساله، دو خودروساز بزرگ کشور افزون بر ۲۰ هزار میلیارد تومان بدهی فقط به قطعه سازان داشتند، همچنین بیش از یک میلیون دستگاه خودرو پیش فروش و تعهد ایجاد شده بود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان داشت:‌ اکثر ثبت نام کنندگان خودرو از مردم عادی بودند که با فروش اموال و دارایی های خود به خرید خودرو اقدام کرده بودند، خودروسازان نیز از این محل ۲۴ هزار میلیارد تومان از مردم دریافت کرده بودند.

وی خاطرنشان کرد: در این شرایط با برخی اقدامات از جمله ارائه برنامه اصلاحی این صنعت، امروز تولید روزانه خودروسازان به بیش از چهار هزار دستگاه در روز افزایش یافته است، تولید سامان یافته و تعهدات خودروسازان به مرم کاهش یافته است.

رحمانی گفت: کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در این زمینه ورود کرده و به بازدید میدانی پرداخت و از نزدیک با مشکلات خودروسازان آشنا شدند.

وی گفت:‌ امروز کشورهای مختلف برای تولید خودروهای به روز و با کیفیت تر، سرمایه گذاری کرده اند و باید گفت در درازمدت راهی جز سرمایه گذاری، اصلاح ساختارها و ارتقای داخلی سازی وجود ندارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: بررسی ها نشان می دهد در ۱۰ سال گذشته هیچ سرمایه گذاری اساسی در صنعت خودرو انجام نشده، در حالی که این صنعت سالیانه حداقل به سه هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز دارد.

وی توضیح داد: شرکت های کره ای هیوندایی و کیاموتورز، سالیانه ۱۰ میلیون دستگاه تولید خودرو دارند، اما با طراحی پلتفرم مشترک هزینه هایشان را کاهش دادند و نظیر چنین کاری در کشورمان هم آغاز شده است.

رحمانی افزود: امروز شرکت های زیادی که به شکل زنجیره ای با هم پیوند دارند و تابعه اقماری خودروسازان به عنوان عواملی برای بالا بودن قیمت خودروها محسوب می شود.

وی تصریح کرد: لازم است املاک غیرتولیدی، شرکت های تابعه و شرکت های اصلی خودروسازان بتدریج واگذار شوند که مجوز این اقدامات اخذ شده و اقدام های عملی در دست اجرا قرار دارد.

این مقام مسوول یادآوری کرد:‌دیماه پارسال روزانه شاهد تجمعات متقاضیان دریافت خودرو در مقابل وزارت صنعت یا مجلس شورای اسلامی بودیم و بیشتر تحت تاثیر فضای رسانه ای و درخواست های مردمی بودیم.

وی تاکید کرد:‌ باید به جایگاه واقعی این صنعت و همچنین برنامه های اصلاحی که آغاز شده، توجه کرد؛ برنامه هایی که تولید امروز خودروسازان را نسبت به آذرماه پارسال سه برابر کرده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.