| کد خبر: 200971 |

◄ مازراتی سفارشی شاه سابق ایران شصت ساله شد

مازراتی ۵۰۰۰ جی‌تی همچنان یکی از باارزش‌ترین ماشین‌های کلکسیونی جهان است. تابستان امسال یک دستگاه از این ماشین که بیش از پنجاه سال در انبار مانده بود در حراجی موسسه آر ام سادبیز به قیمت ۵۳۳ هزار دلار فروخته شد.

تین نیوز

مازراتی این ماه شصت ساله شدن یکی از مهم‌ترین مدل‌هایش را جشن می‌گیرد که به سفارش محمدرضا پهلوی،  ساخته شده است. 

در اواخر دهه پنجاه میلادی،‌ مازراتی که با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کرد، یک کوپه اسپرت به نام ۳۵۰۰ جی‌تی به بازار عرضه کرد. این ماشین نه تنها کارخانه ایتالیایی را از تعطیلی نجات داد، بلکه با به چالش کشیدن ماشین‌های اسپرت مشهور زمان خود، نظیر فراری ۲۵۰ جی‌تی، نظر ثروتمندان و کلکسیونرهای جهان را به مازراتی جلب کرد. 

مازراتی شاه 2
مدل ۳۵۰۰ جی‌تی در اواخر دهه ۵۰ مازراتی را از ورشکستگی نجات داد                 

محمدرضا پهلوی اواخر سال ۱۹۵۸ مدل جدید مازراتی را سوار شد و آن را پسندید. او اما از کارخانه خواست به جای موتور شش سیلندر، ماشین او را با موتور قوی‌تر هشت سیلندر بسازد.

مازراتی برای این کار ناگزیر شد طراحی ماشین را کاملا تغییر دهد و در نتیجه ماشین جدیدی ساخته شد که کارخانه آن را ۵۰۰۰ جی‌تی نامید.اتاق مازراتی ۵۰۰۰ جی‌تی با همکاری کارخانه کاروزریا تورینگ ساخته شد و در نوامبر سال ۱۹۵۹ با نام «شاه پارس» در نمایشگاه خودروی تورین رونمایی شد. 

مازراتی شاه 3
باقیمانده یک دستگاه مازراتی ۵۰۰۰ جی‌تی بیش از ۵۰۰ هزار دلار در حراجی فروخته شد                 

از این نمونه تنها سه دستگاه ساخته شد. مازراتی سال بعد ۵۰۰۰ جی‌تی را با تغییراتی در نمایشگاه ژنو نمایش داد و سفارش‌های بیشتری دریافت کرد.

جیانی آنیلی، مدیر وقت فیات نیز از جمله خریداران مشهور این ماشین بوده است. تنها ۳۴ دستگاه از این ماشین با همکاری خودروسازان ایتالیایی نظیر گیا، پینین‌فارینا و برتونه ساخته شد.

۵۰۰۰ جی‌تی همچنان یکی از باارزش‌ترین ماشین‌های کلکسیونی جهان است. تابستان امسال یک دستگاه از این ماشین که بیش از پنجاه سال در انبار مانده بود در حراجی موسسه آر ام سادبیز به قیمت ۵۳۳ هزار دلار فروخته شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.