| کد خبر: 200504 |

برآورد درآمد ماهانه ۲۵۰۰ میلیاردی از اصلاح قیمت بنزین

درپی اعلام اعداد و ارقام متفاوتی که این روزها درباره منابع ناشی از اصلاح قیمت بنزین مطرح می‌شود که به بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان نیز می‌رسد، سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که برآوردها همان ۳۰ هزار میلیارد تومان اعلامی از سوی دولت است که برای هر ماه حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان تخمین زده شده است.

تین نیوز

درپی اعلام اعداد و ارقام متفاوتی که این روزها درباره منابع ناشی از اصلاح قیمت بنزین مطرح می‌شود که به بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان نیز می‌رسد، سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که برآوردها همان ۳۰ هزار میلیارد تومان اعلامی از سوی دولت است که برای هر ماه حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان تخمین زده شده است.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایسنا، کمتر از دو هفته گذشته از سهمیه‌بندی بنزین و اصلاح قیمت در این بخش می‌گذرد و قیمت هر لیتر این نوع سوخت سهمیه‌ای از ۱۰۰۰ به ۱۵۰۰ تومان و قیمت آزاد آن به ۳۰۰۰ تومان افزایش پیدا کرده است، ولی در این بین گمانه‌زنی‌ها و اعداد متفاوتی در رابطه با منابع ناشی از افزایش قیمت بنزین مطرح شده و ابهاماتی را برای اذهان عمومی ایجاد کرده است.

این در حالی است که در همان ابتدای اجرای سهمیه‌بندی بنزین نوبخت - رئیس سازمان برنامه و بودجه - گفته بود که برآورد می‌شود از محل اصلاح قیمت بنزین حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان منابع کسب شود که طبق تاکید رئیس جمهور این منابع در قالب کمک‌های حمایتی به مردم برخواهد گشت.

اما در ادامه آنچه در بین برخی از نمایندگان مجلس اعلام شد، اعداد متفاوتی از این ۳۰ هزار میلیارد تومان بود که یکبار رقم ۸۷ هزار میلیارد تومان و بار دیگر ۷۰ هزار میلیارد تومان نیز اعلام شده است که اختلاف تا بیش از دو برابری با آنچه که دولت اعلام کرد، دارد.

برای رفع ابهام در این زمینه، پیگیری موضوع از سازمان برنامه و بودجه بار دیگر با این تاکید همراه شده که "درآمد ناشی از افزایش قیمت بنزین همان ۳۰ هزار میلیارد تومان اعلام شده است که برای یک دوره یک ساله خواهد بود؛ یعنی از آبان‌ماه سال جاری تا آبان‌ماه سال آینده.

براین اساس برآورد می‌شود که ماهانه بین ۲۴۰۰ تا ۲۵۰۰ میلیارد تومان به طور ماهانه درآمد کسر شود."

بنابر تاکید سازمان برنامه و بودجه " تمامی مبالغ ناشی از افزایش قیمت بنزین همان‌طور که در ابتدا اعلام شده به مردم بر می‌گردد. اما در این بین موضوع صرفه‌جویی بنزین نیز مورد توجه است که هر آنچه باشد، صادر خواهد شد و منابع ناشی از صادرات نیز به تبصره (۱۴) قانون بودجه که مربوط به یارانه‌هاست، اضافه خواهد شد که خود نوعی برگشت مجدد به مردم است."

در عین حال اخیرا نوبخت - رئیس سازمان برنامه و بودجه - اعلام کرده است که در ۲۴ آذر ماه یعنی در پایان دوره یک ماهه از افزایش قیمت بنزین گزارش تفصیلی در این رابطه اعلام خواهد کرد که جزئیات کسب درآمد و یا توزیع آن را منتشر می‌کند.

در هر صورت اکنون با توجه به شرایطی که به دنبال افزایش قیمت بنزین وجود دارد اعلام اعداد و ارقامی که با یکدیگر تناقض بسیاری دارد می‌تواند موجب تشویش اذهان عمومی و گمانه‌زنی‌هایی در این رابطه شود، براین اساس اگر هر نماینده مجلس، کارشناس و حتی نمایندگان دولت قرار است اعلامی در این رابطه داشته باشد، باید به دنبال آن مستندات لازم ارائه شده تا مورد بررسی قرار گرفته و با اطمینان مطرح شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.