| کد خبر: 198080 |

نگاه صنعت خودرو ایران به همسایه غربی و شمالی

معادلات صنعت خودرو در ایران در حال تغییر است، این را از لابلای سخنان سیاستگذاران صنعتی ایران می‌توان دریافت.

تین نیوز

معادلات صنعت خودرو در ایران در حال تغییر است، این را از لابلای سخنان سیاستگذاران صنعتی ایران می‌توان دریافت.

به گزارش تین نیوز به نقل از خبرآنلاین، شاید بتوان فراز این تغییر را در بدعهدی پژو و رنو نسبت به تعداتشان در ایران دانست، خداحافظی بی‌موقع این دو شرکت اروپایی سبب شده است معادلات صنعت خودرو در ایران دستخوش تغییری جدی شود.

 هر چند برخی از بازگشت دوباره پژو و رنو به ایران، پس از برداشته شدن تحریم‌ها سخن می‌گویند اما وزیر صنعت، معدن و تجارت موضعی سخت در این خصوص دارد. وی می‌گوید بی‌تردید پس از تحریم، رفتار امروز شرکت‌ها در همکاری‌های ما موثر خواهد بود.

 حالا نگاه صنعت خودروی ایران به شرق دوخته شده است، صحبت از همکاری با ترکیه، آذربایجان و روسیه به میان امده است. پیش تر البته همکاری با چینی‌ها طعم شرقی را در کام صنعت خودروسازی ایران ریخته بود. سهم چینی‌ها از بازار ایران نیز البته سهم قابل توجهی محسوب می‌شود اما باید در نظر داشت خودروهای چینی هیچ گاه به خودروهای محبوبی برای مصرف کننده ایرانی تبدیل نشده‌اند.

 هر چند پیش از تشدید تحریم‌ها چینی‌ها همکاری مناسبی با صنعت خودروسازی ایران داشتند اما پس از تشدید تحریم‌ها و اعلام موضع تازه امریکا علیه ایران، آن دسته از شرکت‌های چینی که آینده را در اروپا و امریکا جستجو می کردند، سطح روابط خود با خودروسازان ایرانی را به شکلی محسوس کاهش دادند. ایران حالا برای آن دسته از شرکت‌های چینی محل امنی محسوب می شود که فعلا برنامه ای برای حضور در غرب ندارند. این اما همه داستان صنعت خودروسازی نیست.

 صحبت اما این بار محدود به چین نیست. همسایه غربی و شمالی ایران این بار پایشان به میدان باز شده است.

 ترکیه

 ترکیه جایگاه مناسبی در صنعت قطعه سازی جهان از آن خود کرده است. بررسی ها نشان می دهد عمده شرکت های خودروسازی معتبر جهان در ترکیه حضور دارند و حالا ترکیه در صدد است از پی سال ها فعالیت در این صنعت، راه تازه ای را پیش پای خود بگشاید. معرفی برند ملی. مذاکرات متعددی میان مقامات ایران و ترکیه صورت گرفته و گفته می‌شود چراغ‌ها از سوی دو طرف سبز است، اینجاست که قرار است صنعت خودروسازی ایران و ترکیه گره بخورند تا اتفاقی تازه در منطقه رخ دهد. محمدرضا نجفی منش گفت: ما مذاکرات متعددی با فعالان صنعت خودروسازی در ترکیه داشتیم و اتفاقا ترک‌ها نیز از همکاری با ایران استقبال می‌کنند.

رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی و کارشناس حوزه خودرو با اشاره به اشتراکات منطقه‌ای و سیاسی گفت: ما حتی فراتر از این به موضوع همکاری منطقه‌ای نگاه می‌کنیم، به عنوان مثال پیشنهادی در خصوص همکاری ایران، ترکیه و روسیه در صنعت خودروسازی را ارائه کردیم و در صورت انعقاد چنین قراردادی می توان خودرویی برای بازاری با جمعیتی نزدیک به ۸۰۰ میلیون نفر تولید کرد. حالا شمارش معکوس برای شروع این همکاری آغاز شده است.

روسیه

 داستان روسیه با ترکیه تفاوت‌هایی جدی دارد. ماجرا هنوز روشن نیست، مذاکرات پراکنده‌ای در این خصوص انجام شده است اما بسیاری معتقدند امکان همکاری در این سطح و ساختار نیست چرا که ۶۷ درصد سهام این شرکت متعلق به رنوست و اگر امکان همکاری وجود داشت، رنو به صورت مستقیم وارد بازار ایران می شد. با این حال برخی کارشناسان هنوز گزینه همکاری سه جانبه را محتمل می دانند. میان ایران و ترکیه و روسیه.

 از سوی دیگر احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان نیز می گوید: در شرایطی که اروپایی از بازار ما خارج شده اند و چینی ها هم در واقع همکاری نمی کنند؛ ممکن است لادای روسی با شرکت های ایرانی قرارداد مشترک بسته باشند زیرا بنده اطلاعات جزیی ندارم و مشخص نیست چه شرکتی قرار است با لادای روسی همکاری کنند اما احتمال اینکه با یکی از تولیدکنندگان خودروی داخلی قرارداد منعقد کنند، وجود دارد. باید جزییات این قرارداد مشخص شود زیرا سهم داخل حداقل باید ۳۰درصد به بالا از تولیدات را به خود اختصاص دهد تا وزارت صمت اجازه تولید دهد.

آذربایجان

 حالا خبرهای تازه ای از همکاری دو کشور ایران  اذربایجان در تولید خودروهای سنگین به گوش می رسد. این بار اما راوی وزیر صنعت، معدن و تجارت است. رضا رحمانی در این خصوص گفته است: یک واحد مشترک هم امسال کلنگ زنی شد، که قرار است یک شرکت ایرانی با یک شرکت آذربایجانی خودروی سنگین تولید کنند. ایران خودرو البته در این کشور آذربایجان یک واحد تولیدی دارد که خودروهایی چون سمند را تولید می کنند اما این بار داستان همکاری مشترک برای تولید خودروی سنگین است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری خبر انلاین

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.