| کد خبر: 197239 |

بین کدام خطوط باید راند؟

گاهی کلیپ یا عکسی در فضای مجازی می‌بینیم که گفته می‌شود مربوط به خارج است و خودروها به صورت منظم و در یک ستون، بین خط‌ کشی‌های خیابان یا جاده عبور می‌کنند و در کنار آن تصاویری از خودروهای نامنظم به نمایش در می‌آید که بیان می‌شود مربوط به ایران است و پرسیده می‌شود چرا ایرانیان بین خطوط حرکت نمی‌کنند؟

تین نیوز

گاهی کلیپ یا عکسی در فضای مجازی می‌بینیم که گفته می‌شود مربوط به خارج است و خودروها به صورت منظم و در یک ستون، بین خط‌ کشی‌های خیابان یا جاده عبور می‌کنند و در کنار آن تصاویری از خودروهای نامنظم به نمایش در می‌آید که بیان می‌شود مربوط به ایران است و پرسیده می‌شود چرا ایرانیان بین خطوط حرکت نمی‌کنند؟

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، اگر چه این پرسشی  درست و منطقی است اما آیا منتشر کنندگان این تصاویر و برخی مردم شاید از پرسش دیگری غافل می‌مانند و آن این است که وقتی خط‌کشی تفکیک خودروها در خیابان و جاده وجود نداشته باشد یا کمرنگ باشد یا پاک شده باشد، آیا می توان مردم را مقصر شمرد؟         

برتابلوهای شهری و پشت اتوبوس‌های خط واحد شیراز پویش بین خطوط برانیم  همچنین  من بین خطوط می‌رانم  برای یادآوری به رانندگان نقش بسته اما در اغلب خیابان‌های این کلانشهر خطی وجود ندارد که رانندگان خود را ملزم به رانندگی بین آن بدانند.

در اغلب خیابان‌ها و اتوبان‌های پرتردد شیراز خطوط رانندگی پاک شده و یا به دلیل احیا نشدن، کاملا از رنگ و رو افتاده است به گونه‌ای که برای مشاهده آن باید از ذره‌بین کمک گرفت.

 در شیراز این سوال اکنون برای رانندگان ایجاد شده که در حقیقت باید بین کدامین خطوط برانند؟

خط کشی خطوط عابر پیاده در سطح کلانشهر شیراز نیز به همین درد دچار شده و در اغلب موارد اثری از آن در سطح خیابان‌های این شهر دیده نمی‌شود.

نبود خط‌ کشی قابل رویت در خیابان‌های کلانشهر شیراز بر فزونی گره‌های ترافیکی و بینظمی در این شهر تاثیر گذاشته و در بسیاری موارد نیز خط کشی‌هایی که انجام شده با گذشت مدت زمانی اندک خبری از آن نیست و به کلی محو و غیر قابل تشخیص می شود.

بسیاری از خیابان‌ها و بلوارهای اصلی و فرعی شیراز،اکنون فاقد خط کشی طولی و خط کشی محل عبور عابر پیاده است و همین مسئله باعث ایجاد نابسامانی ترافیکی شده و خطرات جانی زیادی نیز برای شهروندان ایجاد کرده است.

این وضعیت در بسیاری از نقاط شیراز همچون کمربندی این شهر که به قتلگاه معروف است و مسئولان مربوطه این مسیر حدود ۲۰ کیلومتری را پر تلفات ترین محور استان فارس می‌دانند نیز وجود دارد.

علاوه بر تاثیر خط کشی بر روان سازی ترافیک و حفظ ایمنی و جان شهروندان،وجود این خطوط در زیبایی منظر شهری و نظم بصری نیز نقش بسزایی دارد.

قانون و خطوط

ماده ۱۱۹ آیین نامه راهنمایی و رانندگی بر این مطلب تاکید دارد که در راه‌هایی که خط کشی شده است،وسایل نقلیه باید در مسیر بین خطوط حرکت کنند،رانندگان در صورت نیاز به خروج و تغییر خط حرکت باید با احتیاط کامل ابتدا راهنما بزنند و با این کار رانندگان سایر خودروها را از قصد خود آگاه سازند و پس از آن با رعایت حق تقدم وارد خط های دیگر شوند و اگر رانندگان به این تکلیف قانونی خود عمل نکنند مشمول اعمال قانون خواهند شد.

نبود خط کشی مناسب در خیابان‌های شیراز باعث شده که بسیاری از رانندگان بهانه خوبی برای گریز از این قانون داشته باشند.

خبرنگار ایرنا طی روزهای اخیر برای بررسی این وضعیت از بسیاری از خیابان های این شهر بازدید کرده که به وضوح عدم وجود خط کشی طولی و خط کشی محل عبور عابر پیاده در محورهای اصلی ازجمله کمربندی شیراز، بلوار امیرکبیر ،بلوار چمران و... قابل مشاهده است و در حالی که وضعیت این محورهای اصلی بدین شکل است تکلیف خیابان ها و مسیرهای فرعی این کلانشهر دیگر مشخص است.

طی سالیان گذشته استان فارس همواره رتبه نخست تلفات انسانی ناشی از تصادفات را در سطح کشور به خود اختصاص داده است که حدود ۱۲۰ نفر کشته آن نیز مربوط به عابرین پیاده‌ای است که در سطح کلانشهر شیراز دچار سانحه شده و جان خود را از دست داده اند که وجود خط کشی ویژه عابرین پیاده می تواند در این خصوص موثر واقع شود و تعداد این تلفات را کاهش دهد.

رانندگی بین خطوط فرضی

یکی از اهالی شیراز گفت: در اغلب خیابان‌های این شهر خط کشی طولی وجود ندارد و رانندگانی هم که بخواهند به قوانین احترام بگذارند باید به‌صورت تقریبی بین خطوط فرضی رانندگی کنند و همین مساله موجب شده اغلب رانندگان به قوانین راهنمایی و رانندگی توجهی نشان ندهند.

امیر پرویزی ادامه داد: در خیابان‌های اصلی نظیر بلوارهای چمران، رحمت و امیرکبیر که رینگ شهری و پرتردد محسوب می‌شود و سرعت خودروها نیز در این محورها بالا است به دلیل نبود خط کشی طولی و یا محو شدن این خطوط ،رانندگان بدون استفاده از راهنما و رعایت حق تقدم بین خطوط رانندگی می کنند و یا ناخودآگاه جهت خود را تغییر می دهند.

وی عنوان کرد: وجود خط کشی طولی و پررنگ و شفاف بودن این خطوط ناخوداگاه به راننده هشدار می دهد که باید بین خطوط رانندگی کند و اگر قصد تغییر جهت را نیز دارد با رعایت قوانین و حق تقدم این کار را انجام دهد.

این شهروند شیرازی عنوان کرد: وجود خط کشی در سطح شهر و شفافیت این خطوط خود عاملی هشدار دهنده برای رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی است و در نتیجه نبود و فقدان آن نیز دلیلی برای عدم رعایت این قوانین و در نتیجه افزایش تصادفات و سوانح ترافیکی است.

خط کشی ابزار ضروری تامین ایمنی

استاد شهرسازی و حمل ونقل دانشگاه شیراز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی بیان کرد: خط کشی معابر یکی از ابزارهای ضروری در تامین ایمنی ترافیک است و باعث نظم بخشی و اصلاح الگوهای رفتاری کاربران استفاده از معابر شهری شامل رانندگان وسایل نقلیه و عابران می شود.

علی سلطانی افزود: مهمترین فایده خط کشی معابر این است که باعث می شود جریان حرکت سواره و پیاده، کانالیزه شود و با جداسازی جریان‌های مختلف، امکان تداخل و مزاحمت برای یکدیگر به حداقل برسد.

وی ادامه داد: با توجه به شواهد موجود، رانندگان نقش اصلی در بروز حوادث ترافیکی درون شهری دارند بنابراین، آگاه سازی رانندگان از اهمیت خط کشی و ضرورت توجه به خطوط از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

عضو هیات علمی دانشگاه شیراز اضافه کرد: البته رانندگان هم انتظار دارند که استفاده عابران از سطح معابر، بخصوص عبور آنها از عرض خیابان، با در نظر گرفتن خط کشی ها و رعایت مقررات و توجه به حقوق رانندگان انجام شود.

استاد دانشگاه شیراز: رانندگان وسایل نقلیه عمومی باید الگو باشند

او الزام وسایل نقلیه عمومی و شبه عمومی که در نظارت و کنترل شهرداری و سازمان حمل و نقل و ترافیک قرار دارند را نسبت به رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی امر مهمی دانست و گفت: اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها،باید در رعایت مقررات و توجه به خط کشی ها، الگوی مناسب برای وسایل نقلیه شخصی باشند و از نظر فنی و تکنولوژیکی نیز امکان رصد کردن رفتار رانندگان وسایل نقلیه عمومی براحتی وجود دارد که باید در دستور کار شهرداری شیراز قرار بگیرد.

سلطانی افزود: زمانی که اتوبوس تحت نظارت شهرداری، خود عامل قانون شکنی و تخلف از مقررات است در واقع این پیام به جامعه رانندگان و وسایل نقلیه شخصی القا می شود که رعایت نظم و مقررات در اولویت نیست.

وی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: مطالعات تجربی نشان داده که خط کشی‌های استاندارد و آموزش رانندگان و عابران در خصوص لزوم رعایت مقررات، سهم مهمی در کاهش تصادفات رانندگی و کاستن از ناهنجاری‌های رفتاری دارد.

رنگ‌های نامرغوب عامل محو شدن خطوط

او کیفیت خط کشی‌ها و استفاده از مصالح مرغوب و رنگ‌های با کیفیت و استاندارد بالا را از جمله مواردی دانست که باید مدنظر مدیران شهری قرار گیرد و گفت: به کرات دیده می شود که خط کشی‌ها بعد از گذشت مدتی کوتاه، کیفیت خودشان را از دست می دهند که بخشی از آن به استفاده نکردن از رنگ‌های مرغوب و بخش دیگر ناشی از الگوی هوا و ترمز خودروها است.

استاد شهرسازی و حمل ونقل دانشگاه شیراز اظهار کرد: باید از تجارب شهرها و کشورهای پیشرفته و روش‌های نوین در خط کشی و علامت گذاری معابر استفاده کرد و در کنار آن، فرهنگ توجه به خط کشی را توسعه داد و از ابزار و امکانات آموزشی و فرهنگ سازی نظیر رسانه ها،مدارس، پارک‌های آموزش ترافیک و غیره برای گسترش فرهنگ ایمنی حداکثر استفاده را برد.

خط کشی معابر اولویت پلیس است

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان فارس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد: وجود خط کشی طولی و خط کشی عابر پیاده در سطح شهر در رعایت قوانین و کاهش تصادفات بسیار موثر است.

سرهنگ مصطفی عباسی افزود: زمانی که معبری برای تردد در نظر گرفته می‌شود باید علائم و خط کشی‌های افقی و عمودی آن نیز وجود داشته باشد و این مسئله در ایمنی و روان بودن ترافیک نیز بسیار تاثیرگذار است.

وی ادامه داد: اولویت پلیس در حوزه ایمنی ترافیک شامل خط کشی گذرهای عابر پیاده و خط کشی جداکننده مسیر را شامل می‌شود و همچنین خط کشی طولی برای جلوگیری از تغییر مسیر خودروها نیز بسیار موثر است و سهم هر خودرو برای عبور را مشخص می‌کند و خلاصه وجود خط کشی معابر اهمیت بسیاری در رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی دارد.

عباسی با بیان اینکه خط کشی برون و درون شهری هر کدام تاثیرات و ویژگی‌های خاص خود را در بهبود ترافیک و کاهش سوانح دارد،گفت: با انجام خط کشی سهم عبور در هر مسیر مشخص می شود و در زمانی تغییر مسیر دادن خودروها نیز وجود خطوط باعث رعایت حق تقدم و در نظر گرفتن جوانب احتیاط خواهد شد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فارس: خط به راننده هشدار می دهد

وی اظهار داشت: در جاده و خیابان‌های دو طرفه نیز وجود خط کشی وسط جداکننده مسیر محسوب می‌شود ضمن اینکه سهم عبور را نیز مشخص و گاه اگر خودرویی انحراف و تجاوز به چپ نیز داشته باشد وجود خط کشی باعث آگاهی و اطلاع راننده خواهد شد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان فارس معتقد است که وجود خط کشی قابل رویت باعث می شود که رانندگان از مسیر خود تجاوز نکنند و در پی آن حادثه و تصادفی نیز بوجود نخواهد آمد.

وی عنوان کرد: پلیس بر این موضوع اصرار و تاکید دارد که معابر باید حتما علائم ایمنی شامل تابلو، خط کشی،گارد ریل و جان پناه را داشته باشند و این موارد در ترافیک اثرگذار است.

عباسی ادامه داد:‌ از دستگاه‌های مربوط در خصوص تجهیز معابر و خیابان‌ها درخواست دارم نسبت به خط کشی و تامین سایر ملزومات مورد نیاز مبادرت کنند خصوصا اینکه از ابتدای مهرماه مدارس نیز بازگشایی شده و تردد در معابر افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه بعضی مدارس شیراز که در کنار گذرگاه‌های اصلی این شهر قرار گرفته خط کشی مقابل مدرسه انجام شده اما بعضی نیز باقی مانده،گفت: شهرداری باید اولویت خط کشی را به محل هایی که مدارس قرار گرفته و یا مسیر پرتردد عابرین پیاده است معطوف کند و به تدریج سایر نقاط شهر نیز در این خصوص استانداردسازی شود.

وی گفت: آماری در مورد نیازهای خط کشی در اختیار نیست اما پلیس دائم مشکلاتی را که در سطح معابر وجود دارد شامل انجام خط کشی،نصب علائم و  نیاز به اصلاح هندسی معابر به دستگاه های متولی مکاتبه می‌کند و همه این موارد به ارگان‌های متولی اعلام شده است.

نوسانات ارزی و قراردادهای خط کشی

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: اجرای خط کشی طولی و خط کشی محل عبور عابرین پیاده در سطح شهر شیراز  از وظایف شهرداری این شهر است.

مجتبی زوربخش افزود: مشکلاتی از جمله نواسانات ارزی بر روند قراردادهای شهرداری و در نتیجه آن بر نبود خط کشی در سطح معابر این شهر تاثیرگذار بوده و این موضوع معطل مانده است.

وی  برای اطلاع بیشتر از وضعیت خط کشی معابر و اقدامات انجام شده در این باره خبرنگار ایرنا را به اداره کل مهندسی و ایمنی ترافیک شهرداری شیراز ارجاع داد.

بی رنگی خطوط و لزوم تحقیق در این باره 

مدیرکل مهندسی و ایمنی ترافیک شهرداری شیراز به خبرنگار ایرنا گفت: خط کشی معابر شهری در دو بعد مورد توجه شهرداری شیراز است که شامل خط کشی معابر سطح شهر و خط کشی معابر مقابل مدارس می‌شود.

جواد کارگر دولتآبادی افزود: خط کشی معابر سطح شهر شیراز حدود یک و نیم تا دوسال است که انجام نشده و در نهایت امروز که مشاهده می شود معبری خط کشی ندارد بدان معنا نیست که کلا خط کشی نشده بلکه خط کشی ها به مرور زمان مستهلک و با کاهش وضوح مواجه شده است.

کارگر دولت آبادی به این مطلب که با یک شرکت آزمایشگاهی در تهران مذاکره شده که در خصوص علل محو شدن سریع خط کشی‌های سطح شهر شیراز تحقیق کند اشاره کرد و ادامه داد: مشکل اصلی از نوع و جنس رنگی که برای خط کشی معابر شیراز استفاده شده نیست بلکه به نظر ایراد از نوع آسفالت و همچنین جنس لاستیک خودروها است که بر کثیفی رنگ تاثیرگذار است.

او عنوان کرد: اغلب در طول روز،خط کشی کم رنگ معابر نیز مشخص است و عدم مشاهده خط کشی ها در شب ملموس تر است که بر این اساس پیشنهاد شده طرحی بعنوان آزمایشی از یکماه آینده در چند نقطه از شهر شیراز اجرا شود به نحوی که خط کشی ها با استفاده از چراغ های شبرنگ که در زمین کار گذاشته به نور مجهز شود، هزینه این طرح نیز به صرفه و معادل هزینه یکبار خط کشی است و همچنین محل خط کشی عابرین پیاده نیز در طول شب به نور مجهز خواهد شد.

مدیرکل مهندسی و ایمنی ترافیک شهرداری شیراز با بیان اینکه حدود دو ماه است که در این سمت مشغول فعالیت است،گفت: در این مدت ۱۰ نقطه از خط کشی‌های عابر پیاده شیراز احیا و همچنین خط کشی‌های محورهای ویژه دوچرخه سواری نیز در برخی مناطق این شهر انجام شده است.

وی ادامه داد:خط کشی به تنهایی پاسخگو نیازهای این حوزه نیست و باید در کنار آن اقدامات دیگری نیز مدنظر قرار گیرد.

کارگر دولت آبادی از اظهار نظر در خصوص اینکه به چه دلیل در طول دو سال گذشته احیای خط کشی معابر شیراز کمتر مدنظر مدیران شهری بوده خودداری کرد و افزود: با توجه به اینکه رویکرد مدیریت فعلی شهرداری شیراز انسان محوری است لذا از این به بعد خط کشی معابر شهری و خصوصا خط کشی محل عبور عابرین پیاده بصورت ویژه مدنظر قرار خواهد گرفت.

وعده تحول تا پایان ۹۸

او وعده تحول در حوزه احیای خط کشی معابر شیراز را تا پایان سال جاری داد و گفت: براساس آمار سالانه حدود ۱۲۰ نفر عابر پیاده در شیراز براثر سوانح ترافیکی درون شهری کشته می شوند و این تعداد به جز تلفات انسانی ناشی از برخورد وسایل نقلیه با یکدیگر است.

مدیر کل مهندسی و ایمنی ترافیک شهرداری شیراز ادامه داد: کشته شدن هر فرد براثر تصادف هزینه های گزافی از جمله تبعات اجتماعی و اقتصادی به جامعه تحمیل می کند که پرداخت دیه کمترین خسارت آن است.

وی اظهار داشت: با اعتباری معادل دیه دو الی سه نفر کشته شده سوانح ترافیکی شیراز می توان کل معابر اصلی این کلانشهر را ایمن سازی کرد.

کارگر دولت آبادی رنگ‌های مورد استفاده برای خط کشی معابر را تولید ملی دانست و اضافه کرد: در حال حاضر کمبودی در خصوص تجهیزات مورد نیاز خط کشی معابر شهر شیراز  از جمله خودروهای ویژه خط کشی طولی وجود ندارد و شهرداری شیراز این ماشین آلات و ادوات مورد نیاز را در اختیار دارد.

وی بیان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون مقابل در ۵۰ مدرسه در سطح شهر شیراز خط کشی و ایمن سازی شده است بدین شکل که مقابل درمدارس خط کشی،نصب علائم و کلمه احتیاط مدرسه نیز روی آسفالت درج شد.

وی با بیان اینکه حدود ۳۰۰ مدرسه در سطح شیراز وجود دارد که باید علائم هشداردهنده ترافیکی و خط کشی مقابل آن انجام شود،اظهار داشت: عملیات ایمن سازی معابر مقابل ۱۰۰ مدرسه دیگر نیز تا پایان سال جاری در دستور کار قرار دارد ضمن اینکه مدارس غیرانتفاعی به دلیل اینکه اغلب سالانه تغییر مکان داده می شوند کار ایمن سازی معبر مقابل آن انجام نمی شود.

تجهیزات هشدار دهنده قابل جابه جایی هم مفید است  

مدیرکل مهندسی و ایمنی ترافیک شهرداری شیراز گفت: کف نویسی و انجام اقدامات هشدار دهنده و نصب سرعت گیر و ... در مقابل در مدارس با هدف حفظ ایمنی جان دانش آموزان و تنها برای زمان بازگشایی و تعطیلی مدارس انجام می شود که حداکثر در طول شبانه روز ۴ ساعت را شامل می شود و در ۲۰ ساعت دیگر روز نیازی به اعمال احتیاط ندارد که در کنار این سه ماه تعطیلات تابستان و نوروز نیز لحاظ شود.

وی ادامه داد: براساس بررسی های انجام شده حدود ۸ درصد از زمان را در طول یکسال باید رانندگان در مقابل در مدارس احتیاط لازم را انجام دهند و در طول ۹۲ درصد زمان دیگر نیاز نیست که سرعت گیر و احتیاط در مقابل مدارس صورت پذیرد.

او اضافه کرد: در پی وجود این موضوع پیشنهاد شده که در مقابل مدارس از علائم پرتابل که قابل جمع آوری توسط کارکنان مدرسه باشد استفاده شود بدین گونه که سرعت گیر پرتابل،چراغ چشمک زن و خطوط عابر پیاده که قابل حمل و جمع آوری است در ساعات بازگشایی و تعطیلی مدارس نصب و بعد از آن نیز جمع آوری شود.

کارگر دولت آبادی با بیان اینکه ظرفیت تولید تجهیزات هشداردهنده پرتابل در داخل کشور وجود دارد،عنوان کرد: مذاکرات لازم با شرکت های تولیدکننده این تجهیزات انجام شده و پیش بینی می شود که تجهیز مدارس شیراز به علائم پرتابل از پایان مهرماه امسال آغاز شود.

وی مبلغ تامین تجهیزات و علائم هشداردهنده ترافیکی پرتابل برای هر مدرسه را حدود ۱۰ میلیون تومان عنوان کرد و گفت: راهکارهایی نیز برای تامین هزینه مورد نیاز تجهیز مدارس به این علائم نظیر تهاتر و ... نیز به آموزش و پرورش پیشنهاد شده و قطعا استفاده از این تجهیزات مزایای زیادی شامل افزایش ایمنی دانش آموزان و همچنین عدم اعمال علائم هشدار دهنده در زمان تعطیلی مدارس را در پی دارد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.