| کد خبر: 191344 |

معاون وزیر صنعت:

دلایل گرانی خودرو

رویکرد دستگاه‎ها به سمت رونق تولید نیست.

تین نیوز

 معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اکنون هر دستگاهی کار خود را انجام می دهد، اما اگر قرار است رونق تولید اتفاق بیفتد باید جهت کارها به سمت بخش تولید باشد که تا کنون این اتفاق نیفتاده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، سعید زرندی در گفتگوی ویژه خبری با بیان اینکه بیش از 10 میلیون نفر در بخش صنعت و معدن فعالند و این بخش 33 درصد اشتغال کشور و 37 درصد جی دی پی را به خود اختصاص داده است افزود: کاهش نقدینگی و مواد اولیه از چالش های سال گذشته بخش صنعت و معدن کشور بود.

وی گفت: سال گذشته واردات کشور 42 و 6 دهم میلیارد دلار بود که در مقایسه با سال 96،  21 درصد کاهش یافت.

زرندی افزود: 16 درصد واردات کشور کالاهای مصرفی بود که سال گذشته این میزان 30 درصد کاهش یافت اما به دلیل اینکه 84 درصد واردات کشور مربوط به کالاهای واسطه ای و سرمایه ای است، واردات این کالاها نیز کاهش زیادی داشت و در تولید کشور تأثیر گذاشت.

وی گفت: افزایش و بی ثباتی نرخ ارز نیز از دیگر مشکلات تولید کنندگان در سال 97 بوده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: اکنون هر دستگاهی کار خود را انجام می دهد اما اگر قرار است رونق تولید اتفاق بیفتد باید جهت کارها به سمت بخش تولید باشد که تا کنون این اتفاق نیفتاده است.

زرندی گفت: وزارت صنعت در جهت ایجاد ثبات برای صنعتگران تلاش کرده است صدور بخشنامه ها را کاهش دهد و اکنون با تلاش مسئولان در اقتصاد کلان کشور ثبات ایجاد شده و این در بازار نیز دیده می شود.

وی افزود:نظام بانکی آمادگی پرداخت تسهیلات با هدف افزایش نقدینگی تولید کنندگان را ندارد.

زرندی با بیان اینکه 25 درصد تسهیلات بانکی به بخش صنعت اختصاص یافته است افزود: 75 درصد این رقم نیز تسهیل وام های معوق تولیدکنندگان است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس قانون، 40 درصد منابع بانک مرکزی باید به بخش صنعت و معدن اختصاص یابد افزود: باید روش های جدید تأمین مالی تولید کنندگان در بانک و بورس ایجاد شود زیرا در حال از دست دادن زمان استفاده از این روش ها هستیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اکنون به بدترین شکل برای بخش صنعت و معدن تأمین مالی می کنیم.

زرندی افزود: در شرایط اقتصادی سال 97 و کنونی نمی توانستیم از صنعت خودروسازی حمایت نکنیم.

وی گفت: افزون بر این تحول در بخش خودروسازی را خواستاریم اما نمی توانیم در شرایط کنونی این بخش را رها کنیم.

زرندی با بیان اینکه از نخستین تحریم ها؛ تحریم بخش قطعات خودروسازی بود، افزود: البته در سال 97 با تدابیری بخش زیادی از این قطعات وارد و خودروها ساخته شد.

وی گفت: از اسفند سال 96 تا خرداد سال 98 قیمت مواد اولیه خودروسازی 223 درصد افزایش یافته است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: به دلیل کاهش ارزش پول ملی و تبدیل خودرو به کالای سرمایه ای مردم برای خرید خودرو هجوم آوردند و دلال ها نیز بازار را به هم ریختند.

زرندی گفت: البته تولید 1100 دستگاه خودرو در آذر سال 97 به 2200 خودرو برای پاسخگویی به تقاضای مردم در اسفند سال گذشته افزایش یافت.

وی افزود: تمرکز وزارت صنعت معدن و تجارت بر تولید داخلی است و به عنوان نمونه در حوزه خودروسازی هدف گذاری 350 میلیون یورویی در بخش قطعه سازی شده است.

زرندی گفت: برای توسعه صادرات غیرنفتی نیز برنامه ریزی کرده ایم.

منبع: خبرگزاری تسنیم

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.