| کد خبر: 189258 |

سازمان حمایت در انتظار اسناد وزارت جهاد کشاورزی برای تعیین قیمت گوشت است

پرونده 4 خودروساز در تعزیرات

قیمت گوشت قرمز در همان روزهایی که برای واردات آن ارز چهارهزارو 200 تومانی اختصاص می‌یافت، هر روز روندی صعودی طی می‌کرد تا جایی که بهای هر کیلوگرم گوشت قرمز به رقم شگفت‌آور 130 هزار تومان هم در بازار رسید.

تین نیوز

 قیمت گوشت قرمز در همان روزهایی که برای واردات آن ارز چهارهزارو 200 تومانی اختصاص می‌یافت، هر روز روندی صعودی طی می‌کرد تا جایی که بهای هر کیلوگرم گوشت قرمز به رقم شگفت‌آور 130 هزار تومان هم در بازار رسید.

به گزارش تین نیوز به نقل از شرق، حتی تزریق گوشت تنظیم بازار که با دلار ارزان به کشور وارد شده بود نیز نتوانست بازار این محصول مهم سبد غذایی مردم را متعادل کند.

اما این روزها با حذف ارز چهارهزارو 200 تومانی از بازار گوشت، قیمت‌ها برخلاف محاسبات اقتصادی کمی روند نزولی به خود گرفته است. در حالی که قیمت‌ها در بازار گوشت قرمز در حال نوسان است، گویا نهادهای نظارتی در تعیین قیمت این محصول نقشی ندارند. رئیس سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده در نشستی خبری اعلام کرد که اگرچه طبق قانون باید این مجموعه، دام زنده را قیمت‌گذاری کند اما هنوز منتظرند تا وزارت جهاد کشاورزی اسناد خود را برای تعیین قیمت دام زنده به سازمان حمایت ارسال کند. آمارهای دقیقی درباره ارز دولتی تخصیص‌داده‌شده به واردات گوشت قرمز در دسترس نیست اما سخنان مسئولان دولتی همواره حکایت از این داشت که ارز  چهارهزارو 200 تومانی به‌موقع برای تأمین گوشت تنظیم بازاری به وزارت جهاد کشاورزی اختصاص یافته است. با وجود آنکه آمارهای وزارتخانه متولی تولید از این حکایت دارد که فقط 10 درصد گوشت مورد نیاز جامعه وارداتی است و بخش زیادی از نهاده‌های مورد نیاز برای تأمین گوشت قرمز نیز در داخل تولید می‌شود، اما با تغییر نرخ ارز، بهای این محصول در بازار ایران به شدت افزایش یافت.

نه‌تنها گوشت تولید داخل با قیمت‌های نجومی روانه بازار شد، برخی کارشناسان بر این باورند که گوشت‌های وارداتی هم گران‌تر از آنچه باید، به مصرف‌کننده فروخته شده اما عباس تابش رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در نشستی خبری که دیروز در محل وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) برگزار شد، گران‌فروشی در زمینه گوشت قرمز وارداتی را رد کرد.

‌حداقل قیمت خرید گوشت، 6 دلار

این مقام مسئول با اشاره به گزارشی که از رسانه ملی درباره قیمت گوشت وارداتی پخش شده، این گزارش را مصداق انتشار اطلاعات غلط دانست و در پاسخ به «شرق» گفت: هر کیلوگرم گوشت وارداتی به ایران شش دلار به بالا قیمت دارد که با درنظرگرفتن عوارض واردات، هزینه بسته‌بندی، حاشیه سود توزیع‌کننده، حمل‌و‌نقل و... با رقمی معقول در بازار به فروش رفته است. او ادامه داد: در حال حاضر ارز چهارهزارو 200 تومانی برای واردات گوشت حذف شده و واردکنندگان با ارز نیمایی اقدام به واردات گوشت می‌کنند.

‌معرفی چهار برند خودروسازی به تعزیرات

رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده در واکنش به سؤالات خبرنگاران درباره گرانی در بازار خودرو از معرفی چهار برند هاوال، داستر، سی‌تری و کرمان‌موتور به تعزیرات خبر داد.

او همچنین بازگشت شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودرو را رد کرد و افزود: بر اساس مصوبات سران سه قوه مرجع قیمت‌گذاری سازمان حمایت است و ما برای خودروهای پرتیراژ قیمت‌گذاری می‌کنیم. هنوز هیچ وظیفه‌ای از سازمان حمایت به نهاد دیگری منتقل نشده است. تابش تأکید کرد: برای کاهش قیمت خودرو باید یک بسته کامل اجرائی شود. مطالبه مردم برای خودرو سالانه یک میلیون دستگاه است که تولید خودروسازان داخلی 400 هزار دستگاه بود. همین مسئله باعث ایجاد کمبود در بازار شد.

ما برای حفظ حقوق مصرف‌کننده تصمیم گرفتیم علاوه بر تولید، تحویل خودرو را هم رصد کنیم. به گفته او تا خودروهایی که پیش‌فروش شده‌اند به صورت صددرصد به مشتریان تحویل نشوند، کسی حق پیش‌فروش خودرو ندارد.

همچنین با تکمیل 70 تا 80 هزار خودروی ناقص در کف انبارها، بخشی از نیازهای بازار جبران خواهد شد. رئیس سازمان حمایت گفت: به دنبال کاهش وابستگی به خارج هستیم و با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان تلاش می‌کنیم این وابستگی کاهش یابد. فراخوان دو خودروساز داخلی برای استفاده از پتانسیل‌های موجود سبب شد 38 میلیون دلار در ایران‌خودرو و 40 میلیون دلار در سایپا صرفه‌جویی ارزی شود. اموال مازاد این شرکت‌ها نیز به زودی به فروش خواهد رفت.

 ارسال پرونده تخلف یک‌میلیارددلاری واردکنندگان به تعزیرات 

رئیس سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان درباره اقدامات این سازمان برای برخورد با واردکنندگانی که ارز دولتی گرفته و در عین حال کالاهای وارداتی‌ خود را با قیمت آزاد وارد بازار کرده‌اند، چنین گفت: نظارت بر ایفای تعهدات ارزی، بر عهده بانک‌های عامل است ولی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان رأسا بر این روند نظارت دارد و در یک سال گذشته بیش از یک میلیارد دلار پرونده واردکنندگان به تعزیرات ارجاع داده شد. او افزود: همچنین 700 شرکت که تخلفاتی از سال 94 به بعد داشتند و 90 درصد این تخلفات مربوط به سال 97 بود، به سازمان تعزیرات معرفی شدند و امیدواریم هرچه سریع‌تر به تخلفات این شرکت‌ها رسیدگی شود.

منبع: روزنامه شرق

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.